SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

[MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

40 inlägg 18705 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349743 Tack ska ni ha! :-bd

Det kommer mera, var så säkra!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349752 Riktigt bra video Fredrik! fler sådana vill vi se! :-BD jag är däremot väldigt förvånad att ingen sk "motorsågsutbildarehuggarwannabe" ännu har kommenterat att du minsann sågar över axlarna när du stamkvistar,inget "säkert" hörn,och har "fel" kvistningsteknik!(ungefär som det faktiskt funkar i "verkligheten") men var lugn....det kommer nog! :smile:

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

T Landström  
#349758 Det är bara du hör av dig Fredrik :)

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349805 Hehe, tack Huggarn!
Ja, det finns nog en del att säga om denna huggning, men som du skriver, detta är verkligheten faktiskt.
Sedan är jag inte alls främmande till förbättring (och vet att majoriteten på skogsforum troligtvis skulle kunna hjälpa mig i detta), men tips odyl kanske vi i så fall skulle ta i en annan tråd.

Tobias: Absolut!

   TS
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

röjar kalle  
#349810
Huggarn skrev:Riktigt bra video Fredrik! fler sådana vill vi se! :-BD jag är däremot väldigt förvånad att ingen sk "motorsågsutbildarehuggarwannabe" ännu har kommenterat att du minsann sågar över axlarna när du stamkvistar,inget "säkert" hörn,och har "fel" kvistningsteknik!(ungefär som det faktiskt funkar i "verkligheten") men var lugn....det kommer nog! :smile:
Dom är väl traumatiserade av vad dom sett så dom orkade inte ens komentera eländet. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

sundelius  
#349816 Håller med tidigare talare, informativt och bra :!: :!:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

axwell  
#349840
Huggarn skrev:Riktigt bra video Fredrik! fler sådana vill vi se! :-BD jag är däremot väldigt förvånad att ingen sk "motorsågsutbildarehuggarwannabe" ännu har kommenterat

Det vågar ingen "wannabe", nej Fredrik själv är ju en "motorsågshuggargonnabe". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349855
röjar kalle skrev:
Huggarn skrev:Riktigt bra video Fredrik! fler sådana vill vi se! :-BD jag är däremot väldigt förvånad att ingen sk "motorsågsutbildarehuggarwannabe" ännu har kommenterat att du minsann sågar över axlarna när du stamkvistar,inget "säkert" hörn,och har "fel" kvistningsteknik!(ungefär som det faktiskt funkar i "verkligheten") men var lugn....det kommer nog! :smile:
Dom är väl traumatiserade av vad dom sett så dom orkade inte ens komentera eländet. :wink: :wink: :wink:


Fast huggarhandskarna var ju läckra :-P
/Niklas

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

husqvarna_med_sthil  
#349875 Jag har försökt få till filmer själv när jag testat olika grejer, bla jakt men även när jag höll på med grip och gafflar till traktorn. Det kräver engagemang, inte helt lätt att få det bra och jag hinner ledsna när jag inte når resultat. Då blir man lite imponerad av denna video som ser enkel ut men lär ha varit nog med pyssel kan man tänka.

Bra film, tack !

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349884 Hej och tack!

Vi får försöka hjälpa varandra bli bättre så kanske riktigt bra grejer kan se dagens ljus framöver.
Jag har några punkter jag absolut ska förbättra till nästa gång, bl a att inte bara ha ett halvfärdigt manus i huvudet utan ett färdigt på papper.

Bl a så ser jag nu efterhand (och efter att fått synpunkter på det) att vedmätarfunktionen i laservideon är för kort jämfört för fällriktningsvisningen.

Men, det går att råda bot på, jag kanske gör en extravideo med mer ingående klipp från vedbacken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

sundelius  
#349943
Fredrik Reuter skrev:Hej och tack!

Vi får försöka hjälpa varandra bli bättre så kanske riktigt bra grejer kan se dagens ljus framöver.
Jag har några punkter jag absolut ska förbättra till nästa gång, bl a att inte bara ha ett halvfärdigt manus i huvudet utan ett färdigt på papper.

Bl a så ser jag nu efterhand (och efter att fått synpunkter på det) att vedmätarfunktionen i laservideon är för kort jämfört för fällriktningsvisningen.

Men, det går att råda bot på, jag kanske gör en extravideo med mer ingående klipp från vedbacken?


Fredrik, snöa inte in på att göra det perfekt :!:
Ibland är du för noga och fastnar i små tekniska problem. Det som var bra med filmen var att man klockrent såg funktionen och sedan själv kan bedöma om det är något man vill ha :-BD
Det jag menar är att du får snöa in hur mycket du vill på teknikaliteter men då blir det långt mellan testerna, keep it simple :smile:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Hema  
#350053 Jag har sett en sådan laser liggades hos närmaste ÅF, men den kanske hade blivit mer intressant om jag hade sett denna tidigare. Dock borde de valt grönlaser, då den syns så mycket bättre.

Btw, borde den inte passa husqvarna utan värme med?

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

JensSkoog  
#350062 Har tittat på laseren hos min ÅF och provat den i affären. I kapning är den för oprecis om det ska mätas över 25 - 30 cm, och jag skulle inte gilla ha en sådan klant hängande på sågen.
Om jag måste precisionsfälla, tar jag kontroll med en hemfixad sak. Laserpass i kombination med styrskinnan från en handcirkelsåg. funkar hyfsad när det behovs, och det är inte så ofta.
1446934306_20151107_230243.jpg

Har ofta tänkt jag skulle svetsa en sak till att ha lasern på, men inte kommit så långt :wink:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

tallen100  
#350074
Hema skrev: Dock borde de valt grönlaser, då den syns så mycket bättre.

Ja så vida det inte ligger färskt granris eller grön mossa på marken :???:

Avatar Fallback

Re: Sv: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Blivande snickare  
#350088
tallen100 skrev:
Hema skrev: Dock borde de valt grönlaser, då den syns så mycket bättre.

Ja så vida det inte ligger färskt granris eller grön mossa på marken :???:

Fel.
Ögat har mycket lättare att se en grön linje mot grön bakgrund än en röd mot samma gröna bakgrund.
Det beror på att öga kan uppfatta flera olika nyanser av grönt än någon annan färg. Rött är faktiskt ett ganska dåligt val eftersom det åxå är en av de vanligaste färgerna att vara färgblind för, då oftast just i kombination med grönt.
Det är därför man använder grönt i s.k nightvision kikare.
Gult är allra sämst om jag minns rätt från högstadiet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).