Socialt (mer om oss)

Dagens goda gärning

296 inlägg 84640 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353421 Jag menar nog att det trots allt är viktigare att försöka rehabilitera än att utkräva hämnd. Även om det i praktiken blir lite av var. Grov stöld är lägst sex månader i finkan, förresten. Normalstöld kan man klara sig utan att bli inlåst.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

elis  
#353449
Mangan skrev:Jag menar nog att det trots allt är viktigare att försöka rehabilitera än att utkräva hämnd. Även om det i praktiken blir lite av var. Grov stöld är lägst sex månader i finkan, förresten. Normalstöld kan man klara sig utan att bli inlåst.


Jo... men lite beroende på antal gånger tycker jag. En "yrkesman" kan ju vid en (av många) rättegång(ar) stå till svars för kanske ett trettiotal brott. Då anser jag att gränsen för möjlig rehabilitering sedan länge är överskriden och dryga straff ska utdelas. Inte som straff utan bara för att fler ska slippa drabbas av aset.
Nu driftar vi av så här stoppar jag i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

alias  
#353459
Mangan skrev:Jag menar nog att det trots allt är viktigare att försöka rehabilitera än att utkräva hämnd. Även om det i praktiken blir lite av var. Grov stöld är lägst sex månader i finkan, förresten. Normalstöld kan man klara sig utan att bli inlåst.


Hämnd behöver det väl inte vara tal om. Rehabilitering kan man försöka med de första gångerna någon förirrat sig ut utanför lagens råmärken, men därefter vet i katten om det huvudsakliga syftet från kriminalvården inte bör vara att förvara dem så att den (någorlunda) skötsamma delen av befolkningen inte skall besväras av vederbörande.

Att ge straffrabatt till någon som begår en tillräckligt stor mängd brott känns som ett stort pedagogiskt bekymmer (vad är incitamentet till att sköta sig). Att någon gör fel en eller ett par gånger kan jag fördra (fel kan vi alla göra), men om man är så dum att man inte lär sig, eller om man totalt skiter i att försöka förändra sitt beteende så har jag svårt att känna någon empati med vederbörande.

Jag tycker det skulle vara mer logiskt med en progressiv straffskala (ungefär som marginalskatten fungerar på tjänsteinkomst), istället för en regressiv.
I det här landet bestraffar vi ju arbete och belönar/subventionerar brottslighet - hur fan tänker vår kära politiker???

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Karlsson_98  
#354162 Var iväg och hämtade ett drag till traktorn.
På väg hem så känner vi att det är blixthalka och känner att bilen åker lite som den vill.
Sen får vi syn på en dam som står och viftar med händerna och att det är en hästtransport som har fått sladd och vält över på sidan. Givetvis är det två stora hästar i också.. den ena ligger över den andra hästen. Taket och ena sidan är helt skrot och det ligger delar över hela vägen.

Fick skära sönder taket och bryta isär så vi fick ut ena hästen. Sedan fick vi bryta isär mellanväggen i transporten så fick vi ut den andra.
Den som låg innerst fick nog nån skada på bakbenet men för övrigt så gick det rätt så bra.
Många som stannade och hjälpte till och hästarna fick vi in i ett stall i närheten som dom var snälla nog att låna ut till henne.

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Göt  
#354164
Karlsson_98 skrev:Var iväg och hämtade ett drag till traktorn.
På väg hem så känner vi att det är blixthalka och känner att bilen åker lite som den vill.
Sen får vi syn på en dam som står och viftar med händerna och att det är en hästtransport som har fått sladd och vält över på sidan. Givetvis är det två stora hästar i också.. den ena ligger över den andra hästen. Taket och ena sidan är helt skrot och det ligger delar över hela vägen.

Fick skära sönder taket och bryta isär så vi fick ut ena hästen. Sedan fick vi bryta isär mellanväggen i transporten så fick vi ut den andra.
Den som låg innerst fick nog nån skada på bakbenet men för övrigt så gick det rätt så bra.
Många som stannade och hjälpte till och hästarna fick vi in i ett stall i närheten som dom var snälla nog att låna ut till henne.


^:)^ :-BD

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Blivande snickare  
#354168 Bra jobbat Karlsson, hatten av!
Allt för många kör förbi och är rädda när det hänt nåt..

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354169 Vägens riddare :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354175 Bra insats. :-BD

Djurtansporter är inte o leka med i vanliga fall. Det är stora djur. Å sen om dom blir skadade o skrämda.

Blivande snickare skrev:Allt för många kör förbi och är rädda när det hänt nåt..


Alternativt stannar o filmar i jakten på likes. 😡

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Karlsson_98  
#354184 Tack allihopa! :smile:
Självklart man stannar och hjälper till, vi har ju egna hästar också.
Det kunde ha gått mycket värre eftersom hela ekipaget låg på vägen. Tänk då om det hade vält ner i diket och dragit med sig bilen.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

sundelius  
#354193 Bra jobbat Karlsson :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Erre  
#354362 Svärfar har mark längs en mindre grusväg. Ända ner till till en liten fastighet. Sen är det bara skogsväg längre ner med andra markägare på.
Då det finns ett hus räknas vägen ner till huset som en utfartsväg, dvs det ligger på kommunen att sköta.
Men jag känner lite ansvar mot villaägaren så jag åkte ner där imorse, 3 träd över vägen som kapades upp å slängdes undan.
Sen när detta var klart ringde lillebror å kommer inte ut från sitt.
Ligger på vägen till jobbet så det var snabbt gjort. 1 träd sen var det öppet för han å hans två grannar.

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Blivande snickare  
#354495 Syrran ringde i morse med gråten i rösten när jag var på jobb och berättade att hon satt i diket utanför. "Du måst komma å dra upp mig" snyftade hon fram, "jag är nästan på vägen men det lutar ganska mycket"
Jag kommer sa jag å hoppade i hjullastaren, tog en arbetskamrat med å åkte iväg å fann henne 100 meter bort! :lol:
Bilen hade rätt ordentlig slagsida men ena framhjulet var fortfarande på vägrenen. Hon hade åkat irunt ett halvt varv på vägen å halvt backat ner i diket.
Krokade fast kedjan i öglan bak som faktiskt satt på rätt sida för en gång skull!
Drog tvärs över vägen för att den inte skulle välta å efter ett litet glid sidvist hoppade den upp på vägen igen! :grin:
En synbart lättad syster tackade å skrattade till och med lite innan hon åkte vidare.

Var ett millimeter tjockt islager i kurvan som gjorde den glashal, tur att hon kom så sakta som hon måste ha gjort.

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Göt  
#354569 :-BD ^:)^

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#354608 Föredömligt agerande, men Inga vinterdäck? Samt hur är reglerna för vinterdäck på andra sidan viken? Vi har vinterdäck vid vinterväglag mellan 1-Dec till 30-Mars, samt att dubbdäcksäsongen är väl från mitten av Oktober til mitten av Maj?

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354610 Till mitten av april.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).