Motorsåg och handhållet

550 skjært seg (igjen)

73 inlägg 16790 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

550 skjært seg (igjen)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352391 Har det siste året vært ute for at 2 forskjellige 550 xpg sager har skjært seg. Den første fekk me beskjed om var pga at me brukte stihl sin ferdigblandet bensin. Det står vistnok i instruksjonsboka at dersom ein bruker ein annen bensin enn asken så skal det blandes i ekstra olje. Det hadde Ikkje me gjort. Denne saga var ca 2-3 mnd daglig bruk. Den andre var nesten 2 år daglig bruk, kun kjørt på asken etter at den første skar seg. Kan i farten Ikkje huske å ha vært med på å ha skjært sager før. Er 550/560 mer utsatt? Stusser litt, meinte Eg leste at ein annen her på forumet hadde 3 560 vrak, lurer på om det var huggaren.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Fredrik Reuter  
#352399 Hej,
Nu är inte jag den mest pålästa ang motorsågsbensin, men har detta hänt förut? Alltså att Husqvarna sågar som skurit av Stihl bensin (MotoMix)?

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352414 Tror inte det har med bränslet att göra då de flesta jag ser och hör om går på det bränsle de rekommenderar.
Två år i dagligt bruk är det längsta jag hört en 550 gå tror jag.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

jannee  
#352424 Man ska nog akta sig väldigt noga för tysk bensin (Stihls blandning) :oops:
En SVENSK såg ska ha svensk soppa - SJÄLVKLART ASPEN, hörs om inte annat på namnet - om någon tvekar :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Hema  
#352431
Mange skrev:Tror inte det har med bränslet att göra då de flesta jag ser och hör om går på det bränsle de rekommenderar.
Två år i dagligt bruk är det längsta jag hört en 550 gå tror jag.

Vad är normal livslängd, samt skär de vanligtvis i kolv/cylinder, så man kan laga/byta? Slutligen hur stod sig 346:an i jämförelse?

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352432 Jag vet inte riktigt, min erfarenhet blir ju lite vinklad då jag hör oftare de som har problem än de som går bra.
Tror inte jag hört nån som kört ett år på heltid här utan general ras eller sågbyte.
Varken på 550 eller 560.

Klart man kan byta. Men om man vill veta varför de skär innan blir det krångligare eftersom det inte är konsekvent så vitt jag förstår.
Inte alla rapporteras in heller, dvs kopplas upp och skickar felkoder/datan som lagrats.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Hema  
#352433 Jämfört med 346:an då? Förstår att maskinen måste slitas om den används dagligen.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

jannee  
#352438 Motorn kanske behöver ha 3% olja i stället för 2%. :oops:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

tallen100  
#352440 Saker som görs idag är inte gjorda för att hålla, så enkelt är det :geek:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Hema  
#352445
tallen100 skrev:Saker som görs idag är inte gjorda för att hålla, så enkelt är det :geek:

Kanske att man skulle kunna göra en parallell med Formel 1, de motorerna lever inte många timmar. Om nu efterfrågan är att ha en väldigt prestandastark maskin så kanske den inte kan hålla särskillt länge. Samt kostnaden för vad en ny såg idag kostar, så är 5-6000:-, inte särskilt stor kostnad på årsbasis.

Det är väl där som kanske 545 och 555 sticker ut genom att prestera något mindre, men hålla desto längre kanske? En stor nackdel kan isf vara att andrahandsvärdet på XP-modellerna sakta blir mindre värt, jämfört mot de mindre högvarviga diton.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

tallen100  
#352451
Hema skrev:
tallen100 skrev:Saker som görs idag är inte gjorda för att hålla, så enkelt är det :geek:

Kanske att man skulle kunna göra en parallell med Formel 1, de motorerna lever inte många timmar. Om nu efterfrågan är att ha en väldigt prestandastark maskin så kanske den inte kan hålla särskillt länge. Samt kostnaden för vad en ny såg idag kostar, så är 5-6000:-, inte särskilt stor kostnad på årsbasis.

Ja det är ju så med det mesta, det ska tas ur lite mera effekt än grejorna klarar. Det är ju oxå bra för tillverkarna, alla köper ju inte nya sågmodellen bara för att.
Tänk Husqvarnas gamla 160,260, m.fl, dom går nästan inte att göra slut på än idag :YMDAYDREAM: .

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

jannee  
#352452 Vill INTE hålla med Hema, tvärtom det är skit om de INTE håller bättre än förr. Har utvecklingen totalt avstannat inom tvåtaktsmotorernas utveckling.
Jämför med bensinbilarnas utveckling. I min ungdom gick motorn runt 10 000 mil därefter fick man borra om den + nya kolvar,lager o.s.v., därefter gick den ytterligare 10 000 mil. 75 hk stark tog knappt 1 liter/mil. Jämför med dagens motorer. Dubbla styrkan ur en lika stor motor, bränsleåtgång ungefär 50 % och de håller säkert runt 30 000 mil om servicen skötts regelbundet.
Är nog mer inne på Tallens uppfattning.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

axwell  
#352467
jannee skrev:Vill INTE hålla med Hema, tvärtom det är skit om de INTE håller bättre än förr. Har utvecklingen totalt avstannat inom tvåtaktsmotorernas utveckling.
Jämför med bensinbilarnas utveckling. I min ungdom gick motorn runt 10 000 mil därefter fick man borra om den + nya kolvar,lager o.s.v., därefter gick den ytterligare 10 000 mil. 75 hk stark tog knappt 1 liter/mil. Jämför med dagens motorer. Dubbla styrkan ur en lika stor motor, bränsleåtgång ungefär 50 % och de håller säkert runt 30 000 mil om servicen skötts regelbundet.
Är nog mer inne på Tallens uppfattning.


Håller med dig i inledningen, nya tvåtaktare borde hålla bättre/längre.

Att bilarnas motorer ansågs slitstarka om dom klarade 10000 mil för 60 år sedan kan ha andra förklaringar.
Framför allt franska bilmotorer hade enkelt utbytbara cylinderfoder för att ev. klara den körsträckan.

När det började komma bättre smörjoljor kunde tom. VW-bubblan överleva den magiska gränser flera gånger om.
Dvs. med dagens smörjmedel borde även Husq. hålla mycket längre.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352481
jannee skrev:Motorn kanske behöver ha 3% olja i stället för 2%. :oops:

Det har provats och jag vet dem som kör 3% kontinuerligt med rätt olja och bränsle. Verkar inte hjälpt dem.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352484 Jag tror att de går för snålt pga miljökraven.
346 är mer driftsäker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).