Skogsmiljö och Trädlära

SNF-anstäld disputerar om vitrygg

7 inlägg 2872 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SNF-anstäld disputerar om vitrygg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

isteskog  
#353697 Partsinlaga från SNF så det bara flaxar om det! :shock:

Avatar Fallback

Re: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

bgl  
#353702 På 1980 och 1990-talet slutade vi succesivt åka på stug- och bivackturer i fjällen och i stället började ta in på hotell. I Funäsdalen och upp mot Fjällnäs såg vi flera gånger vitryggar i sluttningarna med björkskog nedanför kalfjället. Vi ett tillfälle åkte vi på transitspåret ner mot Skarvruet, spåret hade just flyttats för att ge plats för utbyggnad av ytterligare ett stugområde. På en kvarlämnad torr björkstam, precis vid en tomtgräns jobbade en vitrygg för fullt med att leta mat. Han gick upp och ner för stammen, struntade i oss så vi kunde stå en lång stund och vara fågelskådare på bara 3 meters avstånd!!
När vi kom hem ringde jag till Länsstyrelsen i Jämtland län och försökte få reda på hur skyddet av vitrygg i området var utformat. Det var det mest pinsamma myndighetssamtal jag någonsin haft. Ingen förnekade att det fanns vitrygg i området men ingen kunde förklara eller ursäkta att utbyggnaden pågick.
Att "hacka" på skogsbruket är lätt för både SNF, myndigheter, forskare och politiker men när det kommer till utbyggnad av som i detta fall faciliteter för bättre bemedlade står sig naturskyddet slätt.

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353704
isteskog skrev:Partsinlaga från SNF så det bara flaxar om det! :shock:


Har du verkligen läst artikeln? Jag tvivlar starkt på att Axdorffs ledare kan ses som en partsinlaga för SNF...

Sedan kan ju alltid den aktuella avhandlingen ses som en partsinlaga...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

isteskog  
#353713 Menade INTE att axdorrfs ledare var en partsinlaga....... :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353715 Ok ;-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF-anstäld disputerar om vitrygg

anersimyra  
#353805 Axdorrf faller på eget grepp genom att nämna aktuell volym löv och att volymen uppgår till certifieringskraven. Vitryggen och ca 200 ytterligare arter har krav på större mängder äldre skog med gott om död ved, ett habitat som ännu är sällsynt. Dock slår SNF fast att åtgärder via certifieringskrav och frivilliga åtgärder nu börjar ge resultat för b.l.a vitryggen.. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).