Föryngring

2a generationens gran på f.d. åkermark

19 inlägg 9600 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#354856 Efter en paus på forumet var man tillbaka... Jag söker lite inspel baserat på era erfarenheter.

Vi har gran (ca 10 ha) som nu är avverkningsmogen. Den är 50 år, satt på åkermark i kalmar län. Det står nu 450 skm på den, vilket låter trevligt. tyvärr är det röta så in i bomben och avverkningen som ekonomisk kalkyl är osäker... sorgligt men så är det. Nu ska det ner i alla fall, och då undrar man ju vad man ska hitta på. fokus är ekonomi, estetiska värden är sekundära.
marken är ett siltigt mineraljordssediment. åkermark har det varit innan nuvarande granbestånd så långt tillbaka vi vet. det är bra diken, rejäla krondiken. Ner med granplant? blanda gran och björk? satsa vilt på björk och asp (lövmassa)? ek eller något annat ädelt?

just nu är vi lite inne på gran+björk (glest granförband och släpp upp björken mha röjningar... ) men ännu finns tid att fundera om. Det är ju andra generationen skog också, vad kan det tänkas ha för betydelse? Det man oroar sig för är "har rötan fått fäste så stannar den kvar" . Avdelningen är ca 5% av totala skogen, så det är inte obetydligt.... fastigheten är i övrigt inriktad på bra kvalitet gran och tall, ca 60-40. kanske läge att sprida riskerna genom att blanda in lite nya trädslag?

Alla erfarenheter och tips är välkomna.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354868 Hej, inte så jättekunnig på detta med röta, men jag skulle nog satsat på björk och då få det till timmer

Användarvisningsbild

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

halvproffs  
#354888 Forskarna säger att rotrötan finns kvar i marken under många år. Jag är kanske lite gambler men jag skulle ha satsat på fifty-fifty björk och lärk. Planterade själv igen 1ha åker för 15 år sedan. Markberedde och planterade gran och fick ett kraftigt uppslag av björk så nu är det hälften av var där.

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

bgl  
#354890 Vi avverkade för 4 år sen en granplantering från 1946. Tunt lager nästan dyjord på morän, lågt läge vid en bäck. Varit åker länge. Mycket röta!
Bara 2 har med skog runtom, skogsmark med kraftigt björkuppslag vid slutavverkningar. Vi skotade riset och bröt stubbarna. Jag svarade på Skogsstyrelsens fråga om föryngring att jag ville vänta och se om det blev ett rimligt björkuppslag utan annan åtgärd och detta tills vidare godkänt. Just nu är det mer en blomsteräng med många arter. Vi får se hur det går. (Ligger i norra delen av Örebro län)

Användarvisningsbild

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

halvproffs  
#354891 Tråkigt med all denna röta som blir på åkermark. Har gjort en förstagallring på mitt men ingen röta hittills Stubbrytningen kan väl jämföras med markberedning. Största risken tror jag är att gräset tar över om man inte markbereder. Fint med blomsteräng!!

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#358255 Tack för kommentarer!

Ja, det är lite ledsamt med rötan. Särskilt med tanke på framtiden och hur man ska agera inför nästa skogsgeneration...
Björk...? Ja varför inte. Vi har haft en diskussion som faktiskt mynnat ut i att vi ska titta lite närmare på möjligheten att sätta björk, då med förädlade björkplantor. Svenska skogsplantor är de som är närmast tror jag, ska höra av mig till dem och prata lite. En harvning följt av plantering i april. Avdelningen är ju rätt så stor, så kanske inte björk på hela... Tror det kanske blir lite gran på ngn del av hygget i alla fall. Säg att man sätter 5-6 ha med björk, och resten gran där man släpper upp den naturligt föryngrade björken ganska rikligt. Kanske kan vara något....

Saken är den att om man måste hägna in björken så är det inte lönsamt.
Finns ett hygge ganska nära som är planterad björk, utan hägn. får nog åka dit och titta lite.
Annars är det väl konkurrerande vegetation och sork som är problem, antar jag.

Nedan är bild på granen som ska avverkas. I förgrunden ses det som blåste väck vinter 13/14.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

jannee  
#358259 Kommer INTE att bli mindre med röta i nästa generation. :mrgreen:
Kolla med Trekanten, något gått råd måste de väl ändå kunna ge.
Även lärken kan bli rötskadad.
Jag skulle nog satsa på björk - eller hybridasp, den är för djävlig på att växa - 30 år och du har storskog

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

isteskog  
#358263 Pröva hybridasp som Jannee säger. Vilttryck på hybridasp .... ?

Användarvisningsbild

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Peteflamingstar  
#358265
jannee skrev:eller hybridasp, den är för djävlig på att växa - 30 år och du har storskog


Skulle inte aspen också vara högst mottaglig för rotrötan som redan finns i marken? Dessutom tror jag även hybridasp är mumma för viltet.
Varför inte titta på andra granarter istället, är lite dåligt inläst på t.ex. kustgran eller sitka men jag har för mig att de inte är lika rötkänsliga.

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#358269 Janne, nej men precis. Varför ska man göra det misstaget (sätta gran) när man idag har facit på hur det blir?

På något sätt är jag lite tveksam till lärk. Sett många lärkbestånd som inte blivit så bra. vad det beror på vet jag inte.
I området (grannmarker mm.) VET jag att björk och ek fungerar finfint. Det ger trygghet, den vetskapen. Plus för att industrin efterfrågar det också, även om framtiden är oviss.

Asp är väl en av älgens största favoriter?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#358271 hmmm.... andra arter av gran? Det lät hög-intressant, ända tills jag hittade denna:

http://www.slu.se/Documents/externwebbe ... S95-12.pdf

kolla figur 1....

   TS
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

jannee  
#358278 Självföryngrad asp växer i alla fall värre än ogräs, verkar inte som älgen tar kål på den, planterad hybridasp kanske är annorlunda.

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#362750 Har kollat med svenska skogsplantor nu.
De tar 5100 SEK / 1000 björkplant (Ekebo 4). Låter rätt saftigt. tänk 2500 plant/ha + arbete.
Hur jag än räknar blir det ruskigt svårt att motivera.
När jag räknar blir förädlad, planterad björk lika lönsamt, eller olönsamt, som självföryngrad björk. problemet är den höga initiala kostnaden för plantmaterial som förräntas över omloppstiden. Båda björk-alternativen ger som bäst ungefär en tredjedel av "standard" granalternativen.

Ska fundera vidare men just nu är man lite rådvill. Kommer en uppdatering så småningom.
Tack för alla synpunkter hittills!

   TS
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

isteskog  
#362764 Behöver du sätta 2500 björk/ha. Räcker det inte med 1500/ha?

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#362765 Jag tänkte omkring 1500 om ambitionen är timmer, men fick på nosen: 2500 är lämpligt enligt dem (S skogsplantor, trekanten). 2000 skulle kanske funka det med, men 1500 lät alldeles för klent enligt de. Om man räknar på 1500 + lite naturlig föryngring borde ju kalkylen se bättre ut. Tur att det verkar bli av först nästa vår, mycket funderingar är det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).