Arbetskläder för skogen

LED Pannlampa med bred ljusbild

11 inlägg 12281 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LED Pannlampa med bred ljusbild

Fredrik Reuter  
#353374 Thorsman släpper nu en ny pannlampa med LED-ljus som har en bredare ljusbild än tidigare - 180 grader. Lampan heter "Top-View".

Med denna ljusbild ska du enligt företaget slippa vrida huvudet lika mycket att belysa det du vill titta på.
Utöver den breda ljusbilden så har pannlampan förutom vanlig av och på knapp ett sensorläge så den känner av när du behöver ljus och slipper således slå av och på den. Olika effektlägen finns också så du kan anpassa belysningen till dina egna förutsättningar. Läge 1 ger sex timmars driftstid, läge 2 ger 3 timmar fast då troligtvis med högre ljusintensitet.

Lampan kostar runt 750 kr i handeln och har ett pannband som är justerbart så det ska passa på bart huvud, med mössa och/eller hjälm mm.

Hittar tyvärr inte någon bra länk till lampan då den troligtvis är såpass ny, men bilden nedan är från en PDF från Thorsman i Danmark: http://www.schneider-electric.dk/docume ... _v1LOW.pdf

Vad tror ni, något för skogen?



   TS
Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353377 Den kan fungera bättre än standardlampan när man tar sig fram i skogen. Det är annars lätt att man får kvistar i ansiktet. Jag provar nog den när den kommer ut i handeln.

Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

Sture Andersson  
#353385 Har funderingar på att köpa en pannlampa för skogen,men är inte 80/160 Lumen dåligt?

Användarvisningsbild

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

Fredrik Reuter  
#353391 Hej,
Ja, jag undrar också över detta Sture.
Det känns kanske inte minsta laget, men vi får se om det ansluter några medlemmar som har mer på fötterna om ljusstyrka från pannlampor.

   TS
Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353394 160 lumen fungerar bra så länge man går på stigar och lite öppnare mark. Däremot fungerar inte pannlampor speciellt bra när det blir alltför snårig oavsett ljusstyrka. Jag upplever att de närmaste snåren blir alltför upplysta så att man inte ser vad som finns där bakom.

Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

Pilliam  
#353395 Ljusstyrkan imponerar ju inte supermycket. Den här, http://www.valostore.se/produkt/lumonite_compass_1000/ , har jag testat och kommer köpa. Den kostar ju några hundra till, men det tycker jag är ok.
Men när det gäller spridningen så kan jag inte uttala mig, jag har inte tänkt på spridningen på den jag länkade. Jag kan tänka mig att thorsman-lampan är prima för typ snickeri och liknande arbete, men i skogen vill jag gärna ha något med lite drag i så man ser en bit.

Användarvisningsbild

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353399 160 lumen är inte mycket att hurra över när det ska jobbas i skogen. Däremot är det ok för en vanlig kvällspromenad eller att ta en kvällstur till verkstaden och dylikt. Annars en vettig ljudbild.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353455 Inget för skogen, men en bra idé om den gått att få i högre effekt. Lupine har en spridarlins till sina lampor som vore kul att prova, men då har vi bytt prisklass helt.

Avatar Fallback

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

Stensebygaard  
#353460 Om du vill betala i närheten av 1000 kr för en pannlampa kommer jag helt klart rekommendera en Petzl Nao (http://www.petzl.com/en/Sport/PERFORMAN ... lYb2YqtpdA). Det kan ge över 500 lumen och den justerar ljusstyrkan automatiskt efter behov och avstånd. Jag er helnöjd!

Användarvisningsbild

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

totaya79  
#353621 Har själv en gissningsvis 8 år gammal Petzel Tikka xp som har varit med på ALLT. Tre lägen på ljuset och en spridarlins, denna funkar bra som arbetslampa, liten och smidig. Har letat efter en till lampa men som ger mer,längre ljusbild utan att det känns som att man har en Boch Big Knick i pannan. Vad betingar Nao för pris tro?

Användarvisningsbild

Re: LED Pannlampa med bred ljusbild

totaya79  
#353622 Läste just meddeladet ovan igen och konstatera att man är blind och trög!! :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).