Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven skogsvagn

54 inlägg 22449 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354435 Vettigt med robsondrift. Två hjul drar mer än ett och navdriften är knappast så stark att kedjor gör nytta. De gamla blondinerna gick inte så dåligt!

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354440 Det lilla som jag kört huggarvagn så var det snuskigt vingligt! Jag skulle satsa på vatten i däcken.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

rikard_e  
#354473
Skogsola skrev:Vettigt med robsondrift. Två hjul drar mer än ett och navdriften är knappast så stark att kedjor gör nytta. De gamla blondinerna gick inte så dåligt!


Måste tyvärr säga emot dig. Riktigt navdrift är såpass stark att kedjor visst gör nytta och drar bättre än robson.
Båda har för- och nackdelar. Men beror alltid på när, vart och hur man kör.

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Trygve  
#386793 Skickar några bilder på kärran, har kört en del med den i Vinter/ vår och drivningen arbetar riktigt bra.
Kran och kärra känns stabila. Hjulen är 19/45-17, bredare och högre än som siter som standard.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

80-90  
#386794 Va kul att du e nöjd :-BD hoppas du får många trevliga timmar med kärran !!!

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gamla drängen1964  
#386924 Hur manövreras drivningen? Vad har du för pump?

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Trygve  
#387000 Drivningen manövereras med en el switch brytare fram resp. bakåt.
Pumpen ger 45l/min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gamla drängen1964  
#387005 Ok ,verkar vara en vettig vagn.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533081 Hur har det funkat? Är du nöjd med ekipaget?

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533187
339 skrev:Hur har det funkat? Är du nöjd med ekipaget?


@ Trygve Även jag är nyfiken på hur det gått...

Går kärran bra? Håller det? Räcker pumpen till? Är du nöjd

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

trygve.gustafsson  
#533645 Hej,
Kärran är robust, stark och går bra!
Drivrullarna kräver hydraulik som klarar detta, tycker att de kan tveka en aning att gå ner i gripläget i däcket.
drivningen har också någon gång låst sig när man backat med den, hörde då med säljaren och de sa att man skulle kolla däcktryck så att det var rätt och det verkade göra nytta!
Kan vara så att pumpen på Fiaten ger för lite eller att den inte har fri retur??
Bytte traktor i sommar till en Valmet Valtra 6200 där det sitter en 70 l pump och fri retur.
Fri retur betyder att returoljan från kärran går direkt ner i oljan i traktor utan att passera några ventiler som bromsar flödet.
Med Valtran som drivkälla är det en ganska markant skillnad på hur kran och drivning arbetar, drivrullarna jobbar ner i läge mer distinkt och drivningen är riktigt stark! har dock inte kört i skogen med Valtran ännu!
Så för att riktigt bedöma kärran behöver man tillräckligt oljeflöde/ tryck och det verkar finnas på Valtran
Får se till vintern nu hur det fungerar med annan traktor!

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533657 Trycket i valtran är 190bar o de behövs nog för att de ska bli bra drag i driften

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533715 Det verkar funka bra med drivningen då med andra ord. Men i mitt fall blir det nog extra pump och tank på kärran. Jag har en New Holland TL70 med liknande hydraulpump som du hade på Fiaten och det blir nog då klent på en driven vagn?

Idag har jag en vanlig Farma 9T med 6,3 kranen men saknar driften. Förövrigt är jag nöjd med vagnen. Kranen är stark nog för mitt användningsområde och fjärrstyrda winchen har funkat perfekt. Fri oljeretur satte jag in på en gång.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533727 Kollade i specifikationerna och min NH har ett oljeflöde på 59 L/min. Arbetstryck 190 bar. Men visst är det när man rusar motorn på maxvarv? Under "normala" arbetsvarv blir det väl betydligt lägre oljeflöde och tryck?

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533732 Flödet varierar med varvtal på vanliga pumpar men trycket har du istort sett från tomgång

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).