Öppna kategorin

Dagens fråga?

42 inlägg 14916 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens fråga?

Hema  
#350250 Hmm vet inte riktigt var denna passar in.

Men jag har blivit medveten om att många av mina granar har lite här och där grenar som sticker nästan rakt upp i ca 70graders vinkel. Kallas dessa "skott" något speciell och vad är det som gör att trädet skickar ut sådana?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350363 Det första jag tänker på är sprötkvist. Fast dom är kanske står ännu mer uppåt.

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Hema  
#350373
Vedmaskin skrev:Det första jag tänker på är sprötkvist. Fast dom är kanske står ännu mer uppåt.

Det var samma ord som jag hörde idag av en kollega. Är sprltkvist något att bry sig om vid gallring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Blivande snickare  
#350374 Ser stamformen bra ut å kvistarna inte är grövre än vanligt så är det inget att oroa sig för skulle jag säga :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350385
Hema skrev:
Vedmaskin skrev:Det första jag tänker på är sprötkvist. Fast dom är kanske står ännu mer uppåt.

Det var samma ord som jag hörde idag av en kollega. Är sprltkvist något att bry sig om vid gallring?


Har man möjlighet att gallra bort ett sådant träd så är det bra. Annars får det stå.

Med dagens virkesmätning vet jag inte hur allvarligt dom ser på det.

I och med att gren vinkeln är så snäv. Så växer det in bark i stammen. Dom brädorna blir inte bra. Men dom säljs dom också. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

sundelius  
#350772 Har ett passage med svartmylla jag ska försöka ta mig över med traktorn imorgon :surp:

Min fråga är om jag lägger i massaved att köra på kan jag sen när jag är klar lyfta upp bitarna i massavedshögen?
Mao är det godtagbar kvalitet på det som har legat nerpressat i jord?

Virket är tänkt att säljas till Södra om det nu skulle ha någon betydelse

PS Fredrik har sagt att det inte finns några dumma frågor :oops: :oops: :oops: :wink: :grin: DS

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

80-90  
#350800 Nej det blir vrak !!! Evt godkända som brännved men troligtvis inte det heller !!!

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

JensSkoog  
#350802 En kille här, drar dom upp och lämnar dom i regnet en tid innan han kör dom genom vedmaskinen till egen användelse.

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

sundelius  
#350810 Ok, tack för svar.
Får se på alternativa lösningar då :???:

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

rikard_e  
#350817 "Stockarna ska vara fria från sot, grus, jord och metall" Men det var väl åt Vida.

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350831 Jag har inte fått något vrak pga vinschning i alla fall. Kan bli en del lera på stockarna då. :shock:

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

jannee  
#350882 Inte f*n har de väl slutat barka stockarna innan de sågar dem eller? lite jord/grus spelar absolut ingen roll.
För övrigt bara bra med lite jord/lera på storändarna - ifall det skulle finnas någon sidoställd röta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350883 Enligt mätbestämmelserna får det inte vara jord med men de vrakar sällan mera för det.. De har sin vanliga vrakandel oavsett hur virket ser ut.

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Hema  
#350925 Är de för skitiga skulle man väl kunna låta dem ligga på egen plats tills barken har torkar så mycket att majoriteten av skiten faller av om man lyfter om dem några gånger. Sedan borde man kunna lägga in dem i den vanliga vältan. ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Erre  
#398073 Har läst det någonstans men hittar inte det nu.

Hur många träd måste man minst ha kvar per hektar?
Alltså hur glest kan man göra det så det fortfarande räknas som gallring?

En fråga som dök upp idag av en bekant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).