Gallring

Gallringsplanering

11 inlägg 7784 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsplanering

Fredrik Reuter  
#35264 Hej,
Tänkte vi kunde diskutera upplägg för en gallring, alltså hur skulle du vilja lägga upp det!

Utgå från bifogad bild.
Området är märkt "119", 2ha granplantering, lite drygt 30 år.
Röd pil är en basväg i skiftet som nuddar vid området.
Områdena runt om är redan gallrade eller slutavverkad/föryngringsskog.

Ex på spörsmål:
- Hur skulle du lägga stickväg/-ar beroende på ex maskin (beståndsgående eller ej)?
- Skulle du använda dig av basvägen?

Ja, det vore intressant att diskutera detta, och gärna utifrån flera synvinklar, ex både från entreprenörer och skogsägare!

Har du möjlighet rita gärna in förslag på bilden och posta en uppdaterad version.



   TS
Malwa
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35288 Antar att området är plant
I sånna fall blir det stickvägar i nord-sydlig riktning med basvägen som utkörsväg + en till basväg som läggs efter rågång söder om område 120 och fortsätter rakt öster genom gallringen
Givetvis körs området med en valmet stickvägsgående skördare och dom enda öppningarna utåt blir vid basvägarna

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#35316 Hej och tack för svaret!
Ja, det är granplantering och varken stickvägar eller basvägar finns inom området.
Ung. hur många stickvägar tror du/ni det blir i nord-sydlig riktning om man gallrar med stickvägsgående?
Och sedan är jag lite nyfiken varför du vill lägga en basväg till i rågången, är det för att skotningen blir för lång eller att en basväg kanske skulle köras sönder, eller...?

Naturligtvis är det svårt att bedöma hur man exakt skulle göra via en kartbild, men jag tycker inte det spelar så stor roll.
Tanken när jag startade tråden var att få igång en diskussion helt förutsättningslöst för att kunna drifta olika möjligheter vid en specifik gallring, så posta på med synpunkter och frågor!

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35322 Hej du,skulle köra stickvägsgående nord-syd blir 3 vägar + en liten sväng extra med en väg nere till höger,anv basvägen+ta ut vägarna till punkt 1 och köra över åkern,blir väl 2 vägar som kommer ut till åkerkanten.Då får man långa vägar med så lite "torg"(vägkorsningar)som möjligt.Hur gör man om man ska rita in det på kartan :?:

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35375
Admin@skogsforum skrev:Hej och tack för svaret!

Och sedan är jag lite nyfiken varför du vill lägga en basväg till i rågången, är det för att skotningen blir för lång eller att en basväg kanske skulle köras sönder, eller.

Dels för att få kortare körväg och för att nte behöva dra basväg på främmande mark över åkern. Alltid bättre med flera utkörsvägar speciellt på mjuk mark då det är antalet ton som passerar som oftast bestämmer spårdjuper. alltså bättre att dela påt!

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39634 hejsan hejsan!!

jag skulle utgå från basvägen och dra stickvägar i nordlig-sydlig riktning och sedan en uppsamlingsväg längst söder på skiftet som går i östlig-västlig riktning.. skulle använda mig av en mindre stickvägsgående skördare med långkran (över 10 m).

sedan skulle jag skota med minsta storlek på skorare Tex. 830/810 med långkran.

Avatar Fallback

Re: Gallringsplanering

Blivande snickare  
#157355 Skulle vara trevligt om detta ämne togs upp igen!
Tyvärr är jag intte rätt man at öppna käften i detta ämne. Kan nog få sitta i skamvrån då! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsplanering

Mäki  
#157389 Här kommer mitt förslag. Körs med stickvägs gående typ 1070 och avlägg på dom blå ställena beroende på om det skall avverkas på sommar eller vinter.
6407

Dom korta stumparna så får bli backvägar för dom är så korta och ett avlägg skall användas.
Behövs en väg som delar skiftet så det inte blir så många vändor med skotarn.

Om terrängen tillåter så skulle man kunna köra med bara två vägar längs med skiftet men erfarenheten av körning på "mitt" område så säger mig att det inte skulle gå men jag vet ju inte hur det ser ut på detta skifte som är som exempel.

Avatar Fallback

Re: Gallringsplanering

skogare  
#157528 en väg som går runt skiftet 7 meter från kanten och en i mitten

Användarvisningsbild

Re: Gallringsplanering

Fredrik Reuter  
#524716 Hej,
Det här är riktigt kul, tråden fyller tio år samtidigt som vi förbereder årets gallringsdagar.
Har du nån input att komma med? Skriv gärna några rader.

#tb10

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsplanering

plutten  
#524747 Skulle vara intressant att jämföra antalet stamskador beroende på om man hugger 3-meters eller fallande längder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).