Uppvärmning

vad gör ni med vedaskan

35 inlägg 18096 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

röjjare  
#351317 Där du vill att snön skall smälta bort fortast.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Göt  
#351397 En följdfråga hur förvarar ni askan tills den skall ut. Det enklaste är väl en hög ute på marken men det blir u en rejäl isklump på vinter och genomblöt tung aska om man skulle köra ut den på sommaren. Funderar om jag skulle skaffa ett oljefat om det nu går att få tag i sådan längre och ha det ståendes utomhus :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

elis  
#351405 Har ett gammalt badkar på undanskymd plats, tar med det på skogsvagnen när det ska tömmas.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

mooos73  
#351409 Just förvaring och spridning är ett litet bekymmer. Vid pannan har jag det i en plåthink men den är full varannan vecka. Skulle vilja prova sprida den i ungskog och då krävs ju att man gör det manuellt.

Finns säkert många uppfinnarjockar här som kan komma på något enkelt sett att göra det här utan att ha aska i hela ansiktet. På åkern springer jag när jag tömmer hinken för att hinna undan damm molnet som blir!

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Tosca  
#351412 Dränk in askan med vatten så dammar det inte kring er, inte nyttigt att andas in det där dammet.
Visst blir det tyngre att bära med vattnet i, men det tycker jag det kan vara värt.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

axwell  
#351415 Blöt ner askan, låt den torka, krossa till lingonsmå korn.

Sprid ut i det skicket, säkrast för att undvika allt för snabbt upptag i marken.
Lagom är bäst även i det fallet, mjölformad aska kan bli för mycket på för kort tid.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Hema  
#351450 För förvaring, funkar väl 200L-plasttunnor bra? Finns på blocket.

Tänkte fråga vad "skorv" va, men Molnia gav mig svaret. :)

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Blivande snickare  
#351453 Plasttunnor är inte bra om askan kan innehålla glöd. Börjar snabbt brinna!

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Hema  
#351479
Blivande snickare skrev:Plasttunnor är inte bra om askan kan innehålla glöd. Börjar snabbt brinna!

Självklart, men vem askar ur en varm panna? Om nu detta är ett måste, så kan man väl ha en plåthink och sedan när det är kallt lägga det i plasttunnan.

Bra att du sa till & varnade, men lite sunt förnuft hos läsaren borde detförhoppningsvis finnas. :)

Avatar Fallback

Re: Sv: vad gör ni med vedaskan

Blivande snickare  
#351480
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:Plasttunnor är inte bra om askan kan innehålla glöd. Börjar snabbt brinna!

Självklart, men vem askar ur en varm panna? Om nu detta är ett måste, så kan man väl ha en plåthink och sedan när det är kallt lägga det i plasttunnan.

Bra att du sa till & varnade, men lite sunt förnuft hos läsaren borde detförhoppningsvis finnas. :)

Duuude, this is the freaking internet! :shock:


;)

Avatar Fallback

Re: Sv: vad gör ni med vedaskan

Hema  
#351488
Blivande snickare skrev:Duuude, this is the freaking internet! :shock:

Haha The World Wide Web of idiots. :)

Avatar Fallback

Re: Sv: vad gör ni med vedaskan

Blivande snickare  
#351491
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:Duuude, this is the freaking internet! :shock:

Haha The World Wide Web of idiots. :)

Tur då att vi inte har så många av dom här på vårt forum! :)

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

jannee  
#351514 Ni måste ha hög vedförbrukning, eldar själv upp ca 35 lösmeter. Vintertid askar jag ut 2 st 15 liters spann/månad. Blir m.a.o. inte mycket aska i trädgården.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351516 Går att komprimera askan lite försiktigt också.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

mooos73  
#351641
jannee skrev:Ni måste ha hög vedförbrukning, eldar själv upp ca 35 lösmeter. Vintertid askar jag ut 2 st 15 liters spann/månad. Blir m.a.o. inte mycket aska i trädgården.

Eller pannor med dålig förbränning som jag, då blir det mkt aska!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).