Skotare

Blondin tryckluftbromsar

7 inlägg 6364 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blondin tryckluftbromsar

marcem  
#350791 Hej
jag har en blondin-77 med tryckluftsbromsar.
Har ett problem med en komponent som jag inte vet vad den heter, men placeringen på denna
är under luckan på vagnen, luften går via denna (fördelare) till tanken. sedan är det 2 utgångar till varsin bromsklocka.
Jag fick inget tryck till tanken, anledning till det va att inkommande luft kunde ej passera en sil som va full med skit.
Plockade isär och gjorde rent allt. såg då att en form av oring va defekt, ej en vanlig oring.
Testade ändå, fick luft till tanken men det läker luft, antagligen oringen.
Är det någon som vet vad denna pryl heter (EBS ventil kanske) samt var kan man vända sig för reservdelar?

Tack.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

Blondin 750  
#350795 Jag tror att det är en reläventil, jag har själv haft problem med denna men lyckades svarva till en ny del i aluminium som ärjat sönder. I mitt sökande efter reservdelar fann jag en firma i Mjölby (har jag för mig) som sålde delar till lastbilar och släp, och jag tror att de har en liknande ventil. Annars är Rottne helt makalösa på att hålla reservdelar till dessa gamla ök, värt att testa det först. :-BD
Res.del.nr Komplett reläventil 032-0020 Renoveringssats 032-0023

Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

marcem  
#350803 Tack.
Suveränt med res nr.
Blir en renoveringssats.
Bra jobbat!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

Blondin 750  
#353225 Hur har det gått för dig, fått ordning på bromsarna? Jag beställde en ny reläventil idag och en renoveringssats till bromspedalen med förhoppning om att få slut på lite småpysande.

Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

marcem  
#353238 Samma här, det blev en ny ventil.
Nu är det tätt.
Har inte provkört ännu, maskinen står kvar i maskin hallen fortfarande. Vi har målat och rusta inför vintern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

Blondin 750  
#353256 Kanonbra! Var det inre läckage eller pös det ur ventilen? Jag hör att det pyser igenom min reläventil med alla bromsar oaktiverade. Lastbromsen läcker ut luft i hytten efter att man släppt den men det slutar om man duttar till på fotbromsen en gång. Tråkig felsökning... :sad:

Avatar Fallback

Re: Blondin tryckluftbromsar

marcem  
#353350 Samma problem här. Det pös i ventilen när bromsarna va oaktiverad. Jag rev ventilen och såg en slags oring med krage som va skadad, placering på den är i mitten på ventilen på en slags trottel.
Det fanns inga rep kitt att köpa så det blev en ny!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).