Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77048 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#344475 Jag funderar på att flytta sågen inomhus under vintern.
Men då vill jag att spån sugen till skall funka ok, så jag har gjort en film där jag testar.
Några man skall tänka på när man flyttar in sågen?


   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#345931 Idag har jag sågat lite Oxel


   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

totte  
#346245 Skoj att se, men vad har man Oxel till? Slöjdvirke?

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#346286
totte skrev:Skoj att se, men vad har man Oxel till? Slöjdvirke?


Om man läser på http://www.slojdeniskogen.se/traden/oxel/?lang=sv
Oxel har använts till detaljer som utsatts för hårt slitage som kugghjul, gängskruvar, hyvlar, knoppar, handtag m.m. Tumstockar har tillverkats i oxel. Det ansågs som det bästa materialet till klot och käglor inom bowling.

Själv tänkte jag använda det till lådfronter tror jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#346353 Testar vattenkylningen när jag sågar gamla ek stockar som legat på gården i över 15år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

totte  
#346746
teed skrev:
totte skrev:Skoj att se, men vad har man Oxel till? Slöjdvirke?


Om man läser på http://www.slojdeniskogen.se/traden/oxel/?lang=sv
Oxel har använts till detaljer som utsatts för hårt slitage som kugghjul, gängskruvar, hyvlar, knoppar, handtag m.m. Tumstockar har tillverkats i oxel. Det ansågs som det bästa materialet till klot och käglor inom bowling.

Själv tänkte jag använda det till lådfronter tror jag


Aha, tack för svaret och länken, där finns mycket intressant att läsa! Mycket snygg film om eksågningen också.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Camwood  
#349439 En film med tv kändisen Björn när han sågar med en Farmer!! Reklam visst!! men en trevlig film.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

herjman  
#349453 Riktigt proffsiga och fina filmer teed!!

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#350070
herjman skrev:Riktigt proffsiga och fina filmer teed!!


Tackar, försöker att lära mig lite för varje film jag gör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#350075

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

totte  
#350078 Hmm, det där kallas väl utklassning eller "sopa golvet med..." :shock:

Kan väl också ta till den här om Stihlen: Mycket väsen för lite ull, sa han som klippte grisen.

:-BD

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#350094
totte skrev:Hmm, det där kallas väl utklassning eller "sopa golvet med..." :shock:

Kan väl också ta till den här om Stihlen: Mycket väsen för lite ull, sa han som klippte grisen.

:-BD


Själv trodde jag inte jag heller att skillnaden var SÅ stor, även när jag gjorde filmen. Man är så koncentrerad på att såga, precis efter att jag sågat med båda sågarna gissade jag på att jag han 2/3 med Sthilen under tiden jag sågat en planka med elsågen.
Var inte fören jag satte mig vid datorn och började klippa jag insåg att det var så enorm stor skillnad :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350146 Vridmomentet på elsågen gör stor skillnad. Jag har testat både Jonsered 2095 på 5,2 kW (ut) och Jonsered sågverk på 5,5 kW (in), dock inte på samma stock men upplevd skillnad är ca 2/3 vid samma dimension på blocket. Jag brukar räkna till ca 10 s och se hur långt man hinner på den tiden och då går elsågverket ungefär lika fort som när du formade till överdelen av blocket. Däremot har jag aldrig lyckats få det att gå lika fort (och samtidigt få en jämn yta) som när du körde första brädan i blocket. Det ju lite mysko ut med den väldigt mörka kärnveden. År du verkligen säker på att det inte var röta i stocken?

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#350152
th skrev:Vridmomentet på elsågen gör stor skillnad. Jag har testat både Jonsered 2095 på 5,2 kW (ut) och Jonsered sågverk på 5,5 kW (in), dock inte på samma stock men upplevd skillnad är ca 2/3 vid samma dimension på blocket. Jag brukar räkna till ca 10 s och se hur långt man hinner på den tiden och då går elsågverket ungefär lika fort som när du formade till överdelen av blocket. Däremot har jag aldrig lyckats få det att gå lika fort (och samtidigt få en jämn yta) som när du körde första brädan i blocket. Det ju lite mysko ut med den väldigt mörka kärnveden. År du verkligen säker på att det inte var röta i stocken?


När jag sågade fick jag inte någon uppfattning att det skulle röra sig om röta. Sedan har jag dragit på lite extra kontrast i filmen för att få lite fart i färgen vilket gör att kärnveden ser mörkare ut och splint veden ser ljusare ut en vad den egentligen var. Och tittar jag på plankorna i dag så är det svårt att se någon större skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

herjman  
#350294 En dum fråga kanske men drar aldrig svärdet snett så man får bitar med ojämn tjocklek?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar