Avverkning (slutavverkning)

Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

125 inlägg 47877 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Umea  
#351781 Spännande !!

Lycka till !

Bästa hälsningar från Umeå

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Palakangas  
#351785 Är kanske mycket tjurved i de få granar som finns där. Snälla iste, de vill jag inte få i svarven :lol:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#351793 Du kan vara lugn, Palakangas! Inget svarvtimmer i denna avverkning, granen är ganska klen (tallmark) :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Palakangas  
#351825
isteskog skrev:Du kan vara lugn, Palakangas! Inget svarvtimmer i denna avverkning, granen är ganska klen (tallmark) :grin:

Annars så kör företaget för fullt och svarvtimmer 49:or är hett efterfrågade. Det är roligt att fler och fler skogsägare kommer till oss och får se vad som händer med virket. det är ju minst sagt annorlunda än ett sågverk.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Hema  
#351827
Palakangas skrev:
isteskog skrev:Du kan vara lugn, Palakangas! Inget svarvtimmer i denna avverkning, granen är ganska klen (tallmark) :grin:

Annars så kör företaget för fullt och svarvtimmer 49:or är hett efterfrågade. Det är roligt att fler och fler skogsägare kommer till oss och får se vad som händer med virket. det är ju minst sagt annorlunda än ett sågverk.

Vad menas med "svarvtimmer 49:or" för en som inte vet?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Palakangas  
#351835 Grovt grantimmer klass 1 minst 28 cm topp under bark. 49 är apteringslängd 4900 mm. Tror jag i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#352906 Nu börjar det synas lite mer av avverkningen! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Göt  
#352917
isteskog skrev:Förr ungefär 100 år sedan avverkades området med manuell huggning Yxa och såg. NERtransporten till älven gjordes med häst ..... huamig :shock:


Har du nån aning hur dom gjorde för att bromsa lassen nedför backen... :?:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#352924 Har lite teorier om avverkningen för 100 år sedan. Den ena är att man lunnade ut hel eller delar av stammen ut på isen och apterade där. Den andra teorien är att man gjorde rännor av stammar, ris och sen vattnade dessa för att det skulle gå lätt att få ner virket till orsjön...... men det är bara teorier :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

JensSkoog  
#352929 Dom använde ju ochså kätting om lasset som bromsade hästslepet i utförbackarna, enligt vad jag hörd.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Kroken3  
#352953 Hej,
Jag följer utvecklingen med spänning!
Blir nyfiken på vad det kan kosta att göra grävvägar.
Hur många meter väg grävs det per timme ungefär?

/Christina

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#352955 Ska försöka få en grovkalkyl på mina grävvägar. återkommer :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352956 En snabbskiss på hur vägarna är dragna och avstånd vore fint.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

jannee  
#352971 Lär nog inte stått speciellt mycket med skog vid förra avverkningen, dessutom var det säkert väldigt varierande storlek på stammarna. "Tror" att det nog varit ganska enkelt att bara dra timret nedåt med häst, om inte rakt i alla fall snett nedåt.
Men vad vet jag :oops:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#352972 Här kommer ett utdrag ur skogsbruksplanen.
Den svarta streckningen+ de vita streckningarna är gamla grävvägar. De röda heldragna är de nya grävvägarna. Ca 600m blev det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).