Skogsröjning

Rågång

69 inlägg 23894 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rågång

srednA75  
#331133 Hejsan
hur bred ska en rågång vara och vem rår om skogen som är någorlunda grov som man måste ta bort efter gränsen?
Jag har sett att rågångs markeringarna ibland är målade på träden, vems är trädet och kan man hugga ut trädet och sätta dit en annan stolpe?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Rågång

Vardon  
#331143 Det kan väl vara lite olika mellan olika platser i landet. I mina trakter så målas ett lodrätt streck på den sida rået är. Om det inte är bolagsskog typ Stora för då är strecket åt andra hållet har jag för mig.

Träd i rågången tar den som kommer först.

Vad säger rågrannarna? Det är väl det viktigaste att man överens

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331277 När jag röjer rågångar, vill jag gärna ha dem några meter breda. Framför allt ska jag kunna stå i rågången vid en gränskäpp och klart och tydligt kunna se nästa gränskäpp. Större träd i gränslinjen ringas och vid behov kvistas. Större träd nära gränslinjen halvringas och vid behov kvistas.

Och som Vardon var inne på, snacka med rågrannarna på "brottsplatsen". Bägge rågrannarna har ju stooor nytta av en tydlig gräns.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Skogshuggarn  
#331340 Rågång/rågångsmarkering för oss på privatskog = "textade" träd, alltså beskogad, och bolagsskogen = renhuggna/stolpmarkerade rågångsgator på ungefär en "traktorbredd".
Rågångsträden mellan skiften ägs gemensamt, så det mest "konfliktfria" alt är att inte köra "först till kvarn" utan spara ungefär 50 % av träden. Skördarförare överlag brukar dessutom vara bra på att göra "högstubbe" ovan tydlig textning med typ 50 m lucka och det brukar hålla minst tills dess man får upp skaplig gallring så att nya markeringar kan göras.

Har dock varit med om att få samtliga rågångsträd nerhuggna efter en skifteslinje. Dom hade självaste skogsstyrelsen "stämplat med" i skiftesgrannens post. 😡

Avatar Fallback

Re: Rågång

ÅsaNisse  
#331432 Bredden på en rågång ska vara så att rågångskäppar är väl synliga. Man behöver inte ha en väg där, men det bör vara fritt och väl markerat.

Avatar Fallback

Re: Rågång

axwell  
#354753 Finns det nån nationell norm för hur råstenar tidigare märktes av lantmätarna ?

Har en inhuggen kvadratisk ram, ca 10 * 10 cm, är det "hemgjort" eller etablerad standard ?
1449071274_dscn1302.jpg

Avatar Fallback

Re: Rågång

Blondin 750  
#354760 Jag har också några sådana stenar men det vanligaste på min fastighet är grovhuggna, spetsiga stenar omgärdade av en travat röse med en diameter av ca 1.5m. De som är huggna med en fyrkant på toppen står där det är jordbruksmark.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

ananders  
#354770
axwell skrev:Finns det nån nationell norm för hur råstenar tidigare märktes av lantmätarna ?

Har en inhuggen kvadratisk ram, ca 10 * 10 cm, är det "hemgjort" eller etablerad standard ?
1449071274_dscn1302.jpg


Jag har en hanfull sådana gränsmarkeringar där några även har en dubb mitt i kvadraten.

Avatar Fallback

Re: Rågång

ÅsaNisse  
#354771 Jag har bara sådana fyrkantshuggna stenar i hörnen på fastigheten. Sedan finns det några flata stenar som står i ett litet röse och markerar gränslinjen mellan hörnen. I och med att de är flata så visar dom också riktningen.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Göt  
#354776 Inhuggna fyrkanter är väl sånt som lantmäteriet gjort

Avatar Fallback

Re: Rågång

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354783 Far min var utbildad på Alnarp på den gamla noggranna tiden. Hade också varit med på några lantmäteriförrättningar och gjort nyutmätning och rågångar. Mätt med lina och lanmätarn handritade färglagda stuckna tuschkartor. Uh så fint. Så man litade på att han hade lite koll.

Gamla rågångar som man håller efter ska man hugga upp siktlinjen i.
Markering, "bleckning" / målning o band ska man bara göra på sin sida. Man ska inte markera på rågrannens träd. Bara sin sida. Träd man anser står mitt i markeras på mitten i siktlinjen med blecka/skrapning, band eller färg. Band hängs så att knuten hänger rakt fram om trädet står mitt i annars ska knuten vara på den sida om trädet där siktlinjen går. Spön och stolpar ställs i siktlinjen och rösen avmossas men får inte annars rubbas.

Träd som står mitt i är väl allmän egendom. Om man nu kan avgöra siktlinjen så noga kan förstås diskuteras.
Jag tycker det är snyggt skött om den som avverkar först inte "hugger över" rågången och tar tveksamma träden och den som tar resten sen gör rent, liksom. Det är inte schysst att grannen avverkar och visat att man naggar åt sej först. Liksom passar på att ta för sej .

Avatar Fallback

Re: Rågång

Blondin 750  
#354803 Igår och idag har min granne och jag tillsammans restaurerat/huggit upp en del av vår gemensamma rågång, 1100m raksträcka med några kullar och svackor som gör momentet lite besvärligt då det bitvis var lite diffust var den gick. Med utgångspunkt från alla väl utmärkta rösen (4st /1100m) så röjdes det först för att få en chans att se lite bättre, sen höggs/breddades rågången till en basvägsbredd och nu ser man enkelt 600m och ingen behöver fundera på var gränsen går. Grannen står för röjningen och jag för huggning och skotning och gagnvirket hamnar i mina travar. Båda två är nöjda med det upplägget! Givetvis uppdagades det att vi inte hade riktig koll på den exakta gränsen innan så några träd hade hamnat i fel välta tidigare men som tur är har vi en god relation och nu har vi ju undanröjt framtida "felhuggningar".

Avatar Fallback

Re: Rågång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354873 Utmärkt Blondie! Men ni kör väl inte i rågången? Lätt hänt att förståöra markeringarna.

Orsa, jag är faktiskt så ful att jag tar träden mitt i linjen om jag är där och hugger. Det kan dröja tiotals år innan det skall huggas på andra sidan, så det är lätt hänt att det inte blir gjort alls. Har fortfarande inte röjt mina gränser helt (på 11 år). Passar på när det gallras, om det är för grovt att röjas.

Avatar Fallback

Re: Rågång

Blondin 750  
#354881 Här brukar vi använda rågången att köra i där det passar, vi är dock noga med att runt varje röse/gränsmarkering så lämnas det några träd så att maskinerna inte kan komma åt att köra rakt över utan tvingas att runda dessa på säkert avstånd. Dessa avvikelser fördelas helst lika på ömse sidor men det är givetvis terrängen som avgör var det är lämpligast att köra.
Ska även tillägga att sträckningen i fråga röjdes för 15 år sedan, även då tillsammans, men då togs det inte ner några större träd och nu var det svårt att se var vi gått fram tidigare. Vår slutsats är att ta till ordentligt när skogen är liten så slipper man nu när skogen medelålders bitvis, det blir fruktansvärt dyrt att hugga och skota per kubik om det bara är rågången som ska fixas till. Mesta delen av tiden gick dock åt till att rikta/syfta/flukta för att hålla linjen, ett hemmagjort "sikte" gjorde det enklare men det bästa hade väl varit ett gammalt avvägningsinstrument med gradskiva. Nu ska linjen kompletteras med några färgglada käppar och några rör. Känns bra att det är klart!

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813004 Min skogsgranne har överlämnat skötseln av sin skog till ett skogsbolag. Detta bolag har snitslat mina målade kantträd till rågångsgatan med sina blå/gula band med knuten in mot skogsgrannens fastighet. Min granne vet ej varför detta gjorts och när jag frågar skogsbolaget så får jag inget tydligt svar. Har någon råkat ut för liknande och fått klarlagt varför detta görs?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).