Skotare

Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

47 inlägg 26539 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

hayabusa 08  
#350261 Jag kör fortfarande med sexspaksystemet på min gamla mohedavagn.
Fick oxå lära mig att köra som han på videon alltså, vänster hand på 2 spakar, sväng och lyft, höger hand övriga, sticka, rotator, grip och sist utskjut.
Problemet med sexspak som jag ser det är att man inte andvänder utskjutet så mkt som man borde. Blir jobbigt att tex andvända sticka o utskjut samtidigt. Oftast blir det att man andvänder handleden för att trycka på utskjutspaken.

Det som det annars brukar bli disskution om är stickan, ska den lyfta om man drar eller trycker på spaken?
Har bestämt för mig att från början så skulle den lyfta vid drag i spaken, om man nu kan kalla det en standard :wink:

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350276 Det funkar bäst med fem spakar och att man greppar som du säger. Men har man utskjut ( eller viktorn) så ska det ut när man greppar efter en bunt och då får man köra stickan med vänster hand. Stickan ska lyfta när du drar i spaken. Alltså tvärtom emot 2-spak.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Hema  
#350279
Skogsola skrev:Det funkar bäst med fem spakar och att man greppar som du säger. Men har man utskjut ( eller viktorn) så ska det ut när man greppar efter en bunt och då får man köra stickan med vänster hand. Stickan ska lyfta när du drar i spaken. Alltså tvärtom emot 2-spak.

Default må hända vara så, men det är väl upp till var och en att koppla slangarna som man vill?

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

tallen100  
#350280 Man vill oftast köra in stickan samtidigt som man sänker kranen ( när man lägger på vagnen) och köra ut stickan när man lyfter kranen, så spakarna ska åt samma håll och du slipper "spreta" med fingrarna. Men det är ju fritt att välja :smile:

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350309 Skulle jag skaffa en huggarvagn så skulle jag vilja ha traditionell femspak. Något utskjut skulle man inte behöva på en sån vagn. De här mekaniska " 2-spakssystemen" som huggarvagnar har verkar minst sagt rappliga med långa spakutslag och länkage åt alla håll.

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

stegmaster  
#350325
Skogsola skrev:. Något utskjut skulle man inte behöva på en sån vagn.

Hmmm, detta kan jag inte hålla med om.
En kran utan utskjut er jo oftast ca 5m och 1,7m ekstra gör en enorm skillnad skulle jag säga.
Det absolut viktigaste för min del med detta, er att man klarer gripa stockar bak vagnen när man bakkar inn i et bestand med lite virke på vagnen.
Detta går inte med en 5m kran.
Sen blir det mycket mindre flyttandet på et avlegg med lengre kran, samt mindre vinchning i skogen.
Så even om man alltid tycker kranen er for kort så er det en jätteskillnad i praksis er min erfarhet med kran på 5,0m och numera 6,7m.
Har 2 spaks (tung ventil) med el. on/off til grip och utskjut.
Har aldrig haft flerspak, så kan inte uttala mig om det.

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Kse  
#350355 Låg sömnlös hela natten och funderade på det där, men via lite kontakter i skogssverige fick jag tag på en Blondin på vettigt avstånd som jag kunde provköra.

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

totte  
#350356 Strax söder om Sundsvall, ja det är ju som sagt på vettigt avstånd, bara en 80 - 90 mil. :mrgreen:

Snygg fingerföring!

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Fredrik Reuter  
#350357
1447080708_thumbs_up.png


All heder för detta @kse
Du kör ju som du inte gjort annat!

Det är nog bara vi sörlänningar som tycker allt över 10 mil är långt ... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blivande snickare  
#350360 Snyggt spakat Fredrik, riktigt imponerad av fingerfärdigheten! :)

(Undrar hur admins Abraham skulle spaka, han saknar ju ett finger ;) )

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Palakangas  
#350364 Mycket snö i Sundsvall.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

alias  
#350366
Kse skrev:Låg sömnlös hela natten och funderade på det där, men via lite kontakter i skogssverige fick jag tag på en Blondin på vettigt avstånd som jag kunde provköra.


@Kse:
Blandar jag ihop dig med någon annan här på forumet, eller hade inte du en Valmet som gått som skolmaskin (med nedfällbart flerspaks ventilpaket?)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Kse  
#350369 Stämmer bra det.
image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350371 Servohydrauliskt flerspak? Jo det fanns sådant också.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350390 Underbart att någon tar sig an uppgiften att så grundligt reda ut vad spaken är till......på just den maskinen. Vid en första anblick såg den identisk ut med min, men som sagt, den 6e spaken till höger på min är till tornet, ihopkopplad med pedalen. Jag har ju iofs inte nåt utskjut så det förklarar saken, men man kan konstatera att det finns många olika varianter. Väl utfört test! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).