Motorsåg och handhållet

Terracut

21 inlägg 13369 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Terracut

ÅsaNisse  
#353336 Planteringshackan är både snabbare och effektivare. Jag körde en Terracut förra året för att få lite självsådd av björk, men efter ca 200 fläckar i en gräsvall var den nästan helt rund och slät. Då tog jag planteringshackan och knallade.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Terracut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353337 Ok! Då finns det ju ingen anledning att riskera vinkelväxeln då. Samtidigt slipper man bullret. Fågelkvitter är ju klart trevligare att lyssna på. :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Terracut

bgl  
#353343 För 40 år sen fanns en lokal uppfinnarjocke som gjorde en egen variant att sätta på röjsågen. Jag provade vid en kompletteringsplantering att göra 500 fläckar. Det blev väl starka smällar i armarna, den tidens vibrationsdämpare bottnade hela tiden! När jag senare på hösten skulle röja stod det inte bra till med sågen. Vibrationsdämpningen bottnade och vinkelväxeln och egentligen hela riggen lät illa. Reparatören bekräftade att jag inte var ensam. Nu var sågen ganska nött och trött så det blev ingen reparation utan en ny. Tidigare repar han gjort hade blivit väl dyra och inte försvarbara på en gammal röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Terracut

axwell  
#353346 Jag har ungefär samma erfarenhet som ÅsaNisse, nötte på med röjsågen men insåg rätt så snart att det blev bättre resultat med planteringshackan.

Dessutom kändes det skonsammare för kroppen, trots lite mer svett.

Fast här var det fråga om hjälpplantering, på öppna större ytor med gräsväxt och brännässlor od. fungerar 4wd Yanmargrävarens inversfläck bäst. 🧠

Avatar Fallback

Re: Terracut

Tosca  
#353541 Är det någon som provat att släpa ut en vanlig jordfräs?
En sprättbagge borde ju vara effektiv på ormbunkarna även om det finns lite sten att bråka i?

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354991 Finns aggregat till kombimaskiner som funkar och används. Lite mindre än vanliga fräsar. Mer som mekaniserat lugejärn...
Det borde funka..

En jag såg hade vridit vinkelväxeln 45grader och svetsat plattjärn på klinga.
Kan inte tänka mig det var nån bra ide, men rätt kul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).