Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49290 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34761 Vilket inte har ett uns med biodiesel eller annat bränlse från skogen eller åkern att göra... :roll:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35161 kan ju vara läsvärt ..kanske ett litet uns :wink:
http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/32250 :lol: :lol:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35384
Jasi skrev:Här är Härjedalens bidrag till bioenergi

http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... Sweden.pdf

läs och begrunda och kommentrera.

Om detta fungerar så blir det bra för oss i Norrlands avfolkade inland. Investering på 2 miljarder och 400 nya jobb. För att inte tala om konkurrensen om skogsråvaran.

De provkörde delar av pilotfabriken förra veckan.


Ingen kommentar?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35445
Mangan skrev:Spindeln, du kanske skulle släppa taget om ratten, stiga ur hytten och se dig om i världen? Det startas privata anläggningar över allt för etanolprodukton, så det du kallar fantasier är faktiskt verkligheten. Ute i vår värld....


jag vet redan hur det fungerar i verkligheten! ... ge mig ex. på dina nystartade PRIVATA (utan bidrag som går med vinst) etanolfabriker i sverige!,.. inse fakta ! 99% av drivmedlen som förbrukas dagligen är sk. FOSSILA och som sagt tidigare i denna tråd finns det ENORMA EKONOMISKA KRAFTER i den sk . olje industrin .. och det lär nog dröja innan den viker sig.. hmm! jag tycker det skulle vara bättre om du hellre använder din tid åt att påverka regeringen som är på väg att skatta sönder både etanol och sk. biodiesel .. detta är ingen personlig vendetta .. utan snarare verklighet :wink: och förövrigt kör jag mest skördare , och då är det väldans svårt "att släppa ratten" :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35472
"spindeln" skrev:kan ju vara läsvärt ..kanske ett litet uns :wink:
http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/32250 :lol: :lol:


Pengabristen löste sig tydligen med råge http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 412330.ece
/Niklas

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35499 javisst! ,,men vem ska betala "kalaset" ..och det har ju som sagt inte fungerat i verkligheten ekonomiskt , .. sedan om man läser så står det ju tydligt att man importerar från brasilien ...eeehh!!! hur miljövänligt är det då? D.V.S att det går icke alltså att driva en liknande processindustri här i sverige , just pga, just det SKATTER ... inse fakta och välkommen till verkligheten , bara att tanka en lastbil kostar idag 4000 -10 000sek (beroende av tankbyggnation e.t.c ) , men själva oljan är ju inte dyr .. jag är helt övertygad om att ETANOL kommer att självdö :wink: och den fossila dieseln kommer att finnas kvar oavsett sk, AD-blue osv .. i MÅNGA HERRANS ÅR !! långt efter alla miljökämpars död ..men detta är inte mycket at göra åt :lol: så istället tror jag på detta !!

http://www.novator.se/kretslopp/0203/s42-43.pdf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35511
"spindeln" skrev:javisst! ,,men vem ska betala "kalaset" ..och det har ju som sagt inte fungerat i verkligheten ekonomiskt , .. sedan om man läser så står det ju tydligt att man importerar från brasilien ...eeehh!!! hur miljövänligt är det då? D.V.S att det går icke alltså att driva en liknande processindustri här i sverige , just pga, just det SKATTER ... inse fakta och välkommen till verkligheten


Är det inte läge att ta reda på lite fakta snart? Om du inte känner till skillnaden mellan processerna från Brasiliansk sockerrör och svenskt sågspån, är det omöjligt att ta dina prognoser på allvar.

Avatar Fallback
flisshejk  
#35523 Spideln tror på bränsleceller vist vore det bra om man bara skulle klara av vätefusionen, man har talat om vätgas i många år men de försök som gjorts kräver mer energi in än man får ut, nästa problem är att det Platina som används till bränsleceller har en årlig prodoktion av totalt 30 ton i världen det räcker ju inte så långt. På University of Wisconsin fins en liten försöksmodell som kan åstadkomma fusion med Helium-3 den fungerar och producerar en milliwatt energi. Det åtgick det en effekt av en kilowatt för att försöksreaktorn skulle fungera så det är ju knappast realistskt. Tyvärr är det så att Helium-3 i de mängder som behövs finns på månen, men hav tröst de stora giganterna Kina, Indien, Ryssland och USA tävlar om att hinna dit först men det kan dröja bortemot 50 år innan man är där.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35548
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:javisst! ,,men vem ska betala "kalaset" ..och det har ju som sagt inte fungerat i verkligheten ekonomiskt , .. sedan om man läser så står det ju tydligt att man importerar från brasilien ...eeehh!!! hur miljövänligt är det då? D.V.S att det går icke alltså att driva en liknande processindustri här i sverige , just pga, just det SKATTER ... inse fakta och välkommen till verkligheten


Är det inte läge att ta reda på lite fakta snart? Om du inte känner till skillnaden mellan processerna från Brasiliansk sockerrör och svenskt sågspån, är det omöjligt att ta dina prognoser på allvar.


Prognoser ? ...hmmh! ..det låter nästan lite skogsbolag / politikeraktigt??
och dessutom sänktes priset på fossila drivmedel idag , :lol: :lol:
sedan att åka till månen , är väl lite väl :wink: ... men som sagt att vara påläst är man väl inte , men däremot vet man ju vad det handlar om i den sk . verkligheten :lol: :lol: .. och därmed är vi direkt inne på fantasier från sk. SNÅLA SKOGSÄGARE igen 8) inget virke ur skogen = inget spån på sågen :lol: :lol: ... skitenkelt att räkna ut ! ... (vi har i princip slutat att köra men grejerna finns )

http://www.transportnet.se/iuware.aspx? ... soid=87189

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35550
flisshejk skrev:Spideln tror på bränsleceller vist vore det bra om man bara skulle klara av vätefusionen, man har talat om vätgas i många år men de försök som gjorts kräver mer energi in än man får ut, nästa problem är att det Platina som används till bränsleceller har en årlig prodoktion av totalt 30 ton i världen det räcker ju inte så långt. På University of Wisconsin fins en liten försöksmodell som kan åstadkomma fusion med Helium-3 den fungerar och producerar en milliwatt energi. Det åtgick det en effekt av en kilowatt för att försöksreaktorn skulle fungera så det är ju knappast realistskt. Tyvärr är det så att Helium-3 i de mängder som behövs finns på månen, men hav tröst de stora giganterna Kina, Indien, Ryssland och USA tävlar om att hinna dit först men det kan dröja bortemot 50 år innan man är där.


javisst kan det ta 50 år ! , ..men hur lång tid kommer det att ta innan hela sveriges flotta av personbilar blir utbytna / de som kör dessa tankar etanol ? ..det tar nog 100år :lol: :lol: , för du må ju förstå att tung trafik , flyg , fartyg , skogmaskiner fortfarande konsumerar mest fossil diesel av alla i detta samhälle till din tjänst som levande konsument , oavsett levnadsstandard ... så är det så ...i verkligheten

Avatar Fallback
flisshejk  
#35761 Spindeln skriver. För du måste ju förstå att tung trafik, flyg, fartyyg, skogsmaskiner fortfarande konsumerar mest fossil diesel av alla i detta samhälle till din tjänst som levande konsument oavsett levnadsstandard så är det så i verkligheten. Du kan vara fullt övertygad att jag förstår hur det ser ut i verkligheten det var därför jag svarade på ditt inlägg om vad du tror på i framtiden. När det geller framtagande av allternativa bränslen har jag en känsla av att det är många som tror att vi måste göra det på grund av möljöskäl och för att vi skall mildra den globala uppvärmningen. Verkligheten är en helt annan nämnligen att det fossila bränslet och den fossila gasen inte är ändliga. Det finns de som menar att Peak Oil kommer att inträffat mellan 2008-2018 dvs. man har passerat den gräns där det är möjligt att ta upp mer olja och gas ur jorden. I Mexikos enorma oljefält har gjorts drastiska ned skärningar, och som ett värsta cenario skulle man inte kunna få upp mer än 30% av de tillgångar som finns kvar. Man hittar få nya fyndigheter den största fyndighet man funnit skulle enligt beräkningar räcka en månad för världens förbrukning av bränsle. Vi blir nog tvungna att använda alla möjliga allternativ över en övergångsperiod. Så ser verkligheten ut Spindeln.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35808
flisshejk skrev:Spindeln skriver. För du måste ju förstå att tung trafik, flyg, fartyyg, skogsmaskiner fortfarande konsumerar mest fossil diesel av alla i detta samhälle till din tjänst som levande konsument oavsett levnadsstandard så är det så i verkligheten. Du kan vara fullt övertygad att jag förstår hur det ser ut i verkligheten det var därför jag svarade på ditt inlägg om vad du tror på i framtiden. När det geller framtagande av allternativa bränslen har jag en känsla av att det är många som tror att vi måste göra det på grund av möljöskäl och för att vi skall mildra den globala uppvärmningen. Verkligheten är en helt annan nämnligen att det fossila bränslet och den fossila gasen inte är ändliga. Det finns de som menar att Peak Oil kommer att inträffat mellan 2008-2018 dvs. man har passerat den gräns där det är möjligt att ta upp mer olja och gas ur jorden. I Mexikos enorma oljefält har gjorts drastiska ned skärningar, och som ett värsta cenario skulle man inte kunna få upp mer än 30% av de tillgångar som finns kvar. Man hittar få nya fyndigheter den största fyndighet man funnit skulle enligt beräkningar räcka en månad för världens förbrukning av bränsle. Vi blir nog tvungna att använda alla möjliga allternativ över en övergångsperiod. Så ser verkligheten ut Spindeln.


nog finns det olja , men det får ju inte gå "överstyr" :wink: t.o.m jag är någorlunda naturligt skapt :lol: :lol: ..se länk

http://www.vk.se/Article.jsp?article=217318

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35810 Vi gör slut på 84 miljoer fat om dagen och det lär inte minska nu när kineserna vill köra bil..

Så 40 000 fat om dagen räcker ju inte så långt.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35815 som sagt finns det till synes , ...(det var ju f-n att måsta tjata ) STARKA ekonomiska krafter i oljan , ?? :?: se bara på DUBAI :s exploation så kanske det fungerar.. alla är inte i "samma liga " som de människor som läser forumet, eller hur :!: .. eller börja läs : di
http://www.privataaffarer.se/aktier/WSIB-SDB

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35817 måste ju även få bifoga denna länk, :wink: .. vilken cirkus ? , oljan finns , och tekniken finns ju !! , det är väl bara att borra .. det finns ju som sagt inga alternativ , inte som det ser ut just nu här i norrland , där vi inte kan driva en etanolfabrik med vinst dom närmsta åren , som sagt ännu ett sk. utspel av starka ekonomiska intressen , som oftast har anknytning till vapen -industrin , titta bara på hägglunds :wink:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2193241

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).