Avverkning (slutavverkning)

40 träd ?

9 inlägg 7388 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

40 träd ?

Flugfiskaren  
#297268 Har nu fått ca40 träd vindfällen huggna av en skördare, bara gran och dom är normal stora granar inga jättegranar direkt men nu är dom huggna och väntar på utkörning , vilket är lätt då dom ligger intill vägen max 100m bort till träden längst bort.

Nu till frågan då skiftet på två hektar är det enda jag äger i skog och det består nästan bara av averkningsbar skog ca 80% och resten gallring och det är nästan bara gran till 95% , eftersom jag ägt det i över 15år och alldrig averkat nåt tidigare utom ved för eget bruk så undrar jag hur jag gör nu med dom pengarna som kommer bli över .

Har dragit av för lite resor i deklarationen , och är inte i behov av pengar nu , så vad gör jag med dom pengarna som rammlar in nu , med tanke på skatt osv .

Ps har inga skulder på skogen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

skogshasse  
#297270
Flugfiskaren skrev:Har nu fått ca40 träd vindfällen huggna av en skördare, bara gran och dom är normal stora granar inga jättegranar direkt men nu är dom huggna och väntar på utkörning , vilket är lätt då dom ligger intill vägen max 100m bort till träden längst bort.

Nu till frågan då skiftet på två hektar är det enda jag äger i skog och det består nästan bara av averkningsbar skog ca 80% och resten gallring och det är nästan bara gran till 95% , eftersom jag ägt det i över 15år och alldrig averkat nåt tidigare utom ved för eget bruk så undrar jag hur jag gör nu med dom pengarna som kommer bli över .

Har dragit av för lite resor i deklarationen , och är inte i behov av pengar nu , så vad gör jag med dom pengarna som rammlar in nu , med tanke på skatt osv .

Ps har inga skulder på skogen.


gör egen ved av allt istället för att sälja det som timmer

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

ÅsaNisse  
#297271 Sätt pengarna på sk. skogskonto så får du dela upp skatten på flera år. Läs på skatteverkets hemsida om skogskonto så blir du nog lite klokare. Dock är dt väl ingen större förmögenhet för 40 träd när avverkning och skotning är betalt.

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

jannee  
#297273 Nettoinkomsten på dessa träd behöver du max skatta till 30% + momsen som du måste betala in.
När du gjort avdrag för resor och försäkringar lär du ändå inte har speciellt mycket över i rent netto, troligtvis kan du då sätta in överskottet på skogskonto. Max 40 % av virkeslikviden får du max sätta in på skogskonto.

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297334 Är det en lantbruksfastighet eller vanlig tomt?

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297353 Har du gjort avdrag förut under åren så är det ackumulerat tills du får inkomst ,som du nu får ,inte säkert det blir många kronor till skatt.
Har du möjlighet så kolla om du kan göra nån avdragsgill pensionsinsättning före nyår,eller en ny motorsåg.

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

jolo  
#314235 Du betalar skatt så vårat samhälle fortsätter att fungera

Avatar Fallback

Re: 40 träd ?

Elfving  
#350067
jolo skrev:Du betalar skatt så vårat samhälle fortsätter att fungera

Gör en extra frivillig skattebetalning också, med tanke på nuvarande invandringssituation. Staten behöver dina pengar.
OBS! Ironi. Med så få träd borde det gå att hantera vinsten?

Användarvisningsbild

Re: 40 träd ?

Baggböla  
#350359 Det rimligaste är ju att använda skogsavdragen först och främst, eftersom värdet av skogsavdragen i praktiken hela tiden urholkas med inflationen.

Köpte du fastigheten för 2 000 000 kr (det är bara skog) så har du möjlighet att dra av 50% av detta värdet. I mitt exempel då 1 000 000 kr.

Säljer du då skog (virke via t.ex avverknignsuppdrag) för 200 000 :- så får du göra att avdrag på 60 procent.
200 000 kr x 0,60 = 120 000 kr som då du får utan att betala skatt. (nåja detta kommer beskattas om du säljer fastigheten)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).