Motorsåg och handhållet

Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

67 inlägg 41301 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#351167 Tack för tips och kommentarer! Här kommer en ny liten uppdatering:

Förgasarsatsen kom härom dagen, så nu har jag bytt membranen. L & H var justerade trekvart ut, dock en del smuts runt fjädrarna. Satte dem ett varv ut efter rengöringen, antar att grundinställningen var samma på 70-talet?

Väntar fortfarande på bensinslangen som jag beställt hos Husqvarna-återförsäljare. Har skurit/petat bort resterna av den gamla slangen. Den var som seg gammal kåda efter så lång tid, så det blev lite pill i skarven mellan tanken och förgasarutrymmet...

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

johan eriksson  
#351177 Du kommer att ha en väldigt trevlig vedkapskompis när du är klar.
Har några olika gamla Husqvarnor själv till den sysslan, favoriterna bland Qvarnorna hittills är nog 263CD och 380CD, har en 266 med som går fint.
Gillar de gamla Partner och Jonsereds med. Kör mest med äldre sågar, fast helst inte äldre än att de har avvibrering. Känns inte bra i händerna om man kör lite längre tid med de äldre björnarna.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#352905 Haha, jag kan meddela att den gamla björnen nu har vaknat!

Fick bränsleslangen till slut, monterade allt tidigare idag. Den gick runt efter sex drag med halvgas och choke, startade sedan efter ytterligare tre...

Riktigt fint ljud!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#352911 Härligt! Om den från helt tom startar på sex drag med choke så är den i bra skick i förgasaren. Standard brukar vara minst åtta drag innan den spottar till första gången.

Det är gott ljud i den generationens kvarnor. Se nu till att justera den ordentligt, framför allt inte för snålställd på högvarv, den skall fytakta obelastad och börja gå jämnt och fint när den får ordentlig belastning i stock.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#353040 Ja, det var verkligen härligt! Jag blev riktigt glad :smile:

Som sagt, tack för alla tips och kommentarer hittills. Körde helt utan motstånd lite lätt igår efter den hade startat. Några få sekunder åt gången på högvarv efter att den fått gå lite på tomgång. Svarade fint gällande lågvarvet tyckte jag. Jag har stor respekt för högvarvet och spontant upplevde jag den för snålt inställd på ett varv ut. Rejält fyrtaktande. Samtidigt vet jag ju inte hur den "ska låta" eftersom jag inte har erfarenhet av denna gamling.

Tänkte justera bättre till helgen eller när jag hunnit slipa och kan prova med motstånd. Fel kedja var monterad (liten 3/8, oregon märkt 91 om jag inte minns fel), så jag monterade en annan gammal innan jag drog igång, stor 3/8 (oregon märkt 73). Ska också kolla lite annat, kedjebromsen tar t ex inte som den ska med full gas och behöver ses över.

Som allt ser ut nu lutar det åt ny 18-tums skärutrustning, kanske även trumma/drev. Tror den förutom kapsåg på vedbacken blir perfekt som fällsåg till de stora träden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#353048
Samtidigt vet jag ju inte hur den "ska låta" eftersom jag inte har erfarenhet av denna gamling.


Den skall alltså fyrtakta som det kallas, på fullgas utan belastning, dvs den går orent och lite bluddrigt. När du justerar så kan du skruva in H tills du hör att sågen varvar ut med jämnt tjut, då är den för snålt ställd. Sen skruvar du ut H ett åttondels varv i taget, tills du tydligt hör att den inte går med ett jämnt vrål utan just går lite orent.

När du sen sätter den i stock, med fullgas så skall det höras hur den börjar gå jämnt och rent när den får ordentlig belastning.

Lyssna på min gamla Jonsered 621 här. Du hör hur den ändrar ton när den kommer ner i stocken och får belastning,

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#353049 Perfekt illustration av Totte.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#353533 Tack för illustrationen Totte! Mitt problem är väl att jag inte har full koll på vad som verkligen menas med att sågen "skriker", tror dock mest det beror på att jag nog alltid kört på fet blandning på H för säkerhets skull. Sågen går nog inte för snålt iallafall, men jag ska ställa in bättre till helgen efter tipset.

Undrar en annan sak från er som har koll: Jag kan inte alla termer, men bytte bara membranen till förgasaren (4 delar). Alltså inte nål, "klammern" intill nålen eller det lilla skålformade filtret (7-8 mm i diameter) som kom med reparationssatsen. Tyckte det såg rent och fint ut och bytte därför inte dessa delar (samt eftersom jag inte visste om jag skulle få rätt på allt :wink: ). Borde jag kanske byta dessa delar ändå innan jag börjar använda den, eller behövs det kanske inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#353540 Din gamla såg får du ALDRIG till att skrika, den varvar inte så högt :grin:
Har du H skruven får långt in blir den totalt orkeslös, varvar kanske bra obelastad men belastad tar orken (kraften) slut, för långt ut, vill den blurra lite hela tiden även när du sågar.
Skruva högvarvsskruven inåt medan du har fullgas (obelastad), när den varvar som allra bäst skruvar du skruven något utåt tills motorn tappar något i varv (börjar också så smått fyrtakta).
Provsåga - nu bör den låta som Tottes såg och dra bra, om inte, skruva ut högvarvsskruven lite till.
Nu är väl du Hank inte så gammal att du hade en moppe med ställbart munstycke, annars där fick man justera efter hur tungt det gick, var man fler än en på moppen fick man ge motorn något mer soppa. Gick ABSOLUT inte att ställa in optimalt utan belastning, framförallt om Zyndappen var trimmad :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#353555 Klart att, som Jannee skriver, den illvrålar ju inte som en modern såg. Men visst kan en 70-tals kvarna tjuta rätt bra. Gör som Jannee beskriver, skruva in tills den toppvarvar obelastad, så kommer du att höra skillnaden när du sen skruvar ut. En liten varning, att köra med H inskruvad så långt gör man endast mycket kortvarigt och man bör absolut inte såga med den, risk för överhettning och skador.

Det är bra som det är. Läcker inte nålventilen och allt är rent och fint så byter man bara membranen. Att byta resten är bara att laga det som inte är sönder, helt onödigt.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

anersimyra  
#353558 En något försiktigare variant är att utan att ge gas skruva in H skruven tills sågen når högsta varv utan att börja stanna, därefter öppnar du motsvarande tio minuter på en klocka. Fyrtaktar inte sågen på full gas så öppna i steg om fem minuter tills sågen börjar fyrtakta. Men glöm inte att först ställa tomgång och lågvarv.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

tallen100  
#353561
anersimyra skrev:En något försiktigare variant är att utan att ge gas skruva in H skruven tills sågen når högsta varv utan att börja stanna, därefter öppnar du motsvarande tio minuter på en klocka.

Alltså moturs :D

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

anersimyra  
#353563 Just det, det är väl i stort endast vissa gaskranar som stängs medurs.. :-BD :D :D

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#354506 Filade och provade med belastning nu i helgen. Grundinställningen på ett varv funkade inte med belastning (inte tillräcklig ork verkade det som) så det blev en del skruva-såga-skruva-såga. Hade lite svårt att få till det.

Till slut fick jag till det så att sågen fyrtaktade svagt på full gas (lite orolig att den går för snålt) utan belastning och gick ner jämnt med belastning. (Lönn ca 15 cm i diameter för den som undrar.) H-skruven skruvade jag in en hel del för att få till det. Sågen tvekade inte men varvade upp lite långsamt, vet visserligen inte hur rappt denna gamling ska varva jämfört med nyare sågar. Högre varv och långsammare acceleration jämfört med Tottes Jonsered iallafall. Dagen efter fyrtaktade den dock med samma inställning vid belastning.

Spelade in en video för att få kommentarer på inställningen men den var för stor för att läggas upp här. Ska spela in en ny video med lägre kvalitet som jag förhoppningsvis kan lägga upp och få kommentarer på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#354509 Öppna lågvarvsskruven något så kanske den accelererar bättre. När den väl accelererar bra fortsätt med att justera på högvarvsskruven.
Tvekar den att accelerera = lågvarvsskruven fel, troligtvis för långt in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).