Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FMV vajerkran

10 inlägg 10409 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FMV vajerkran

Ofelius  
#352689
1448102185_image.jpg
Har denna lunningsvinsch/vajerkran från Forshaga. Tyvärr så vill den inte längre frikoppla så när jag drar ut vajern under visst motstånd så rullas den in automatiskt när jag släpper vajern. Är det någon som vet hur man kontrollerar lamellerna eller hur jag skall byta dessa.? Var finns nya att köpa?



   TS
Avatar Fallback

Re: FMV vajerkran

wigge  
#352902 Testa gunga på Truman fram å tillbaka å se om de släpper, iaf på väsekranen ska de finnas ett glapp mellan trumman.

Användarvisningsbild

Re: FMV vajerkran

Ofelius  
#352919 Var menar du att glappet skall vara. Mellan trumman och ?
Tyvärr är jag ingen mekaniker men jag försöker så gått jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV vajerkran

wigge  
#352942 Mellan trumma å drev, hur man ska förklara.
När den är i frikopplat läge ska glappet kännas. Som sagt vet ej om de gäller din modell

Användarvisningsbild

Re: FMV vajerkran

Ofelius  
#352984 Tack för förslaget, jag testar hur det verkar. På insidan av drevet verkar det vara ett material som är löst, skulle kunna vara lamellen om den sitter där. Om jag skall ta isär paketet för att byta/göra rent/fästa lamellen så måste jag väl lossa hela paketet med de 4 bultarna där 2 syns på bilden? Vet du var man kan hitta en sprängskiss?

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV vajerkran

wigge  
#353507 Hej !

Tyvärr inte.
Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: FMV vajerkran

kungsis  
#353678 När du drar i spaken, så påverkas en arm, som sitter fäst vid en rund klump, på axeln, mellan kedjan och stativet. Där ska det vara riktigt välsmort så att den kan glida obehindrat. Det kanske helt enkelt är smörjtort? Ska du ha loss hela enheten, så för du lossa skruvarna du redan hittat och sedan lite sprintar som sitter under och styr vad som ska hända.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: FMV vajerkran

Ofelius  
#353694 Har smörjt klokopplingen (klumpen) men det hjälper inte utan jag får försöka att ta isär hela paketet och se vad som är problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMV vajerkran

Ofelius  
#354393 Har nu tagit isär trumman och ser följande fel:
1. Fjädrarna som reglerar lamellerna är trasiga (flertalet) diameter 10 mm och 25 mm långa.
2. Den ena lamellen har lossnat från trumman.

Är det någon som vet hur jag limmar fast denn?
Var får jag tag på nya fjädrar?

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV vajerkran

BM Buster  
#354926 Hej!
Jag har limmat mina lameller med kontaktlim. har fugerat i 3 år utan problem. Fjädrar ska inte vara ngt problem att få tag i.
Kolla med någon som gör fjädrar, mät tråd diameter o grovlek på fjädern så får du det du ska ha.
:geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).