Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73604 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byte till miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351364
Mange skrev:
traktorz skrev:Har sett påståendet om att det är olämpligt att på en gammal såg, byta bränsleblandning från handelsbensin till Alkylat, eftersom Alkylat mer skulle lösa upp sot och koks från tidigare körning med handelsbensin, än en fortsatt blandning med handelsbensin?

Är det nån soppa som innehåller mer odokumenterade lösningsmedel än just handelsbensin? Alkyl är enhetligare!

Vid fortsatt körning med handelsbensin, så att koks och sot gradvis löses upp och försvinner ut med blåset? Men att Alkylaten inte löser upp gammalt koks och sot från handelsbensinen, utan att med tiden stora flak (större och skadligare) snarare kan brytas loss?

Hur som helst om nödvändigt, en sotning kan väl inte skada i bägge fallen?

Jag är rätt säker på att det inte är alkylat bränslet som sådant som löser skiten utan oljan Aspen använder.
Kanske en kombination av de båda...
Det påstås ju bli sotbeläggning av aspen med vilket jag inte sett i någon aspen såg jag tittat i de senaste 10 åren.
Har sett andra oljor som gör samma sak oavsett bränsle de blandas i.
Har sett för mycket resultat av olje/bränslebyten på min arbetsbänk för att tycke det är värt risken.
Vill man inte riva o göra rent så är det i mitt tycke bättre o låta bli o byta.

Du besvarade inte när jag visade hur en cylinder ser ut som hade gått på aspen utan la locket på .
Aspen är en riktig piss soppa och det är deras olja som ställer till det genom att ge användaren huvudvärk, halsbränna
Och du borde ha lärt dig att olja som förbränns sotar ,Jag kan ta fram hur många sågar som hels och röjsågar som jag kan bevisa att aspen sotar .
download/file.php?id=7971&t=1
Den burken Har ENDAST Gått på ASPEN kolla hur den ser ut i toppen och hur fint den har spikat med .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byte till miljöbensin?

åberg  
#351563
knaggen skrev:https://skogsforum.se/download/file.php?id=7971&t=1
Den burken Har ENDAST Gått på ASPEN kolla hur den ser ut i toppen och hur fint den har spikat med .

Noterar att den cylindern inte ser ut som när den kom från tillverkaren.

De flesta kör inte med trimmade sågar.

Avatar Fallback

Re: Byte till miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351623
åberg skrev:
knaggen skrev:https://skogsforum.se/download/file.php?id=7971&t=1
Den burken Har ENDAST Gått på ASPEN kolla hur den ser ut i toppen och hur fint den har spikat med .

Noterar att den cylindern inte ser ut som när den kom från tillverkaren.

De flesta kör inte med trimmade sågar.

Har ingen betydelse om sågen är trimmad eller ej läs vad jag skrev istället för att förvränga orden.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

tallen100  
#351627 Aspen är överreklamerat, själv blandar jag och det har aldrig krånglat.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

T Landström  
#351634 Tror säkert att sågen går bättre på handelsbensin...men frågan är hur kroppen mår efter x-antal år om man produktions hugger på heltid...
Frågan är om det är värt att riskera sin hälsa? Det finns ju ett liv efter jobbet oxå...

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#351671 Alkylat tillverkad av kondenserad gas vid tillverkning av b.l.a diesel och handelsbensin är ingen nyhet, kondenserad alkylat är lika gammal som petroleumindustrin. Vanlig handelsbensin innehåller en hel del Alkylat förutom att den innehåller en mängd riktigt skadliga ämnen vilka saknas i kondensatet. Sotningsproblem ( avlagringsproblem )från kondenserad Alkylat är jämfört med handelsbensin försumbar och MYCKET väl dokumenterat, allt snack om motsatsen är bara dumheter.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351711
anersimyra skrev:Alkylat tillverkad av kondenserad gas vid tillverkning av b.l.a diesel och handelsbensin är ingen nyhet, kondenserad alkylat är lika gammal som petroleumindustrin. Vanlig handelsbensin innehåller en hel del Alkylat förutom att den innehåller en mängd riktigt skadliga ämnen vilka saknas i kondensatet. Sotningsproblem ( avlagringsproblem )från kondenserad Alkylat är jämfört med handelsbensin försumbar och MYCKET väl dokumenterat, allt snack om motsatsen är bara dumheter.. :ugeek:

Adolf använde det som nöd bensin under hans turne.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351748
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Alkylat tillverkad av kondenserad gas vid tillverkning av b.l.a diesel och handelsbensin är ingen nyhet, kondenserad alkylat är lika gammal som petroleumindustrin. Vanlig handelsbensin innehåller en hel del Alkylat förutom att den innehåller en mängd riktigt skadliga ämnen vilka saknas i kondensatet. Sotningsproblem ( avlagringsproblem )från kondenserad Alkylat är jämfört med handelsbensin försumbar och MYCKET väl dokumenterat, allt snack om motsatsen är bara dumheter.. :ugeek:

Adolf använde det som nöd bensin under hans turne.

Det känns som att vi diskuterat detta tidigare i Färdigblandad alkylat, inget för motorsågar? Jag har inte hittat någon källa till att det var alkylat utan bara en variant av diesel. För att få alkylat börjar man ju med olja, och det var ju olja tyskarna hade ont om.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351782 Vi använde alkylat. Före första kriget vet jag inte men mellan krigen, under det andra och efter.
Står lite fat härovar fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Carlfritidshuggare  
#351864 Om jag minns rätt gjorde tyskarna vad de kallade syntetisk bensin på kol. Kol hade de ju gott om i motsats till olja. Och jag gissar att man då helt enkelt hettade upp kolet och tog tillvara de ångor som bildades men inte brann. Åtminstone i Stockholm tillverkades stadsgasen av stenkol. Det är väl något liknande även om slutprodukten skiljer. Nu är jag långt från skogen märker jag:)

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

röjar kalle  
#351888 Sågarna går bättre på handels bensin det är ju bara att pröva att det skall vara så svårt.Skadliga ämnen ja men det skall en riktig karl tåla det som inte dödar det härdar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352115 Jag har provat massor med gånger...
De går annorlunda det gör de, men jag kan inte säga de presterar bättre på något av dem.
De kräver lite olika inställningar då det går att gör, men det är rätt självklart.

Även olika handelsbensin blandningar kräver det lika så när man skiftar mellan olika oljetyper.

Egenskaperna skiljer en hel del...

Lättast är det när bränslet är jämt och stabilt.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Erre  
#352121 Finns det någon som kört motorsågar i en bromsbänk för att få ett riktigt resultat på dom olika bränsle alternativen?

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

jannee  
#352124 Det får bli ett projekt för dig Erre - men kör sågen först på Aspen innan du provar med 95 handelsbensin :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Erre  
#352125 :mrgreen: :mrgreen:
Jag kör bara handelsbensin i mina.
Får testa 95 sen 98 å hoppas skiten håller en sista vända med aspen. :wink:

Blir lite sugen på nytt projekt.
En bänk med en tyngd i som ska accelereras upp är inget märkvärdigt.
Men måste kunna koppla in datorn till den å få värden. Där!! Blir det problem för mig! :sad:
Senast redigerad av Erre ons 18 nov 2015, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).