Öppna kategorin

Sverige halkar efter i den digitala välfärden

56 inlägg 19059 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351820 5G är ett helt oskrivet kort. Ingen vet hur det blir med täckningen och prismodeller.

Fiber finns ju däremot redan idag och är tämligen beprövad.
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#351824 Jag kan inte annat än hålla med angående fibern, men visst det kanske blir kanon med 5G. Dock ska man ha i åtanke att Ericsson satsar välädigt mycket på 5G, så det är väldigt viktigt för dem att 5G blir vad Ericsson vill att det ska bli. Enligt rykte angående Ciscos uppköp av ericsson så nämndes just Ericssons patent, som en stor anledning.

Jag är lite dåligt insatt i alla regler runt ROT, men är nedgrävning av fiber intill fastigheten avdragsgill? Samt är det hundra att det blir en sänkning från 50 till 30%?

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#351829 Javisst är fibern ett säkert kort, men jag är ändå rådvill och tror definitivt att 5G kommer bli en succé, det är nog bara extrema världshändelser som kan stoppa IoT mm som 5G kommer byggas delvis för, tror jag...

Sedan vet jag inte hur det är med ROT, men jag har samma aning som du Hema, att det inte är klart. Det är lite därför jag fick lite onda aningar om detta med snabbt grävande också.

Ja, vi får se vad det blir och som sagt, det ska bli spännande att följa mig själv i denna lilla resa... :lol:

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

åberg  
#352037 Att du vill undvika 18000 i utgift kan man förstå men om det går så bör du ta den smällen nu och vara glad sen. Har du tänkt att bo där till döddagar kommer du själv dra nytta av slangen. Ska du sälja kommer pengarna rimligtvis igen.

Kan du göra nåt för att minska kostnaden eller är det en fast summa oavsett om dike och hål i väggen är gjort när de kommer?

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Tjingen  
#352039 5G i sig innebär ingen utbyggnad som vid introduktionen av GSM eller 3G. 5G är tänkt att integrera existerande system som t.ex. 3G och WiFi för att det ska fungera sömlösa med t.ex. handover. Täckning och kapacitet måste lösas med 4G (LTE) och WiFi.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#397002 Oops! :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Chemgineer  
#397228 Tjena

Vi har letat ny fastighet i snart ett år nu och en av de saker vi lärt oss är att man inte längre ökar värdet på en fastighet (kod 120) om man har fiber, man sänker värdet om man *inte* har det. Vinden har vänt, nu är det något som bara förväntas, och då pratar vi *inte* om städer utan byar på landsbygden.

Vi hör också till de som behöver den stabilitet och den volym som en fast koppling (ej wifi/4g/5g) ger, både för att delvis kunna arbeta hemifrån och for att, som tidigare berörts, inte slå i taket i slutet av månaden p g a Netflix och liknande.

För oss är det en "no-brainer" att skaffa fiber om möjligheten finns, trådlöst kan och kommer säkert i framtiden fungera som ett bra och nödvändigt komplement, men aldrig som medvetet vald huvudkälla för annat en ett fåtal undantag.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#413310 Hej,
Nu har ju jag själv satsat på fiber, men kan ändå inte sluta förundras över hur tillverkarna tom samarbetar för att höja prestandan i det trådlösa nätverket.

Videon nedan visar en produkt som är redo för marknaden, Gigabit via 4G!

Klarar de av detta så kommer nog Terabit att bli möjligt om några år med 5G. Visst, teoretiska hastigheter, men de har säkerligen lagt ribban så denna teknik ska vara minst lika bra som 100/100 fiber.


Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Flax12  
#413313 Det är väl så att 5G tekniken byggs redan in i produkter som vi förväntas köpa. Det är väl en naturlig del i den utvecklingen. Men expertisen (både på fiber och mobilt) är överens om att utan fiberutbyggnaden så ingen 5G. Får man möjligheten till fiber så ska man ta den, för den kommer alltid vara överlägsen kapacitet mässigt. Dessutom så behövs utbyggnaden för att få kapacitet till master, både befintliga och nya.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Chemgineer  
#413314 Mitt/vårt problem har inte det senare åren varit hastighet (allt över 20 Mbit/s är bra nog för mina tillämpningar) utan volymen. Det finns kostnader förknippade med 4/5G som inte är där med fast lina. Jag konsumerar för både firman och privat över 200Gb per månad, vilket ger höga kostnader om jag inte kan dra det via fiber. Men, oavsett är det intressant att se utvecklingen på detta och omkringliggande områden då priset på hastighet och volym inte är helt frikopplade.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#413801
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu har ju jag själv satsat på fiber, men kan ändå inte sluta förundras över hur tillverkarna tom samarbetar för att höja prestandan i det trådlösa nätverket.

Videon nedan visar en produkt som är redo för marknaden, Gigabit via 4G!

Klarar de av detta så kommer nog Terabit att bli möjligt om några år med 5G. Visst, teoretiska hastigheter, men de har säkerligen lagt ribban så denna teknik ska vara minst lika bra som 100/100 fiber.


Mig veterligen så kan man idag sätta upp trådlösa länkhopp mellan två master upp emot 6-8Gbit, så Tbit känns kanske inte som om det kommer inom några år, men utvecklingen rör sig exponentiellt, så framstegen går bara fortare och fortare. Men det är en sak att skicka data mellan två master och en annan att ha sådan kapacitet mellan mast och användare, inte minst prismässigt :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).