Skogsröjning

Ska man röja i al?

60 inlägg 28695 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska man röja i al?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352617 Har en f.d betesmark där granen fläckvis kommer upp tätt och fint under en djungel av al. Där röjer jag givetvis fram granen. Men hur ska man göra där det enbart finns al? Tänker som så att alen växer som ogräs även utan röjning. Den kommer antagligen ändå bara att användas till bränsle i framtiden och då producerar den mest kubik om den är orörd. Synpunkter?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#352620 Klibbal eller gråal?
Den ena (kommer aldrig ihåg vilken :| ) kan rätt skött ge sågbara stammar medan den andra aldrig blir mer än knotiga stammar med mindre diameter. Så uppfattar jag det åtminstone på dessa breddgrader, Ångermanland.

Jag anser att du oavsett al-art får mest volym om du röjer och därmed tillser att kronan kan få bra utrymme att utvecklas.
Dessa träd kommer att kunna växa sig ganska grova i "buketter" utan röjning men till brännved känns det logiskt att tillväxten blir bättre i ett röjt bestånd.

Om du flisar hela träden till bränsle den dagen det är dags så kanske det inte är så stor skada att lämna det oröjt. Al måste tas i rätt tid, blir de övergamla torkar de ut och ruttnar.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

machonisti  
#352623 Alen vet inte om den skall vara en buske eller träd. Står den trångt blir den någorlunda som man önskar och ibland rätt grov, satsa på klibbal.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352624 Gråal handlar det om och en förhoppning är att granen fortsätter att självföryngra sig under alen. Så kan alen sen gärna torka ihop och ruttna om den vill. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352626 Om du röjer i alen lite då och då allteftersom det växer kommer du få raka, kvistfria, grova stammar som blir timmer vid slutavverkning. När det börja grovna till efter några år får du givetvis ved vid gallring. Ett oerhört roligt trädslag att bedriva skogsskötsel i (jag hade nog röjt fram alen ist för granen men det gör man som man själv vill :smile: ). Själv har jag bara en liten fläck al med uppskattningsvis 15-20 huvudstammar men det sköter jag varsamt. Läs mer på kunskap direkt, se länk här under.

https://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/Lov/Rojning/

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352627 Det rör sig om något hektar och det passar att gå och rota i det någon dag på senhösten när det är avlövat som idag. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#352629 Glesa ut alen lite, den ger som jag anar att du vet den effektivaste tillväxten som bränsle.
Inte bara i volym, även i energiinnehåll/ha.
Kanon som bastulavar och rökspån.

Att sen granarna intill växer som raketer tack vara alens kväveproduktion, det får du på köpet.

Tyvärr blir det mycket spill vid sågning av altimmer.

I Värmland kan det nog vara idé att avverka vid 50-70 års ålder.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352631 Gilla Alen!

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

anersimyra  
#352690 Min moster i Värmland hade ett gråalsbestånd där hon tog sin ved, efter några år blev beståndet både högt och grovt. En dag var beståndet såpass fint att det ansågs skyddsvärt och inte skulle få röras.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ska man röja i al?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352692
anersimyra skrev:Min moster i Värmland hade ett gråalsbestånd där hon tog sin ved, efter några år blev beståndet både högt och grovt. En dag var beståndet såpass fint att det ansågs skyddsvärt och inte skulle få röras.. :surp: :surp:


Det är ju just sådant ofog som gör att jag tvekar på att röja fram klibbal på några ställen. Några få hektar löv som produktionsskog vore inte fel på fastigheten, men jag vill ju absolut inte få den konfiskerad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

bgl  
#352696 För gråal en röjning, inte under 2500stam/har. Tillväxten kulminerar redan vid 25 år så slutavverkning utan gallring redan vid 35-40 års ålder.Huvudproblemet är avsättningen och priset för gråal. Vi slutavverkade ett gråalsbestånd i början på 1980-talet. Det var en gammal beteshage på knappt 2 har där inga djur hade betat efter 1945. Vi manuellhögg till träddelar som gick till boardfabriken i Skinnskatteberg alldeles innan den lades ner. Jag märkte vid skotningen att det blev mycket virke, men blev ändå överraskad när slutredovisningen kom. Efter avdrag för huggning och min skotning blev nettot 42000kr!
Alltså 750kr/har och år efter bara 35 år omloppstid. Ny gråal slog upp direkt,jag röjde till 2500stam/har. Nu är det snart dags att hugga igen. Motsvarande rotnetto kan man nog bara drömma om idag.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

halvproffs  
#352709
machonisti skrev:Alen vet inte om den skall vara en buske eller träd. Står den trångt blir den någorlunda som man önskar och ibland rätt grov, satsa på klibbal.

Instämmer helt med dig. Många blandar ihop gråal med klibbal. Visst kan nån enstaka komma upp i någorlunda grovlek o rakhet men oftast har dom torkat och dött innan dom kommit dit. Som Axwell påpekar så gödslar dom marken med sina GRÖNA blad så granen får turboeffekt. Klibbalen däremot växer fort till ett träd med bra sågutbyte. Har klibbal som är minst 20m och med bhd på 35-40cm. Dit kommer ALDRIG gråal.
Så mitt råd är; Röj o gallra gråalen som du tycker för det kommer gran under om inte gräsväxten är för stor.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352745 Ja dom gråal jag har blir inte stora, de dör precis som "halvproffs" säger. Men de jag har tagit ner blir bra ved. Ska göra ved till alla bakugnar som finns överallt härikring. Sett annonser om gråalsved säljes, det ska ju bakas julbröd nu!
Så nästa år ska jag ha ett litet lager redo.

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352746 Man kan ju röka kött på den också. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352749
Skogsola skrev:Man kan ju röka kött på den också. :grin:


Just det ja, så var det oxå! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).