Bioenergi

Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125 TWh

43 inlägg 15104 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Hema  
#345760 Aha du tänker så. Då är jag med.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346352 Biobränslen en het potatis i EU http://www.processnet.se/alla/biobransl ... -i-europa/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Homo abies  
#346524 på vilket sätt minskas försurningen om barr och lättnedbrutet material lämnas kvar gentemot lite mer svårnedbrutet på längre sikt?

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346531 Det mesta av trädens baskatjoner sitter i barr och smågrenar (samt i rötterna).
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 16 okt 2015, 13:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Hema  
#346533
Homo abies skrev:på vilket sätt minskas försurningen om barr och lättnedbrutet material lämnas kvar gentemot lite mer svårnedbrutet på längre sikt?

Vad skulle du lämna kvar ist?
Såsom jag jag har fått deet förklarat på olika kurser, så är ett träd (de har alltid visat en gran, vet inte om det är någon skillnad mellan olika träd, barr/löv) alltid basiskt, så om man tar bort ett träd, har marken förlorat att återfå dessa ämmnen. På en gran (eller fler träsorter) består grotet (grenar och toppp) runt ca 2/3 67% av allt det basiska som trädet har sugit upp. Lämnar man då kvar detta, så minskar man försurningen. Man kan alltså avverka 3ggr jämfört med bara en gång (om man väljer att ta ut allt som fanns på trädet (ovan jord)) och nå samma grad av försurning.

Olika jordar är olika känsliga, så olika åtgärder är av olika vikt beroende på vart man befinner sig i landet.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

halvproffs  
#346543 Kraftvärmeverket i Värtahamnen kommer snart att startas och det kommer att påverka priset på m-veden positivt för oss skogsägare för det är stora volymer som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347214 Bioel kan växa http://www.nt.se/opinion/debatt/biokraf ... 40805.aspx
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Homo abies  
#347991 Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347993
Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls


Mulluppbyggande (eller snarare måruppbyggande, då vi snackar om alltför sura jordar för att daggmaskarna ska trivas) beror först och främst på fuktigheten. Du får alltid betydligt tjockare organiskt lager på fuktiga jordar än på torrare jordar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

impala_58  
#350114 Men man kan ju även sprida ut askan efter flisen gått igenom värme verket. Och på det sättet minska försurning i marken läste jag någon stans. Men det var ju med det att det skulle godkännas av vissa instanser och fanns även restriktioner på hur mycket per ha men om det gör någon skillnad vet jag ej

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

norrskog  
#350137
Niking skrev:
Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls


Mulluppbyggande (eller snarare måruppbyggande, då vi snackar om alltför sura jordar för att daggmaskarna ska trivas) beror först och främst på fuktigheten. Du får alltid betydligt tjockare organiskt lager på fuktiga jordar än på torrare jordar.
/Niklas


Jag läste nån stans att vi har alldeles för lite mask i våra skogar i dag för att det ska bli bra. Har ni nån form av skogsvård så försök att införskaffa er dyngmask. Finns i gödselstackar vanligt vis. Låt barnen sköta om dessa små fantastiska varelse och mata dem med helt vanligt matavfall. När ni sen går med barnen i skogen så ta med er några nävar mask där ni har lövskog. På så sätt lär ni barnen ta ansvar dels för masken och för maten ni slänger. Om tanken är att ni ska ge barnen skogen i arv har ni verkligen gett dem en bra skötsel under en tio års period när barnen var små.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350139
norrskog skrev:
Niking skrev:
Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls


Mulluppbyggande (eller snarare måruppbyggande, då vi snackar om alltför sura jordar för att daggmaskarna ska trivas) beror först och främst på fuktigheten. Du får alltid betydligt tjockare organiskt lager på fuktiga jordar än på torrare jordar.
/Niklas


Jag läste nån stans att vi har alldeles för lite mask i våra skogar i dag för att det ska bli bra. Har ni nån form av skogsvård så försök att införskaffa er dyngmask. Finns i gödselstackar vanligt vis. Låt barnen sköta om dessa små fantastiska varelse och mata dem med helt vanligt matavfall. När ni sen går med barnen i skogen så ta med er några nävar mask där ni har lövskog. På så sätt lär ni barnen ta ansvar dels för masken och för maten ni slänger. Om tanken är att ni ska ge barnen skogen i arv har ni verkligen gett dem en bra skötsel under en tio års period när barnen var små.


Daggmaskar trivs inte på sura jordmåner, som t.ex. podsoler. Däremot trivs de bättre i ädellövskog.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

norrskog  
#350185 Det är sant att det är i lövskogen de trivs bäst men nån stans ska man börja. Har själv lagt ut runt 5 kilo mask genom åren när komposten har blitt överfull med mask i skogarna där jag traskar Mest granskog. Har inte studerat det närmare mer än att jag har en kanon gödning i mina rabatter. Men hoppas ju att nån nytta gör mitt lilla bidrag till naturen.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350187 Det beror i och för sig på vilken sorts jord granskogen växer i, men dominerar ris i fältskiktet så är det nog dessvärre tämligen bortkastat, skulle jag tro. Dominerar örter, kan det möjligtvis göra nytta.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350202 Mer skog till energi i ett varmare klimat http://www.atl.nu/skog/mer-skog-till-en ... f-r-ndring
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).