Gallring

Tillväxt

18 inlägg 8003 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxt

halvproffs  
#352122 När man är i skogen och hugger går tankarna hela tiden till olika bestånd som man har gjort något i. Idag har jag varit i ett bestånd som jag avverkade runt -90 och planterade 3år senare. Föryngringen har varit jättebra, nästen inga älgskador. Planterade tall och provade även Ca 100lärk. Måste säga att lärken har varit helt outstanding. Tallen och lärken är planterad, granen är självföryngrad. Med facit i hand skulle man planterat mer lärk för jag tror att den kommer att ersätta mycket av det tryckta virket pga miljöskäl.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352123 Aha! Då kanske jag skulle öka andelen på det jag ska plantera sommaren 2017, du vet den där 1Ha ovanför kojan som du rätade upp. Nu är det planerat 20% men varför inte 50% kanske?

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

Seb macahan  
#352127 Står sig den svenska Lärken lika bra som den ryska? Vad jag hör från virkeshandlen är att vår lärk är betydligt sämre än den sibiriska. De jämställer vår lärk med gran. Om detta är sanning eller ett sätt att hålla kontroll på virkeshandlen vet jag ej?

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

halvproffs  
#352129
Uvskogen skrev:Aha! Då kanske jag skulle öka andelen på det jag ska plantera sommaren 2017, du vet den där 1Ha ovanför kojan som du rätade upp. Nu är det planerat 20% men varför inte 50% kanske?

Jag är positivt överraskad av tillväxten+ att det är spikraka stammar som är flera meter längre än övrig skog.. Tyvärr vet jag inte vilken sorts lärk det är. Köpt av Svenska skogsplant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillväxt

isteskog  
#352130 Har själv planterat ca 3ha med lärk. Resultatet hitills är bättre än jag kunde tro! Sibirisk lärk klarar sig bra hos mig :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

Seb macahan  
#352132 Det jag menar är den sågade produkten. Vet ni något om den? Det är inte ursprung på plantan utan var den växer.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

sundelius  
#352134 Jag har hört detsamma som dig, svensk lärk håller inte tillräckligt hög kvalite för att duga som alternativ till tryckat.
Har ingen egen erfarenhet dock.
Hoppas isteskog kan bevisa att de har fel :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

halvproffs  
#352135 Det lilla jag vet är att Nedre Dalälvens Nationalpark använder lärk till alla spänger för där är tryckt virke bannlyst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillväxt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352136 Lärk håller som tall. Sibirisk lärk har väldigt stor andel kärnvirke, vilket gör den hållbar. Svensk odlad lärk har ungefär samma andel kärnvirke som svensk odlad tall.

Avatar Fallback

Re: Tillväxt

isteskog  
#352145 Sundelius! Jag räknar med att gallra om 15-20 år. Du får vänta tills dess! :wink:

Avatar Fallback

Re: Tillväxt

jannee  
#352151 Man gör otvivelaktigt en vild chansning när man satsar på exotiska trädslag, typ siktagran, lärk eller douglas. Visst de växer bra, men vill sågverken inte ha timret utan det bara blir massa spelar det ingen roll hur bra det växt.
I dag tackar de flesta sågverk NEJ, kanske ändrat sig om 50 år men :?:

Avatar Fallback

Re: Tillväxt

rikard_e  
#352154 Vad är lärken på bilden i diameter? och vad räknar du för bonitet på tall, gran och lärk?

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

sundelius  
#352155
isteskog skrev:Sundelius! Jag räknar med att gallra om 15-20 år. Du får vänta tills dess! :wink:


Tiden kommer krypa fram. Vad ska jag hitta på under tiden :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt

Seb macahan  
#352158 Vi ska byta spångar åt Länsstyrelsen här nere i Lärk. De var inte så beständiga. Men de nya de sätter dit blir lärk de också. Så har man odlad lärk kan man hoppas på en rejäl havsnivåhöjning så Länsstyrelserna får bygga mycket spång. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tillväxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352163
Seb macahan skrev:Vi ska byta spångar åt Länsstyrelsen här nere i Lärk. De var inte så beständiga. Men de nya de sätter dit blir lärk de också. Så har man odlad lärk kan man hoppas på en rejäl havsnivåhöjning så Länsstyrelserna får bygga mycket spång. :wink:


Det räcker väl långt med rådande dikningsförbud i så fall...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).