Gallring

Skogsbruksplan/ Ingvar gallringsplan

4 inlägg 3042 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbruksplan/ Ingvar gallringsplan

ÅsaNisse  
#349981 Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå, och leda mig rätt vad jag ska göra. Jag har en skogsbruksplan upprättad 2011 som säger att jag ska gallra i en avdelning och ta ut 25%. Träden står tätt enligt mitt tycke med bara ca 40% grönkrona och jag håller med i detta fallet. När jag nu själv börjar mäta på grundyta 26m² och trädhöjd 19m och kommer till gallringsmallen så säger den att jag inte ska göra något alls.
Ett annat bestånd har 25m² och höjd 25m där Ingvar säger att det är på tok för glest, medan skogsbruksplanen vill göra sistagallring på 15%.
Det är en tidigare eftersatt skog som ser ut som flaggstångsodling och det bidrar ju till att mallen kanske inte ger rätt värden.
Eller?
Vad gör man? :?: :?: :?:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan/ Ingvar gallringsplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349989 Ålder och träslag? Det sista beståndet ska du i alla fall inte rota i om du inte vill göra det själv.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan/ Ingvar gallringsplan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349990 Kanske ser du alternativen lättare på skogsstyrelsens gallringsmallar?
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... -och-gran/

Gallra där det är 25 meter? Det hade inte jag gjort. Men det beror på ålder, SI och trädslag.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan/ Ingvar gallringsplan

ÅsaNisse  
#350101 Det handlar om gran G28 i Småland. Ålder på 19 m = ca 40 år Diameter mellan 22-27 cm. och 25 m 60 år.
Tanken är att göra jobbet själv med motorsåg.
Frågan kanske inte är aktuell idag. Har inte kollat vad Freja gallrat än.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).