Bioenergi

Rundbalar av energiskog

7 inlägg 5303 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rundbalar av energiskog

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34760 Göra rundbalar av energiskog.
Detta var kanske inte så tokigt alternativ?





   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34825 det var en "ny sorts j-vel som f-n sa! när han fick se pinnharven" :lol: , men vad kör dom? är det salix ..eller hampa ? ...hampan ska tydligen vara riktigt tuff att skörda :wink: men växer som f-n ?

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34853 Vad tror ni om denna balmaskin då?Dom har parat ihop 2 grävmaskiner satt ett ackumulerande fällaggregat och matar sen in träna i balapparaten på vagnen.Vikt enl tillv. 25 ton.Jodå det finns mycket utvecklingspengar i Finland :D sen spottar han ut balarna åt sidan :shock:
Video där monterad på en 801

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35011 Tror då mer på varianten med den monterad på en 801a. Varianten med grävare känns lite klumpig.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35058 kanske SRG.s nya skapelse är något för detta jobb? .. men även den är rätt stor och klumpig, dock smidigare än ovanstående ekipage :) tro mig jag vet hur det funkar med att "larva" runt bland stubbar och sten i skogen ..
oftast har grävmaskinerna sk. originalmonterade "stenskydd" för underrullarna i larven , och helt utan stöd blir det fruktansvärda påkänningar för en standard´kedja i en i ett grävmaskinsunderrede :-) det där med en lång längsgående "stödskena" som visas på bilden är ju populäraste lösningen för att få bandkedjorna att gå RAKT och slippa sidobrytningen, skava i stenskydden o.s..v , men detta tillhör ju medeltiden :wink: på min cat . satte jag samma stöd , fast flera ..och med svarvade välvda hjul som rullar på larvens insida ...istället för att skava och nöta på "plattorna" ... och det rullar skitlätt :lol: har även kört test åt CAT , och hade de första "smorda kedjorna" i europa på catgrävare vill minnas att dessa tillverkades i tyskland och det var ett j-vla bök att byta tror det är ca: 72 plattor på min eftersom jag har 325 :ans underrede (så de blev till att plocka fram 1" luftmutterdragare och de stora "bändjärnen" :lol: , men det hade funnits ett bra tag på schaktmaskinerna deras redan då :lol: .. och det optimala är ju som de kör med i canada / usa .. typ stamlunnare på larv då är det en sk. " halvkedja " bultad i vanlig ordning längst ut på plattan .. :wink:
Senast redigerad av "spindeln" tis 09 sep 2008, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35061 Det är salix de kör på youtube ("willow" = pil = salix).

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35066
Mangan skrev:Det är salix de kör på youtube ("willow" = pil = salix).


jodå jag misstänkte det , men det ser ju ut att gå som "hejsan" det där ! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).