Motorsåg och handhållet

Ny Stihl ms 261 M-C

10 inlägg 5022 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny Stihl ms 261 M-C

hkkv  
#352212 Hallå!

Det blev en ny inhandlad idag! Efter en hel del läsning på forumet här, samt med handlaren. Det betalar sig i längden att köpa hos en handlare? Rätta mig om jag har fel? Service mm... Nu är jag en amatör, men har har fält och sågat en del.
Var grymt nära att beställa från webben, en Husqvarna 550 xp, men, lite kort svärd och då hade man fått köpa extra. Samt den var nättare att hålla i än 560 xp. Bara en personlig tycke...
Har en Stihl ms 250 som har ca åtta år på nacken och den fungerar. Samt en ny kedjeslip sedan tidigare från Logosol, de hade en kampanj på den. Ingen "kinaslip", utan ifrån Italien. Har dock inte än provat slipen, men det kommer.
Så ett stort tack till er på som har delat med er i olika trådar med er kunskap. :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

JensSkoog  
#352219 Grattis! Den sågen är det klipp i, det kann jag lova dig. :grin: Jag holler med i att det löner sig över tid att handla med en lokal ÅF, om det finns en bra där du är. Hjälp och service är värd guld när det behovs.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

traktorz  
#352376 Varför köper man en proffssåg idag utan handtagsvärme?

Är det för att spara 2 hg i vikt, eller är det av snålhet?

Både vikt och pengar är marginella på en tyngre och dyrare såg, medan vinsten är väsentligt bättre cirkulation i fingrar när man når pensionsåldern.

P.S.
Stihl MS261 C-M VW heter modellen med handtagsvärme.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352390 Kvifor får ein bedre sirkulasjon i fingrane når ein blir eldre dersom ein bruker håndtaksvarme er det pga mindre frysing av fingre i yngre år?

Användarvisningsbild

Ny Stihl ms 261 M-C

traktorz  
#352396 Händerna med alla leder, senor, senskidor, muskler, nerver är ett oerhört komplicerat styrsystem. Var rädd om dessa, ge de goda temperaturmässiga förhållanden, så minskar riskerna med vibrationer och förslitningar, vilka byggs på och förvärras med åldern.

Jämför med att låta en förbränningsmotor nå arbetstemperatur innan den belastas.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352415 Om den väger 5kg eller mer så märks knappt 2hg efter en dag eller två.
Den viktskillnaden är enstaka procent och sitter nog mer i huvet....
Ingen som gnäller när telefonen blir större och tyngre. Där pratar vi viktökning i hundratals procent.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

jannee  
#352418 Har man behov av handtagsvärme accepterar man både mervikten och priset.
Ibland kan det t.o.m. vara negativt med värme i handtagen, någon/några minusgrader och stammarna fulla med snö = varma handskar som blir blöta när man hanterar virket/grenar. Ingen värme, handskarna fortsatt torra/kalla.
Har själv märkt att det är bättre att köra UTAN värme när det är snöigt, däremot när det är blött är värmen outstanding.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

totte  
#352442
can skrev:Kvifor får ein bedre sirkulasjon i fingrane når ein blir eldre dersom ein bruker håndtaksvarme er det pga mindre frysing av fingre i yngre år?


Cirkulationsförsämring i händerna skapas främst av vibrationer och av kyla. Tillsammans är vibrationer och kyla mycket skadligt. Tar du bort den ena faktorn, genom värme i handtagen, minskar du skadorna rejält. Och problemen kommer oftast när du blir lite äldre, då cirkulationen också försämras av åldersskäl. Har du då redan skador så blir symptomen kraftiga.

Skrivet av en som kört en jädrans massa vibrerarnde otyg som ung och numera har väldigt svårt att hålla fingrarna varma och mjuka.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352464 Så cluet er åltså å holde seg varm på hendene enten ved varme i håndtakene eller med ullvotter. Vibrasjonene er vanskeligere å bli kvitt. Men måten ein filer på har mykje å sei.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl ms 261 M-C

hkkv  
#356562 Hej,

Det var inte av vikten, utan mer av "snålhet" :grin: Mellan två jobb! Håller med er om det mesta, men hälsan ansvarar var och en för. Själv "gubbe" på 54 år, men har tränat på gym i över 30 är med vissa uppehåll och vet att man måste lyssna på kroppens signaler mm. Som "hobby" snickra och renovera, samt såga en del. ( Bra såg, jämförde den med den gamla)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).