Skogsmiljö och Trädlära

Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

31 inlägg 18208 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Seb macahan  
#352332 För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

Hema  
#352347
Seb macahan skrev:För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?

En större vattensasamling på en myr, som inte syns då den har blivit överväxt. Sä när överväxten belastas för mycket spricker överväxten och helt plötsligt är det marken helt lös. Du kanske kommer ihåg skotaren och den stora grävmaskinen som gick igenom en myr i vintras uppe i norr?

Fredrik: Nej tyvärr, men såsom jag förstod detta så gäller väl dessa hastigheter kanske inte direkt till slutkund, utan mellan större noder. Skulle jag höra något mer lovar jag att hojta till. :)

Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

tallen100  
#352351
Seb macahan skrev:För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?

Tja... en underjordisk källa med rent gott dricksvatten. Ut i skogen och leta :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

Hema  
#352352
tallen100 skrev:
Seb macahan skrev:För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?

Tja... en underjordisk källa med rent gott dricksvatten. Ut i skogen och leta :wink:

Jahopp, då kanske jag hade fel eller iaf delvis.

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

Fredrik Reuter  
#352355 Javisst, hojta Hema!

Ang kallkälla så kan vi dela denna tråd om till en renodlad källkälletråd senare om ni vill.
Ganska spännande fenomen precis som Hema och Tallen100 beskriver.
Det som är riktigt lömskt med de få jag stött på är de kan ha riktigt fast mark alldeles inpå sig och de är då täckta av ett marktäcke så de inte syns.

I början på min skördarkarriär höll det på att gå riktigt illa faktiskt. Parkerade skördaren för att gå till bilen, när jag hoppade ur på marken så lyfte sig marken typ 3m bort och vatten pumpade ur där. Det var en bred källa och jag hade parkerat exakt på kanten...

Var det inte annars vanligt förr att dessa användes för dricksvatten?

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

Fredrik Reuter  
#352358 Lägger till också att de kan vara lätta att hitta på vintern för de brukar inte frysa då det är grundvatten som hela tiden pumpar upp från underjorden (har jag fått förklarat för mig, vet inte exakt om detta stämmer).

Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

tallen100  
#352362
Hema skrev:
tallen100 skrev:
Seb macahan skrev:För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?

Tja... en underjordisk källa med rent gott dricksvatten. Ut i skogen och leta :wink:

Jahopp, då kanske jag hade fel eller iaf delvis.

Kan hända det finns olika benämningar, förr brukade det hämtas dricksvatten vid kallkällor när den vanliga källan sinade.

Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

tallen100  
#352363
Fredrik Reuter skrev:Lägger till också att de kan vara lätta att hitta på vintern för de brukar inte frysa då det är grundvatten som hela tiden pumpar upp från underjorden (har jag fått förklarat för mig, vet inte exakt om detta stämmer).

Det stämmer nog bra. Det var antagligen därför som dom inte brukade "sina" på sommaren...

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

sundelius  
#352364
tallen100 skrev:
Seb macahan skrev:För en som inte vet, Vad är en kallkälla och vad kännetecknar en sån och hur hittar man dom?

Tja... en underjordisk källa med rent gott dricksvatten. Ut i skogen och leta :wink:

Leta inte med traktor dock :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

tallen100  
#352365 Det är mer sport att leta med traktorn :D

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad har du lärt dig idag?

Valfridsson  
#352366
Fredrik Reuter skrev:
Var det inte annars vanligt förr att dessa användes för dricksvatten?


Förr!? ;) Hemma i byn har vi två stycken som försörjer oss med vatten. Den ena ca 2,5x3,5 m med otroligt flöde. Den andra 60cm i diameter och knappast nått flöde alls. I våran del av byn renoverade vi faktiskt taket tidigare i höst och rensade samtidigt bort rötterna som börjat växa in på ytan från kanterna och bildat en matta.
Gör ett försök att få in lite före, under och efter bilder.

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

sundelius  
#352367 Det ni säger stämmer gott. Har rätt gott om kallkällor på min mark. Rätt fascinerande hur det kan pumpa ut vatten fast det är knastertorrt i övrigt. Det är ju helt enkelt en underjordisk bäck som bryter upp i dagen

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

sundelius  
#352369
tallen100 skrev:Det är mer sport att leta med traktorn :D

😈

Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

Seb macahan  
#352371 Ok. En sån hittade jag för ett tag sen med skördaren om ni minns. 20-30cm skorpa av jord och gräs och under det ingenting mer än vatten. Jag har för mig att jag puttade ner 40-talet massavedsbitar under hjulen och ingen av dom syntes när vi fick bort maskinen och inte heller nu. Där har det stått klart fint vatten hela sommaren och hösten med samma vattennivå. Detta ligger precis intill en rullstensås. Kan jag vara rätt på då i mina funderingar? eller är det bara sank mark.

Valfridsson, vad fint :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har du lärt dig idag?

totte  
#352375
Seb macahan skrev:Kan jag vara rätt på då i mina funderingar? eller är det bara sank mark.


Det som skiljer en kallkälla från bara sank mark är att källan ständigt flödar. En kallkälla är en vattenåder som bryter upp i dagen. Det syns inte alltid ändå, om marken omkring är porös och med tjock vegetation så vandrar vattnet iväg under vegetationstäcket.

En sankmark däremot tar emot vatten från omgivningen, via vattendrag som stoppas upp i en sänka, eller helt enkelt nederbörd som inte har nånstans att rinna ut.

Mycket troligt att det är en källa du har, klart fint vatten som håller nivån. Och rullstensåsen invid är typisk, där kommer vattenådern.

Ur fastkörningssynpunkt är det väl egalt, sitter man i plurret så kan det ju kvitta varifrån vattnet kom.

Brunnen vi hade i Degermyr var en kallkälla. Där hade tre betongringar satts ned, den översta stack upp ca tre dm över mark. Mestadels flödade vattnet upp över kanten, bara vid torrperioder sjönk det ner till marknivå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).