Verkstan

Icke smörjas...?

17 inlägg 7447 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Icke smörjas...?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350984 Såhär står det i en gammla smörjinstruktion från MF:



Varför skall dessa icke smörjas, någon som vet? Bromssprintarna hade fastnat, tex.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

jannee  
#350990 Verkstäderna - servicekillarna måste också ha något att göra - MF var tydligen tidigt ute. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

tallen100  
#350992 Man ska inte tro på allt man läser :wink:

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

grålle-68  
#351001 kan det vara så att om det fastnar grus/smuts i fettet ökar slitaget?

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351008
grålle-68 skrev:kan det vara så att om det fastnar grus/smuts i fettet ökar slitaget?


Så är det, när jag utbildades på väghyvel så var den mycket viktigt att vissa delar var torra och inte smörjdes för att det inte skulle bli slippasta av fettet.

Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

Göt  
#351162 jag är ganska säker att det står i smörjinstruktionen varför det inte skall smörjas fastnar det jord i smörjan så slits saker ock ting ut fort

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

Hema  
#351197 Smörja med fett är en sak, men vad säger ni om att använda tunn fin olja? Samma risk?

Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

Göt  
#351201 Ja faktiskt om man tex tänker på kulorna i lyftarmarna smörj på lite olja och strö på lite jord de slits nog fortare än utan olja :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

ananders  
#351282 Jo att smörja kulorna i lyftarmarna gör att de slits snabbare. En kollega på jobbet gjorde det en höst och det slutade med att han tappade plogen :surp: .

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351302 Jaha, jag som precis hade fettat lite där. :oops:

Anledningen var att vissa sprintar rostat fast istället!

   TS
Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351305 Frågar vidare då, jag har fettat in sprintarna och hålen till min bakskopa för att kunna få på den lite lättare på trepunkten. Är detta alltså förkastligt? Hur gör ni andra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

Erre  
#351306 Jordbruksmaskiner som går på åkrar lever tuffare liv med damm å grus än dom i skogen.
Servade vår traktor i somras.
Ett granbarr i luftfiltret, det var allt.
Dom traktorer som harvar å sår kan ha hur mycket fint damm som helst i filtret.
Så din mf klarar sig nog galant @Mangan :smile:

Avatar Fallback

Re: Icke smörjas...?

Tosca  
#351339
ananders skrev:Jo att smörja kulorna i lyftarmarna gör att de slits snabbare. En kollega på jobbet gjorde det en höst och det slutade med att han tappade plogen :surp: .

Vad smorde han med, olja eller fett?
Jag inbillar mig att olja ska vara bättre då den kanske inte binder lika mycket damm?

Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

Göt  
#351346
ananders skrev:Jo att smörja kulorna i lyftarmarna gör att de slits snabbare. En kollega på jobbet gjorde det en höst och det slutade med att han tappade plogen :surp: .

Vilket elände och när man förstår i vilken landsända du bor så lär det väl inte vara en enskärig plog heller :smile:

Användarvisningsbild

Re: Icke smörjas...?

ananders  
#351429
Tosca skrev:
ananders skrev:Jo att smörja kulorna i lyftarmarna gör att de slits snabbare. En kollega på jobbet gjorde det en höst och det slutade med att han tappade plogen :surp: .

Vad smorde han med, olja eller fett?
Jag inbillar mig att olja ska vara bättre då den kanske inte binder lika mycket damm?


Både fett och kedjeolja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).