Traktorn i skogen

Huggarvagn till grålle FE35

6 inlägg 6246 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarvagn till grålle FE35

TJWJohnsson  
#323267 Hej. Har nu i min ägo en fe 35 som är under renovering. Den har en fyrcylindrig diesel 123c. Vi har tidigare använt den på 70-80 talet att köra ut virket ur skogen med hjälp av wirekran o enklare kärra. Blev sen ersatt av mf 165 med fastmonterad grip.
Nu söker jag efter lämplig griplastarkärra som inte är för stor, men samtidigt orkar mer än bara småpinnar. Ett wirespel är ett måste eftersom terrängen är kuperad och körningen till 90% blir på basvägarna.
Tanken med denna är att den ska användas till massavedskörning och för den privata eldningsveden. Om nån timmerstock skall hämtas så skall det med funka, men då får man väl lasta med förstånd o köra flera gånger. Verkar som kellfri har mindre kärror men samtidigt klena i godset och bristfällig konstruktion och styrka. Så nåt annat som håller och gärna tips på begagnat och vad man ska bör tittapå. Erfarenheter av nån sån kärra tas gärna emot.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till grålle FE35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323607 Kranman har fina småkärror men det är i högre prisklasser. Jag känner några som kör
med Weimers minsta kärra till småtraktorer och dom verkar funka bra. Har provkört
lite och det är stark kran, verkar inte behöva så stort hydraulflöde men FE 35 kanske
är gränsfall.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till grålle FE35

TJWJohnsson  
#323837 Gällande oljeflödet så funderade jag på separat oljepump på kraftuttag.
Kollat lite på farmas 4.2-6 men kanske för kass kavalite eller?
Vill ha så att när kärran är avkrokad så är guldkalven i orginalskick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till grålle FE35

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323948 Det finns för dåligt med plats för kraftuttagsmonterad pump(växellåda) då tappen sitter alldeles för nära draget i höjdled. Många vajerkranar drev med kedja så du kanske kan göra en liknande variant upp till en pumpväxellåda?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till grålle FE35

TJWJohnsson  
#353602 Jag har kollat lite på Weimers grejer. Stort steg prismässigt från minsta till nästa storlek. 70 -110 tusen. Är det nån som testat båda? Orkar grållen med den näst minsta? Har i dagsläget en Ilsbo 1900 med en kranlåda från en timmerbil. Båda grymt starka. Kan man jämföra vår nuvarande i styrka med den vi nu har.? Är wirevincharna nåt att ha ? Många frågor blir det men hoppas nån har nån erfarenhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till grålle FE35

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353672 Kolla efter begagnade FMV 1600.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).