Skördare

Leasa eller avbetala skördare?

5 inlägg 5847 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leasa eller avbetala skördare?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110949 Vad är egentligen den bästa finansieringslösningen när man köper en skördare? Vilka faktorer spelar in? hur länge man ska ha kvar den innan nästa byte? hur mycket man kör? eller mer...kanske finns nån som har nån kalkyl på detta?
Hur mycket kräver banker idag att man ska in med kontantinsats vid en avbetalning?

För och nackdelar med bägge sätten välkomnas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Leasa eller avbetala skördare?

Åke Nilsson  
#112870 Hej!
Leasa brukar vara sista utvägen om du inte kan komma med nog med pengar till banken.
Tyvärr det dyraste alternativet .

Bäst om du kan hosta upp en 4-500 000 och ta avbetalning.

Åke.

Användarvisningsbild

Re: Leasa eller avbetala skördare?

Kse  
#112871 Det är väl 20% kontantinsats som gäller vid avbetalning.
Vid leasing slipper du denna kontantinsats men en "första förhöjd hyra" är att rekomendera så att du inte är skylldig pengar om du avbryter leasinkontraktet och lämmnar tillbaks maskinen. Detta är ju oxå en sorts säkerhet med leasing att kan du inte betala så lämnar du tillbaks maskinen, nu är det inte så enkelt att bryta utan du ska nog vara rätt närakonkurs.
När leasingtiden har gått ut betalar du ett restvärde för att maskinen ska bli din, detta bestäms i förväg och påverkar själva leasningskostnaden.

Jag har själv alltid valt vanlig avbetalning som finansiering med så mycket kontantinsats jag haft råd med, det blir ju trots allt det billigaste alternativet i längden

Som en släkting sa till mig när han köpte sin nya Volvo kontant:
" Jag är allt för fattig för att köpa på avbetalning"

Användarvisningsbild

Re: Leasa eller avbetala skördare?

Fredrik Reuter  
#354503 Hej,
Hur ser läget ut idag, med dagens låga räntor?
De som vill låna till maskinköp men inte har likvida medel för 20% kontantinsats, går det att ta ett topplån eller motsvarande?

Avatar Fallback

Re: Leasa eller avbetala skördare?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354508 Tror nog nästa maskin blir på leasing,ingen större skillnad mellan normal avbetalning via finansbolag lr leasing.
En annan fördel med leasing är att bokslutet "ser" bättre ut eftersom man har då mindre i lånat kapital.....
Som det är nu så är det många långivare som stirrar på andel lånat kapital i förhållande till omsättning och vinst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).