Gallring

Utslag/kåda?

17 inlägg 10547 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

Göt  
#351200 vore intressant att se vad det är om du sågar ned något träd....Jag har sett liknande utslag där gran är åkerplanterad och därmed säkert frodväxt har inte gjort någon djupare analys av orsaken

Malwa
Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Botvig  
#351458 Min nestor när det gäller skog fick på 50-60 talet lära sig på Trollebo skogsvårdsskola att alla trädslag kan stamkvistas om man tar kvisten alldeles utanför kvistkudden och vid rätt årstid.
De fick också se stambitar som man hade längdsnittat mittför en kvist, där man såg hur trädet hade vallat över kvisten.
De stammar som var kvistade alldeles utanför kvistkudden hade friska inväxta kvistrester, de som var kapade för nära stammen hade röta och de som var kvistade en bit ut hade inväxta döda kvistar.
På plankor som har "knaggar" som lossnar förklarade de att de härrör sig från sådana inväxta döda kvistar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).