Bilar

Har någon ett förslag på lämplig bil?

38 inlägg 32395 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har någon ett förslag på lämplig bil?

martin1  
#354206 Hej
Vi funderar på att byta bil men hittar inte rätt modell. Vi är fem i familjen, barnen är små och sitter i bilstolar. Vi har en stor hund som åker i hundbur, dessutom behöver vi få plats med barnvagn mm. Släkten är utspridd över hela landet så det blir ett antal långturer per år, därför ska den vara bekväm och hyfsat bränslesnål också (gärna under litern).
Idag har vi en Caddy Maxi 4M -13 som vi plockat ut bakersta raden med säten (7-sits). Vi tycker det funkar ganska bra men att bilen är lite för smal för tre barnstolar i bredd, dessutom vill vi ha högre släpvagnsvikt.
Det är nya bilar vi tittar på.
Krav:
Fyrhjulsdrift, Plats för stor hundbur, Plats för mer än hundburen.... Kunna dra minst 1500kg, gärna 2000kg
Pickup är inte intressant!



   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

olli  
#354208 Subaru forester

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Jeep  
#354210 VW Transporter Buss är väl enda alternativet... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

jannee  
#354211 Volksvagen Passat alltrack kombi 2.0 tdi

Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

mooos73  
#354213 Volvo XC 70.

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Vardon  
#354222 Själv kör jag VW Transporter 5 sitsig och rejält bagage. Det är ungefär 175 x 130 x bilbredd som för transporter. 4 motion och så.

Fördel med en lastvägg när man packar, får ner skatten lite på den gentemot caravellen. Jag kan packa in huggarutrustning för 4 pers knappt utan att golvet används :)

Nackdel är att det är oftare än jag trodde man vill frakta något på 2 meter.

Dock är Caravellen skön att köra, åkte i min från Göteborg till östra ungern i sommras och tillbaka och körde ungefär 90 - 100 mil om dagen och hade inte träsmak.

Tips är dock att köpa med enkel säte fram - då dubbelsäte är obekvämt som tusan, för långt fram etc.

Multivan är annars trevlig men då är det bara korta modellen...

Så 5 sitsig transporter eller caravelle 4 motion.

Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Hema  
#354225
martin1 skrev:Hej
Vi funderar på att byta bil men hittar inte rätt modell. Vi är fem i familjen, barnen är små och sitter i bilstolar. Vi har en stor hund som åker i hundbur, dessutom behöver vi få plats med barnvagn mm. Släkten är utspridd över hela landet så det blir ett antal långturer per år, därför ska den vara bekväm och hyfsat bränslesnål också (gärna under litern).
Idag har vi en Caddy Maxi 4M -13 som vi plockat ut bakersta raden med säten (7-sits). Vi tycker det funkar ganska bra men att bilen är lite för smal för tre barnstolar i bredd, dessutom vill vi ha högre släpvagnsvikt.
Det är nya bilar vi tittar på.
Krav:
Fyrhjulsdrift, Plats för stor hundbur, Plats för mer än hundburen.... Kunna dra minst 1500kg, gärna 2000kg
Pickup är inte intressant!

Alternativt att ena föräldern sitter i mitten bak?

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Jeep  
#354226 Med 5 personer och en stor hund finns det ingen vanlig personbil som tillåter något som helst bagage. Peta in en barnvagn också och se hur mycket plats som blir över :surp:
Sonen har 2 ungar och en stor hund och det fyller upp viken Volvokombi som helst utan något bagage :!:

Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Chuck Norris  
#354228 Audi q7 låter lämpligt

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

rokon  
#354230 http://familjebilsbloggen.se/2013/03/20 ... a-riktigt/ Själv förstår jag inte hur barnfamiljer kan rymmas i bil, Behöver 5 sitsig själv på långfärd då jag är borta lång tid och packar bilen full med grejor.

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Jeep  
#354234 Finns nog ingen "normal" suv som räcker till om vi talar stor hund i bagageutrymmet, hunden behöver lite rörelseutrymme så med en barnvagn också blir det inte mycket bagage man får med sig...
Vore det inte för hunden funkar ju de flesta av de stora kombibilarna.

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Camwood  
#354236 Martin!! du skrev ingenting om en ev, budget!! Men det låter som du behöver en riktig transportlösning. En Cheva van begagnad. Drar över litern och inte 4wd men med diffad bakaxel och stora hjul så drar den bra ändå. Den är billig i drift i långa loppet.
1448829734_viewimage5s1zaxit.jpg

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Jeep  
#354237
Camwood skrev:Martin!! du skrev ingenting om en ev, budget!! Men det låter som du behöver en riktig transportlösning. En Cheva van begagnad. Drar över litern och inte 4wd men med diffad bakaxel och stora hjul så drar den bra ändå. Den är billig i drift i långa loppet.
1448829734_viewimage5s1zaxit.jpg


Nu börjar vi komma upp i bilklassen med lite utrymme :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Peteflamingstar  
#354242 Citroen Berlingo, se exempel nedan. Det jag med säkerhet vet av egen erfarenhet är att de tar tre barnstolar bak, annars är den jämförbar med eran Caddy bortsett från fyrhjulsdriften. Dessutom är airbagen på passagerarplatsen fram avstängbar med nyckel, ifall man vill ha ett barn fram istället. Har haft två av tidigare generationer och de är väldigt praktiska. Saknar dock fyrhjulsdriften själv.
http://www.blocket.se/ostergotland/Citroen_Berlingo_Multispace_Automat_HDi_90_63232011.htm?ca=9&w=3

Avatar Fallback

Re: Har någon ett förslag på lämplig bil?

Chuck Norris  
#354243 Om man vill ha stort och klumpigt så är det väl bättre att köpa en Suburban, då få man gott om plats och 4wd. Den där berlingon är det väl ingen plats för bagage i?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).