Skogsröjning

Ska man röja i al?

60 inlägg 28693 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

machonisti  
#353111
halvproffs skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Intressant tråd. Jag har röjt Alen på sina håll. Faktum att det blev så jädra fint med långa raka stammar, som en sal. Tänkte försöka såga dem i framtiden. Går det inte så går det inte, tar till ved men det blir väldigt fint under tiden de grovar till sig. Riset blir träd på något vis eller vad man ska säga :smile:


Var det gråal så är det bara att gratulera. Det omöjliga kan bli möjligt tydligen. Har själv försökt flera gånger men resultatet är nedslående. Någon enstaka procent kan möjligen bli sågbar.

Sågade senaste sommar lite gråal. De hade växt upp i gallrad granskog och sökt ljuset därför hade de väl inte buskat till sig. Kan väl ta en bild när jag river traven inkommande vår.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#353132 [img][img][/img][/img]

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

husqvarna_med_sthil  
#353199 Tack !

Jag har ett gäng som är gallrat så jag får testa helt enkelt. Sedan tycker jag det blir trivsamt när det skiljer sig lite här och var.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#353237 När jag hinner ska jag ta kort på andra REJÄLA alar. Synd att ett kort blev suddigt på den ena alen. Ska försöka skärpa mig. Dessa bilder är från ett fd ganska blött område som jag avverkade runt-90. Jag sparade lite al o björk som naturvårdsträd. Hade tidigare en jätteasp på samma skifte som var som ett höghus för fåglar. Blåste till slut omkull pga rötan.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

machonisti  
#353795 Klickade äntligen ett kort på årets hittills grövsta gråal. Röda och granna har sågytorna blivit.

Kan nog sågas!
1448644629_bild0546.jpg

Ser bra ut!
1448644688_bild0547.jpg

Ända tills nu! :mrgreen:
1448644706_bild0548.jpg

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#354129 En bild på en av stubbarna som kommungubbarna(Svårplacerade) kapade.
Nästan alla alar längs diket har stått i täta klungor fram till föra gången gubbarna var på samma plats, syns på alla gamla stubbar.
Tycker mig kunna gissa på en ålder av under 25 år, borde ha varit grövre om den stått solitärt hela sitt liv.

Skaplig tillväxt norr om Sveriges geografiska mittlinje.
1448811052_dscn1288.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#354132 Fantastiskt!! Har en å som rinner förbi tomten och dom har aldrig blivit så grova innan dom vissnat.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

husqvarna_med_sthil  
#354138 Ska bli intressant att följa min Al och se hur de klarar sig !

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#354688 På den förra bilden hade jag "gått över ån efter vatten", den här 19-21-åringen har jag på tomtgränsen mot diket.
Diket är på gränsen men även på gränsen till att vara en bäck, två 500 mm trummor hinner inte hålla undan när 100-årsregnen kommer var tionde år.

Den här hade ingen konkurrens av några större träd inom 1-2 meter.
1449046753_dscn1294.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354690 Undrar om jag också kan få upp så där grov al om jag anstränger mig?

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354697 Det kan du säkert.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Hema  
#354707
axwell skrev:Diket är på gränsen men även på gränsen till att vara en bäck, två 500 mm trummor hinner inte hålla undan när 100-årsregnen kommer var tionde år.

Hur länge kan du hålla på och kalla det för 100-årsregnen? :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#354709 För mer än fem år sedan gick jag igenom ett förslyat område med nästan bara al och några björk. Marken är gammal svåråtkomlig jordbruksmark.
Jag halverade antalet stam i syfte att kvarvarande skulle kunna bli framtida sågbara stammar, men jag måste ha "fel" al på platsen. Kanske svårt att se på bilderna, de grövsta är i underkant 30 cm vid stubben. Jag gillar inte vad jag ser när jag går på platsen, knotiga och krokiga stammar finns det gott om! Ved blir det i af.

Helst av allt skulle jag vilja få åker igen av marken. Hur mycket klarar en nyodlingsfräs? Är det möjligt/prisvärt att mala ner alstubbar och kvist eller går det inte alls? Någon som har erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

JensSkoog  
#354716 Det där menar jag är gråal. Svårt att få raka stammar, eftersom dom kommer i "bukettar" från botten. Klibbal blir rakare, men dom måste friställas tidligt, och inte stå tät på varandra.
Om du vil ha åkermark kan du bara hugga rent och köra betespussen ett par år innan du går över med fräsen.. Gråalsstubbar och röter ruttnar mycket snabbt och blir till jord

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#354732 Visst är det gråal och sådär blir dom här också. Nästan aldrig sågbara stammar. Krokiga och torkar o dör fort. Sparade gråal på en inäga (åker i skogen) och älgarna tyckte om dom(barkgnag) trots att det står i böckerna att dom inte äter al :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).