Motorsåg och handhållet

Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

88 inlägg 107748 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Hema  
#351444 Det finns flera trådar som tar upp att vissa kan må dåligt av Aspen medans andra mår bättre, jmfrt mot att blanda själv.
Exempel på tråd: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=9825

Tanken att bara behöva köpa Aspen 4T, (då jag kör med det i min ATV) känns lockande, samt att det blir en stor dunk alt. Kanske ha ett Aspenfat med pump, hade suttit fint. Så till min två frågor: Ni som blandar själv har ni någon smart dunk eller hur blandar ni, samt vilken olja använder ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Hugin  
#351452 Köpte Biltemas syntetiska tvåtaktsolja senast. Noterade att den är mycket mer lättflytande än de alternativ som jag använt tidigare, samt att den medför en tydlig rödfärgning av färdigblandat bränsle ( bra signaleffekt). Upplevde också att den blandar sig lätt med bensinen. - Har en såg, som aldrig gått på alkylat och blandar därför 95- oktanigt med 2 T-olja.
Metod: 2 liter 95 i ett 2-L målkärl, hälften hälls i 5 litersdunk, i med 1 dl 2 T-olja i resten av målkärlet som åter fylls med bensin och stjälps i dunken = 3 liter). Sedan 2 liter bensin i målkärlet igen och över i dunken. = 5 liter färdigblandat som räcker väl en skogsdag för en person som dels inte är helt ung, dels inte varit skogsarbetare under tidigare yrkesliv, men tillräckligt för att känna njutningen av ett hederligt arbete och resultatet av en välskött skog!

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351462 Fyller exakt 10l på macken, fyller på med 2dl olja med doseringsflaska, skaka, klart!
Doseringsflaskan kommer från Jonsered men jag har återfyllt den många gånger. Kör för tillfället på Q8 sprint.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351464 På den tiden som man slabbade med sådant så sålde Husqvarna egen 2-taktsolja i 4 dl flaskor. En sådan i varje jeepdunk. Sen till macken och fylla med 19,6 liter bensin.

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Erre  
#351494 Tankar upp en 25 liters dunk med 20 liter 98 oktan, i med 4 dl agrol olja.
Tackvare att dunken inte är full kan man skaka om den rätt våldsamt så det blandar sig bra.
Sen skakar man den några gånger varje gång man fyller på kombidunken.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Hugin  
#351517 Varför 98?

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

jannee  
#351518 Finns INGEN sprit i 98 men finns i 95, och du vet väl vad sprit kan ställa till med :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Erre  
#351524
Hugin skrev:Varför 98?

Mest kräm i den! 8)

Användarvisningsbild

Blanda eget 2-takts bränsle

traktorz  
#351525 Jag återanvänder gula 5 liters plastdunkar, vars enhetliga färg vi enbart använder till 2-taktsmotorer. Dunkarna ställer jag i en rektangulär murbruksbalja, som jag lätt lastar i och ur bilen. Hemma fyller jag först på 0.11 liter 2T-olja från ett precist mått, innan jag åker till stationen med Aspen-pumpen för fyrtaktsbränsle. Där tankar jag 5x5 liter i de medhavda dunkarna. Det blir 2.15% oljeinblandning.

Kommer att fortsätta med egen 2T-olja, så länge mitt lager räcker, därefter blir det färdigblandad (2%) alkylat.

1447621889_oljeinblandningsprocent.png

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

agrotron  
#351565 Jag känner mig mindre trött i huvet när jag kör på eget bränsle (shell v-power och agrols racing F1 olja) jämnfört med aspen! Sen tycker jag det blir mer fjång i sågen och röjsågen med eget bränsle. Mindre lukt och rök också.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

axwell  
#351581
Erre skrev: Hugin skrev:
Varför 98?


Mest kräm i den! 8)

Kanske det, vad man nu skall ha det till i en lågkomprimerad motor, men lägre energiinnehåll än både 95oktan och E85.

jannee skrev:v jannee » Igår, 22:03
Finns INGEN sprit i 98 men finns i 95, och du vet väl vad sprit kan ställa till med :mrgreen: :lol:

Är du säker på det?
Inblandning av etanol i bensinen
Både bensin 95 och bensin 98 innehåller upp till 5 % etanol. OKQ8 blandar in etanol i bensinen för att minska utsläppet av växthusgaser. Den låginblandade etanolen står för en mycket stor del av den totala etanolanvändningen i transportsektorn idag. Från och med den 1 maj 2014 så är det föreslaget att det ska vara en plikt att blanda in minst 4,8 % etanol i bensin enligt kvotpliktslagen.

Från OKQ8 information.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351586
axwell skrev:
Erre skrev: Hugin skrev:
Varför 98?


Mest kräm i den! 8)

Kanske det, vad man nu skall ha det till i en lågkomprimerad motor, men lägre energiinnehåll än både 95oktan och E85.

jannee skrev:v jannee » Igår, 22:03
Finns INGEN sprit i 98 men finns i 95, och du vet väl vad sprit kan ställa till med :mrgreen: :lol:

Är du säker på det?
Inblandning av etanol i bensinen
Både bensin 95 och bensin 98 innehåller upp till 5 % etanol. OKQ8 blandar in etanol i bensinen för att minska utsläppet av växthusgaser. Den låginblandade etanolen står för en mycket stor del av den totala etanolanvändningen i transportsektorn idag. Från och med den 1 maj 2014 så är det föreslaget att det ska vara en plikt att blanda in minst 4,8 % etanol i bensin enligt kvotpliktslagen.

Från OKQ8 information.


Etanolfritt var det i början när etanolen kom men det är flera år sedan nu.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

jannee  
#351587 Ägarna till "min" mack har sagt mig att det inte finns någon sprit i deras 98, vad som är sant eller inte svävarr jag i okunnighet om, å andra sidan vem ska man tro på :?: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Erre  
#351590
axwell skrev:
Erre skrev: Hugin skrev:
Varför 98?


Mest kräm i den! 8)

Kanske det, vad man nu skall ha det till i en lågkomprimerad motor, men lägre energiinnehåll än både 95oktan och E85.


Ok. Definera lågkomprimerad motor?
I förhållande till vad?
Vad har du för komp i en såg?

Finns även en anledning till det lägre energiinnehållet i 98 oktan.
Olika soppor är framtagna för olika ändamål. Då jag inte har elektroniskt styrd tändning på sågen så blir det skillnad på olika bränslen. En modern bil justerar sin tändning. Sitter även knacksensorer på bilar.
Jag upplever skillnad. Därav mitt val.
Minns min polares gamla moppe, en Honda mt50. Årsmodell tidigt 90. Vi tog (snodde) lite racing soppa av hans far. Över 100 i oktan. Det gjorde 7 km/h på en trött moppe!!!! :shock:
Det enda vi gjorde var att tömma tanken på 95 å fylla på med det andra.
Vad är det för komp i en moppe??

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

jannee  
#351591 Det bästa måsste väl ändå vara att prova, går sågen lika bra (ingen skillnad märks) på 95, självklart kör man på den något billigare soppan.
För övrigt läste jag någonstans att sprit höjer oktanvärdet men minskar energiinnehållet i bensin, man vet jag som till 99,9% kör på diesel. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).