Skogsmiljö och Trädlära

November stormen Gorm 2015

131 inlägg 41838 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Robertberg  
#354674 I Torsås kommun var 309 hushåll fortfarande utan ström i morse sa de förut på radion.
En herre de ringde upp tog det hela med ro, under Gudrun var han utan ström i 25 dagar..

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Fredrik Reuter  
#354720 Har denna länk varit med?
Skogsstyrelsen estimerar nu att mellan 2 och 2,5 Miljoner skogskubikmeter föll i Gorm, värde 750 Mkr.

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... Id=2055586

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

jannee  
#354737 Jag har i alla fall fått min beskärda del av nedfallen skog :mrgreen:
Om det räckt med lite ströträd men hyggeskanterna efter Gudrun och Per har även dessa gett vika, klarade sig bra under Egon och jag min fårskalle trodde faran var över, men tji fick man. :oops:
Senast redigerad av jannee ons 02 dec 2015, 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#354758 :(

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

skogh  
#354775 Grannen var precis här med en dunk aspen till sågen som tack för hjälpen med sågningen i söndags natt! Mycket uppskattat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Umea  
#354778 Lider med er alla som drabbats.


Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354780 Efter Gudrun o Per o vad alla nu hetat så är jag rätt luttrad och inser direkt att detta nu blir ännu en förlorad sesång där all ledig tid går till ta hand om vindfällor istället för att gallra eller nåt annat vettigt

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354789 SMHI har en sammanfattning av stormen
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/vind/2.3355
den mesoskaliga analysmodellen ger lite kraftigare gradient i baksidan av lågtrycket jämfört med prognosmodellen.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Erre  
#354790
David S skrev:Enligt SMHI ska det återigen börja blåsa på måndag...


Ja det ser inte bra ut. En runda till om man ska tro SMHI. :sad:

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Erre  
#354792 .

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

jannee  
#354793 Då gäller det att snabba på att såga loss de som nu lutar/hänger på andra träd, kanske de då senare blåser ned :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354799 Det finns storm risk både på fredag norra Götaland och söndag samma området som i helgen och längre fram en till onsdag-torsdag. Men det kommer ändra sig många gånget fram till dess.

   TS
Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#354810 Det ser mörkt ut för skogsägarna mao. Men hey, sågverken får billig råvara :)

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354919 Nu kom klass två varningarna och det blev som jag trodde norra Götaland denna gång. Stormbyar i Västragötaland och Östergötland och kraftiga vindar både norr och söder om detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#354922
Tåndemåla skrev:Nu kom klass två varningarna och det blev som jag trodde norra Götaland denna gång. Stormbyar i Västragötaland och Östergötland och kraftiga vindar både norr och söder om detta.

Då blir det att gå över sågarna och även ha en liggandes i bilen. Mycket obra att det är så blött i markerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).