Trädfällning (arborist)

Grova askar intill hus, behöver hjälp.

21 inlägg 9160 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Krokmark  
#354507 Hej
Jag har under året renoverat ett hus på gården vi tagit över och bor i ett annat hus en bit därifrån.
På gården har vi två askar som står nära huset och som jag nu vill ta ner.
Detta pga att i stormen Gorm så blåste en ask ner och kladdade ena bilen, krossade bakrutan på andra bilen, slog in köksfönstret och några takpannor.
Med lite otur hade trädet slagit igenom taket där äldsta sonen låg och sov, därför har jag nu bestämt att det inte är värt risken att spara askarna nära huset.

Den ena asken har 3 st grova spiror och den andra 5 st varav två mot huset.
Rotstocken är ca 1,5 m i diameter.
Bilder kommer under dagen.

Jag söker någon som är duktig på att ta ner problemträd med vinsch eller dyl i Kronobergs med omnejd.
Huset ligger i södra Alvesta kommun så det är nära till Blekinge också.

David



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

alias  
#354522
Krokmark skrev:Hej
Jag har under året renoverat ett hus på gården vi tagit över och bor i ett annat hus en bit därifrån.
På gården har vi två askar som står nära huset och som jag nu vill ta ner.
Detta pga att i stormen Gorm så blåste en ask ner och kladdade ena bilen, krossade bakrutan på andra bilen, slog in köksfönstret och några takpannor.
Med lite otur hade trädet slagit igenom taket där äldsta sonen låg och sov, därför har jag nu bestämt att det inte är värt risken att spara askarna nära huset.

Den ena asken har 3 st grova spiror och den andra 5 st varav två mot huset.
Rotstocken är ca 1,5 m i diameter.
Bilder kommer under dagen.

Jag söker någon som är duktig på att ta ner problemträd med vinsch eller dyl i Kronobergs med omnejd.
Huset ligger i södra Alvesta kommun så det är nära till Blekinge också.

David


Bara vinschning eller även trädklättring/sektionsfällning?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sv: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Krokmark  
#354529 Här är några halvtaskiga bilder.

@alias - jag vet inte om det går utan sektionsfällning/klättring, men helst utan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

halvproffs  
#354538 Ser inte ut att vara några problem om man har traktor o winch att säkra med. Alltid tråkigt vid skador men tur att ingen blev skadad.

Avatar Fallback

Re: Sv: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

alias  
#354541
Krokmark skrev:Här är några halvtaskiga bilder.

@alias - jag vet inte om det går utan sektionsfällning/klättring, men helst utan.


@Krokmark:

Tanken är alltså att hela trädet skall tas bort - ingen beskärning för att ändra balansen på kronan, eller önskan om en högstubbe som minne?

Jag tänker mest på att ask har ju historiskt sett använts för lövtäkter (hamling?), varför de kanske skulle klara sig och skjuta nya skott om man sparade en större högstubbe. Om man fortsätter att hamla trädet så får du ju inte något problem med en stor krona som kan få trädet på fall i nästa storm, samtidigt som detta alternativ, i jämförelse med att ta ner trädet helt, gör att man får tillbaka mer av den ursprungliga gårdskaraktären snabbare.

Personligen hade det tagit emot att inte ge dessa gamla träd en andra chans (askar har ofta planterats som vårdträd hemikring).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

jannee  
#354551 Högg ned 3 STORA Askar för några år sedan, alla 3 var rötskadade.m.a.o. inga evighetsträd.
Ta bort dem, plantera i stället Lönn. Lind och eller Avenbok.
För övrigt tycker jag Ask är ett tråkigt lövträd, får blad sist men tappar först, dessutom tråkig färg.
Lämna STOR brytmån, asken knäcks lätt - tycker i.a.f. jag.

Avatar Fallback

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Krokmark  
#354571 @alias - det var min tanke från början men tycker att de står lite nära huset och vad jag läst är det dålig överlevnad om man hamlar stammar över 20 cm.
Asken på första bilden kan man spara rotstocken och ca 1,5 m av varje spira och se vad som händer, asken på de andra bilderna ska bort helt, stubben också...

   TS
Avatar Fallback

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Volundsmed  
#354583 Var i södra alvesta kommun? Jag bor i moheda och har fällt lite trän intill hus. Kan komma och kolla åtminstone på att [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

anersimyra  
#354592
jannee skrev:Högg ned 3 STORA Askar för några år sedan, alla 3 var rötskadade.m.a.o. inga evighetsträd.
Ta bort dem, plantera i stället Lönn. Lind och eller Avenbok.
För övrigt tycker jag Ask är ett tråkigt lövträd, får blad sist men tappar först, dessutom tråkig färg.
Lämna STOR brytmån, asken knäcks lätt - tycker i.a.f. jag.

Lämna lagom brytmån, max 3 cm. En " stor " brytmån ger garanterat stor risk för spjälkning, särskilt på Ask.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

anersimyra  
#354594 Är Asken inte angripen av askskottsjukan är det önskvärt från forskarhåll att inte fälla trädet.. :???:

Avatar Fallback

Re: Sv: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Krokmark  
#354596 @johannes<3rottne - du får gärna komma och kolla om du har lust.
Strax utanför Lönashult.

Ja, jag har läst om att de vill spara dom friska men i detta fallet är står det mellan huset och asken, inget svårt val.
Jag låter gärna askar stå om det inte går ut över byggnaders väl och ve.
Den orsakar en hel del bekymmer på tak och fasad samtidigt som det är en risk vid storm.
Såhär blev resultatet efter Gorm

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Krokmark  
#354597 Lite fler bilder...

https://drive.google.com/file/d/0B9zozS ... cslist_api

https://drive.google.com/file/d/0B9zozS ... cslist_api

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

anersimyra  
#354600 De där ser inte roliga ut, var det gott om torra grenar i kronan kan de vara drabbade av askskottsjuka. Själv hade jag sparat högstubbar och " konstruerat " ett hamlingsträd.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

Volundsmed  
#354603
Senast redigerad av Volundsmed tor 03 dec 2015, 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Grova askar intill hus, behöver hjälp.

sundelius  
#354606 Lider med dig Krokmark, j---a otur 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).