Traktorer och processorer

ARBRO 350 fel på diametermätningen

6 inlägg 4258 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ARBRO 350 fel på diametermätningen

NIM  
#353961 Jag sen en tid ägare till en begagnad skördare ARBRO 350 på en traktor och håller på att lära mig köra den.
Efter att jag kört några träd slutade diaetermätningen att fungera .
Jag har försökt att kalibrera enligt instruktionerna men när jag öppnat aggregatet ber datorn mig stänga.När jag har stängt uppmanar mig datorn fortfarande att stänga.
Är det någon som har en ide om vad felet kan vara, och hur man kan åtgärda felet. Eller tips på någon som kan hjälpa mig.
Jag finns i sydöstra Småland.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: ARBRO 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354030 Du måste nog tala om vilken dator du till till Arbron .
Jag har arbromit till min nuvarande och de var arbromat på min förra.
Beror lite hur hurmycket du kan om el men du har en + och en - matning till pulsgivaren både till längd diametermätningen och sen får får ett pulståg av +signaler på 2 trådar in till datorn från givaren, typ 500 per varv eller nåt sånt, bör synas på en multimeter om du vrider riktigt sakta.
Sitter givaren på höger hållkniv med kort liten kedja så kolla att de följer klon i rörelsen

Avatar Fallback

Re: ARBRO 350

NIM  
#354077 Systemet heter EPEC 4W 30

   TS
Avatar Fallback

Re: ARBRO 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354078 Ok men pulsgivarna funkar nog på samma vis

Avatar Fallback

Re: ARBRO 350

NIM  
#354079 Sitter givaren på höger hållkniv med kort liten kedja så kolla att de följer klon i rörelsen.
Detta har jag kollat och verkar fungera, kedjehjulet rör sig med hållkniven.

   TS
Avatar Fallback

Re: ARBRO 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354090 Då är de nog kanske nåt med givaren o mäta om du får några utsignaler.
Man ska inte öppna en pulsgivare då den har en liten glasskiva med massa spår för optisk avläsning men provade med den till längdmätning på mitt förra aggregat o då hade de trängt in fukt som låg på skivan....
Då var alternativet en nu givare då vi redan visste att de inte blev några pulser.
Om du ska öppna den så är den ren o torr miljö som gäller o ingen tryckluftsblåsning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).