Små skogsmaskiner och övriga maskiner

sommaravverkning!

8 inlägg 4069 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sommaravverkning!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35301 en bild från en avvärkning som jag gjorde i juli i 30 gradig värme!
Det gick åt mycket vätska vill jag lova(ca 6L vatten om dagen)



   TS
Avatar Fallback
Polaris 500  
#35323 Jag ser att du ha en avesta vagn efter. Är du nöjd med den är kvaliten bra och hur är driften och är kranen stark? Har funderat på avesta vagnen eller kranman men ja är glad över dina synpungter.

vilken kran är de?

Användarvisningsbild

Mina grejer...

Crille68  
#35332 Hej!
WoW vilka fina saker du har!!! :shock:
Man blir ju liiite "avis"...men har man inte stor skog utan bara en stor tomt med mkt träd får man rätta sig efter det. (Det där kallas rationalisering i psykologitermer säger min sambo eftersom det är en efterkonstruktion som "rättfärdigar" mitt kommentar...)
Nåväl, jag vill bara kontra med en bild på min utrustning och lite sommar "avverkning". 8)

Bild


Det var en sälg som föll i en storm nu på höstsidan. På bilden är det bara de översta toppgrenarna - jag orkar faktiskt bära så små grenar... :oops: - men det var även stambitarna som var ca 30 cm i diameter och då vill man ju använda sina "leksaker". Jag fick fram med motorsågen då trädet föll över vägen och sedan även "traktorn". Då hade jag inte mitt släp utan fick låna grannens gamla bilsläp. Nu har jag skaffat ett lite mindre som passar bättre = smalare och som väger lite mindre.

Det funkar alltså bra men är det större mängder så skulle man ju vilja ha något bättre = fyrhjuling eller varför inte en "riktig" traktor...eller skotare... :lol:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35333 Är det slutavverkning du har gjort och kört ut med fyrhjulingen?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35334 Ser trevligt ut, bifogar en bild på veden nu när den är kapad, klyvd och under tak, skönt.
Bild

Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35387
Polaris 500 skrev:Jag ser att du ha en avesta vagn efter. Är du nöjd med den är kvaliten bra och hur är driften och är kranen stark? Har funderat på avesta vagnen eller kranman men ja är glad över dina synpungter.

vilken kran är de?


Jag är väldigt nöjd med den,och kvaliteten är mycket bra.Kranen är väldigt stark(men jag kör på 185 bar i stället för 160 som är standard).Jag tror att du ska välja avesta i stället för kranman,Dom har en mycket bättre konstruktion och detaljfinish.Min vagn är bland dom första dom gjorde (3,0H)-2003 utan drift,så om du köper en ny i dag så får du en ännu bättre vagn!

   TS
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35389
Mowi skrev:Är det slutavverkning du har gjort och kört ut med fyrhjulingen?



Ja det är en slutavverkning,men det är utkört både med fyrhjuling och traktor.Däremot är det mesta av massan(som ej syns på bild)utkört med fyrhjulingen.

   TS
Avatar Fallback
Polaris 500  
#35406
huggar*n skrev:
Polaris 500 skrev:Jag ser att du ha en avesta vagn efter. Är du nöjd med den är kvaliten bra och hur är driften och är kranen stark? Har funderat på avesta vagnen eller kranman men ja är glad över dina synpungter.

vilken kran är de?


Jag är väldigt nöjd med den,och kvaliteten är mycket bra.Kranen är väldigt stark(men jag kör på 185 bar i stället för 160 som är standard).Jag tror att du ska välja avesta i stället för kranman,Dom har en mycket bättre konstruktion och detaljfinish.Min vagn är bland dom första dom gjorde (3,0H)-2003 utan drift,så om du köper en ny i dag så får du en ännu bättre vagn!








Tack för tipsen deras 4,2 kran med drift på vagnen verka inte helt fel:)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).