Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179780 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#354248 Högre effekt ger självklart mer värme i förbränningsrummet, ett kallare stift kan alltså bli nödvändigt på en trimmad motor.. :ugeek:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

totte  
#354252
anersimyra skrev:Högre effekt ger självklart mer värme i förbränningsrummet, ett kallare stift kan alltså bli nödvändigt på en trimmad motor.. :ugeek:


Stämmer så långt, för två i övrigt likvärdiga motorer där den ena trimmats så kan den kräva ett kallare stift.

Det finns många andra faktorer som påverkar stiftets värme, förbränningsrummets utformning, stiftets placering, motorns allmänna karaktär mm. 550 och 560 är friskluftsspolade motorer med helt andra förbränningsförhållanden än 543:ans motor. Så att dra några slutsatser om trimningsgrad utifrån stiftets värmetal mellan sågarna är fullständigt meningslöst enligt min åsikt.

Användarvisningsbild

Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#354274 Husqvarna övertog Zenoah, just för att komma över tekniken/rättigheterna med friskluftsspolade motorer. Utesluter därvid inte att 543XP och 550/560XP alla just är sådana. AutoTune däremot är den väsentliga skillnadsfunktiomen.

Användarvisningsbild

Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#354278 Effekten är ju energiomvandling per tidsenhet. Ju större effektuttag hos en specifik motor, desto mer värme genereras, som implicit ställer krav på värmetalet hos tändstiftet.

De specifika motorerna är samtliga kompakta tvåtaktsmotorer med friskluftsspolning, alla därför inte helt olika varandra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

SawTroll  
#354296
traktorz skrev:Husqvarna övertog Zenoah, just för att komma över tekniken/rättigheterna med friskluftsspolade motorer. Utesluter därvid inte att 543XP och 550/560XP alla just är sådana. AutoTune däremot är den väsentliga skillnadsfunktiomen.


Ja, det stemmer jo, men HVA har også utnyttet patentene/rettighetene bedre, og bygger bedre sager generelt. Jeg ble en gang I tiden veldig skuffet (besviken) når jeg forsto at 543xp var en Zenoah, og ingen rapporter om den har endret det - snarlig tvert om.

HVA lagde jo "strato" (friskluft) motorer før de kjøpte Zenoah, som også Stihl gjorde - men disse ble jo ikke spesielt bra (575xp og tidlig 441). Stihl har jo senere kjøpt rettigheter til både "strato" og AT teknologi fra HVA, men det er en annen sak.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354350
SawTroll skrev: Stihl har jo senere kjøpt rettigheter til både "strato" og AT teknologi fra HVA, men det er en annen sak.

Det dokumentet skulle jag gärna vilja se.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#354398 Hej, vad jag har fått veta är att det vi idag kallar frisklufstmotorer och vad det nu kan heta hos olika
tillverkare bygger på ett gammalt patent som registrerades av John Deere på 1920-talet.
Källan har varit med och utvecklat sångarna hos en känd svensk tillverkare!
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JPW  
#354406 En dirigent i Jönköping alltså? [emoji51][emoji51][emoji38]

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354445 Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#354458
JPW skrev: JPW » Idag, 19:58
En dirigent i Jönköping alltså? [emoji51][emoji51][emoji38]

Inte undra på att det riktigt sjöng i sågarna på den tiden, men nog var väl timmersvansarna med och kompade med sina ljuvliga toner. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#354489
Mange skrev:Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.


Det dokumentet skulle jag gärna vilja se :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#354490
Brumsten skrev:Hej, vad jag har fått veta är att det vi idag kallar frisklufstmotorer och vad det nu kan heta hos olika
tillverkare bygger på ett gammalt patent som registrerades av John Deere på 1920-talet.
Källan har varit med och utvecklat sångarna hos en känd svensk tillverkare!
Ha de.


Hade de även patent på "Stratified Scavenged Technology"? Men det var ju med sin "compression wave technology" som de försökte få med EPA och kunna kräva Echo, Stihl och Husqvarna på licensavgifter med $7:50 per enhet.
Senast redigerad av traktorz tis 01 dec 2015, 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

OT: United States Environmental Protection Agency

traktorz  
#354491 Om jag minns rätt var det John Deere's Homelite som först lade fram ett förslag till amerikanska EPA om en renare motor med sin proprietära CWT-teknik (compression wave technology), varvid de skulle komma att kräva $7:50 i licensavgift per tillverkad enhet från t.ex. Stihl och Husqvarna.

Komatsu Zenoah's Air Head engine (stratified scavenging) måste ha intresserat Husqvarna, som senare köpte ut den enheten från Komatsu.

För John Deere med klassiska motorsågsmärket Homelite gick det sämre, ingen aning vad blev av CWT-tekniken? Varumärket Homelite såldes till HK-baserade Techtronic Industries, som visserligen även äger de mer respektabla AEG & Milwaukee.

Så det var pga John Deeres kaxighet med sin egen (undermåliga) CWT-teknik inför amerikanska EPA, som alternativen med friskluftmotorer med Komatsu Zenoah i spetsen kom till dagens motorsågar.

Intressant uppgift att Stihl köpte 60000 motorer från Zenoah...
RedMax's Strato-charge engine received mixed reviews at first, mainly because it ran quieter, and users equate noise with power. But customers warmed to it when they found it cut fuel consumption by 34%. The engine received a ringing endorsement in 1999 when Stihl bought 60,000 of them to help make its products compliant in California.


Ref:
http://archive.fortune.com/magazines/fo ... /index.htm

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354497
traktorz skrev:
Mange skrev:Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.


Det dokumentet skulle jag gärna vilja se :grin:

De dokumenten vill jag med ha...
Har nog bilder på motorn har jag om du verkligen är intresserad av gamla sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#354659
Mange skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.


Det dokumentet skulle jag gärna vilja se :grin:

De dokumenten vill jag med ha...
Har nog bilder på motorn har jag om du verkligen är intresserad av gamla sågar.

-Nää, jag har nog inte något praktiskt intresse av 90 år gamla sågar. Men tack i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).