Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73573 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

röjar kalle  
#352126 Två stycken nya sågar den ena på handels bensin den andra på aspen samma användare kapa vedkubb lika grova stockar.Då får vi se vilken bensin som sågar mest kubb.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Elfving  
#352144 Jag märker skillnad på alkylat från Statoil och aspen, sågen tjuvstannar emellanåt på Statoils soppa.
Jag tror inte att aspen är någon superprodukt vad gäller prestanda, det kan nog gå att få några procent mer effekt på annat konventionellt drivmedel. Att det skulle vara skadligt låter som rent nonsens, även detta med "löser upp avlagringar" anser jag vara en myt.
Jag använder alkylat för att kunna känna doften av skog och slippa ha mätbara halter av kolväten i blodet efter en dag i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352188 Inte bara accelereras upp utan även bromsas.
Kraften som krävs vid olika varvtal för att bromsa ger resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Erre  
#352198
Mange skrev:Inte bara accelereras upp utan även bromsas.
Kraften som krävs vid olika varvtal för att bromsa ger resultatet.


Exakt. Det är inget jag slänger ihop på en kafferast.
Men tycker det vore intressant.
Där finns svaret för vilket bränsle som ger mest kräm i en å samma såg.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#352209
Elfving skrev:Jag märker skillnad på alkylat från Statoil och aspen, sågen tjuvstannar emellanåt på Statoils soppa.
Jag tror inte att aspen är någon superprodukt vad gäller prestanda, det kan nog gå att få några procent mer effekt på annat konventionellt drivmedel. Att det skulle vara skadligt låter som rent nonsens, även detta med "löser upp avlagringar" anser jag vara en myt.
Jag använder alkylat för att kunna känna doften av skog och slippa ha mätbara halter av kolväten i blodet efter en dag i skogen.
Standardbensinen är riktigt aggressiv gentemot Alkylatet, alla har väl provat " frigolitprovet " ?.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352230 Svårast blir att få tag i nåt neutralt referens bränsle.
Nåt o köra sågen i för att se vilken effekt den har i sig utan hänsyn till bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Erre  
#352231
Mange skrev:Svårast blir att få tag i nåt neutralt referens bränsle.
Nåt o köra sågen i för att se vilken effekt den har i sig utan hänsyn till bränsle.

Jag skulle nöja mig med ett test där aspen, 95 och 98 bara körs rätt upp och ner. Har man en bänk får man se vad samma såg presterar baserat på vilket drivmedel man har i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352237 Jo. Då ser man skillnader mellan bränslen, men missar skillnaderna mellan modeller och bränslen.
Ibland är såg är anpassade efter vissa bränsle eller olika regioner....

Kines sågarna måste gå som in i helvete i Kina där det skrivs, för här gör de det inte...

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

axwell  
#352243
Erre skrev:av Erre » 20 min

Mange skrev:
Svårast blir att få tag i nåt neutralt referens bränsle.
Nåt o köra sågen i för att se vilken effekt den har i sig utan hänsyn till bränsle.


Jag skulle nöja mig med ett test där aspen, 95 och 98 bara körs rätt upp och ner. Har man en bänk får man se vad samma såg presterar baserat på vilket drivmedel man har i tanken.


Det skulle, om det är tekniskt möjligt, vara intressant att se hur stor del av bränslet som kommer ut genom ljuddämparen i vätskeform.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Erre  
#352261 Var det inte avancerat innan så blev det det nu. :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

jannee  
#352265 Skadligt att köra på miljöbensin? Svar på den frågan är självklart ett stort JA
Övrig diskussion är egentligen onödig. :lol:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Hema  
#352274
jannee skrev:Skadligt att köra på miljöbensin? Svar på den frågan är självklart ett stort JA
Övrig diskussion är egentligen onödig. :lol:

Eller "Ja, men det minst dåliga alternativet"

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Elfving  
#352619
anersimyra skrev:
Elfving skrev:Jag märker skillnad på alkylat från Statoil och aspen, sågen tjuvstannar emellanåt på Statoils soppa.
Jag tror inte att aspen är någon superprodukt vad gäller prestanda, det kan nog gå att få några procent mer effekt på annat konventionellt drivmedel. Att det skulle vara skadligt låter som rent nonsens, även detta med "löser upp avlagringar" anser jag vara en myt.
Jag använder alkylat för att kunna känna doften av skog och slippa ha mätbara halter av kolväten i blodet efter en dag i skogen.
Standardbensinen är riktigt aggressiv gentemot Alkylatet, alla har väl provat " frigolitprovet " ?.. :shock:

Det där frigolitprovet tycker jag är helt intetsägande om jag skall vara ärlig. Det går inte att dra några slutsatser av det eftersom inget i bränslesystemet eller ens hela maskinen är tillverkat av något som har en jämförbar sammansättning som frigolit (eller extruderad polystyren).

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352633 Inte lika snabbt, nej. Men över tid ser man gummidetaljer förändras pga bränslets egenskaper.
Är det aggressivt eller inte...
Du ser inte samma effekter av bränsle i såg som enbart ätit alkylat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).