Bioenergi

Lignin kan bli flygbränsle

9 inlägg 4672 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lignin kan bli flygbränsle

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Lignin kan bli flygbränsle

Fredrik Reuter  
#351810 Spännande att våra tallar kan få jumbojets upp i luften!
Som det står i artikeln så har redan Karlstad Airport möjlighet att tanka biojetbränsle, men jag tror inte det kommer från ligninet.

http://nwt.se/arbeteekonomi/2015/06/26/ ... jetbransle

Hittade också en artikel om att Arlanda för fem år sedan utvärderade flygbränsle från skogen, men då var det genom förgasning av skogsrester så kolväten utvinns ur sk syngas.

Det verkar vara svårt att få ner kostnaden dock och det är ju illavarslande. Tidigare biojetbränsle verkar ha varit 3 - 4 ggr dyrare än konventionellt jetbränsle och därför startades fonden i länken ovan för att subventionera biojetbränsle.

Ska bli intressant att följa!

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

axwell  
#351852 Hittade inte texten om att det skulle komma från tallar.
Rätta mig om jag har fel; nog måste det väl vara bättre med granar :?: 🧠

Användarvisningsbild

Re: Lignin kan bli flygbränsle

Fredrik Reuter  
#351955 Där har du troligtvis rätt axwell, ogrundat från höften från min sida. I språnget s.a.s ... :grin:

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

axwell  
#351962
Fredrik Reuter skrev:Där har du troligtvis rätt axwell, ogrundat från höften från min sida. I språnget s.a.s ... :grin:


Nej jag hade nästan fel. :mrgreen:

Stamveden har ungefär samma halt (27-28 %) för både gran och tall.
Barken delar man upp i yttre och inre för tall, bara ett värde granbark. Orkar inte ta reda på hur stor del som räknas till det ena eller andra för tall.
Däremot har grenar och barr avgjort högre halt hos gran.

Blev själv lurad av att man vill mer gran än tall i eldningspellet för att ligninet gör det bättre att hålla ihop efter pressning.
Kanske fel det också, gran är ju ett mjukare trädslag och ev. då lättare att fördela ligninet ur den. :???:

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

norrskog  
#352128 Hur gick det med talloljan ?
https://www.preem.se/evolution

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

erm  
#352162 Bra... Sedan 2011 har Preem tallolja in blandad i sin diesel och sedan något år även i bensin. Tallolja kommer från Södra och Sveaskog. Rafineras i ett första steg i Piteå hos SunPine därefter slut raffinerad det till slutprodukt i Göteborg. Var det svar på frågan? :)

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

norrskog  
#352211 tack då vet jag att det fortsätter att blanda i skogsavfall och förhoppningsvis kan de öka % om några år

Avatar Fallback

Re: Lignin kan bli flygbränsle

erm  
#352214 Skall vi vara lite petiga så tallojla anser inte jag som "skogsavfall" :) snarare ett av de "gröna guldet" som vi kan plocka ut ur våra massabruk. I dieseln är det 50% inblandning. Inte så illa...
Ha de bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).