Skotare

dubbelutskjut

24 inlägg 9383 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dubbelutskjut

niklas  
#35074 är det någon som tycker att dom 8 meters kranarsom sitter på 1710 o 890 är tillräckligt långa .Själv så tycket jag att det fattas några meter .



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35075 Ja håller med,speciellt när man kör risanpassat. Är det nåt jag skulle vilja ha från Elephanten vi provade så var det 10 m kranen!
Kan Ponsse bygga en så stor som håller borde ju Valmet och JD åxå kunna göra det!?

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35077 Yep borde vara Cranabstil med helt skyddade slangar och inte 810-ans ormbo.Tror knappast att nån av Deeres konstruktörer har varit ute i skogen sen dom gjorde lumpen :D

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35078 Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite. ;)

Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.

På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#35083
Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite. ;)

Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.

På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.



Runt 4800-5000 timmar kommer orginal slangarna att börja fara,

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35086 Skulle aldrig i världen vilja köra en skotare med kortare kran än 10 meter.
Helst skulle den fått vara lite längre ändå :D

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35088
Ellingsson skrev:
Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite. ;)

Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.

På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.



Runt 4800-5000 timmar kommer orginal slangarna att börja fara,


Hehe ja, någon gång måste de ju fara.
Ändå stor skillnad på kvalitén än vad det var på maskiner från slutet av 90-talet och början av 2000-talet.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#35090
Sludent skrev:
Ellingsson skrev:
Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite. ;)

Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.

På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.



Runt 4800-5000 timmar kommer orginal slangarna att börja fara,


Hehe ja, någon gång måste de ju fara.
Ändå stor skillnad på kvalitén än vad det var på maskiner från slutet av 90-talet och början av 2000-talet.



John deeres original slangar verkar det vara en optimal kvalitet på,dom håller ju ca 5000 timmar,jag tycker det verkar rätt så bra.

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35095 Ja det nog så, känns mycket bra, likadant på skördaren, på H-20:n vi hade så bytte vi säkert 50 slangar på aggregatet under de första 1000 timmarna, på 1470:n har vi inte bytt 20 på 3000 tim, det är med slangarna till de yttre matarhjulen (H480) som frestas.

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35104 såg en ny valmet 860.4 på mellanskogsmässan i bollnäs med skyddad slandragning till grip och rotator.ser ju bra ut men det såg trångt ut att byta slang och det kommer dom att få göra,för jag såg att på en av slangarna var stålet redan framme,och den maskinen hade nog gått typ 200tim.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35108
ÖSA4ever skrev:såg en ny valmet 860.4 på mellanskogsmässan i bollnäs med skyddad slandragning till grip och rotator.ser ju bra ut men det såg trångt ut att byta slang och det kommer dom att få göra,för jag såg att på en av slangarna var stålet redan framme,och den maskinen hade nog gått typ 200tim.


Dom är lätta å byta. dom är monterade med snabbkoppling, dra ut en liten röd flick å tryck in kopplingen så är slangen lös.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35113 jo dom slangarna gå snabbt att byta.. ta väl kanske 10 min att göra

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35118 okej det låter ju väldigt lämpligt.Reagerade bara på att en slang redan var nött när idéen är att det ska skydda slangarna :o Vi har en 1710d med 8,5m kran med enkel utskjut,det vill gärna gå tungt in sista halvmetern så man får hålla efter å smörja.Är det någon mer som har samma bekymmer med dom kranarna?Jag har då inte varit med om det på någon annan skotare jag har kört,därimot på skördarna är det ju standard :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35121 JD rekomenderar att man smörjer utskjutet på dom.
du ska även ta av kåpan i andra änden å stoppa in fett där oxå för å smörja inne beläggen.
Den rekomendationen fick i all fall vi.

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35125 Inga som helst problem, varken med 1710:an eller 1470:n, dock hade vi dubbelutskjut på 1070:n och utskjutet blev rejält varmt. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).