Trädslag

Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

22 inlägg 28550 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

ananders  
#349826 Det är fläder, skogens kirskål och kvickrot 😈 😈 . Ser du det på ett hygge så ta död på det innan det tagit död på allt annat.

Avatar Fallback

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

axwell  
#349828 Samma här, lampa och mätband i kvällsmörkret, kollade på våra flädrar (negra) trädgården.
Det längsta vintergröna bladet jag hittade var hälften så långt som dom på bilden.
Precis samma typ av blad frånsett storleken.
Sen finns det ju även dom giftiga Druvfläder och Sommarfläder. Där har jag inte hittat nån beskrivning av bladen storlek.

Nu tror även jag mest på fläder. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

axwell  
#349833
ananders skrev:Det är fläder, skogens kirskål och kvickrot 😈 😈 . Ser du det på ett hygge så ta död på det innan det tagit död på allt annat.


Värre än Balsamin och Stormhatt som jag har ryckt upp tusentals av närmast bebyggelsen ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

ananders  
#349839
axwell skrev:
ananders skrev:Det är fläder, skogens kirskål och kvickrot 😈 😈 . Ser du det på ett hygge så ta död på det innan det tagit död på allt annat.


Värre än Balsamin och Stormhatt som jag har ryckt upp tusentals av närmast bebyggelsen ?


På bördig mark kan den konkurrera ut allt, till och med brännässlor. Ska se om jag hittar bilder på röjning vi gjort på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

JensSkoog  
#349843 Fläder är värsta skiten en kan få i skogen, och eftersom bären gillas av fåglar, så sprids den snabbt. Jag kapar ner och har lite Roundup på stubberna, annars kommer dom upp som krut igen.

Avatar Fallback

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349852 Men, är man miljövänlig skall man väl spara alla bärande och ovanliga buskar?? :D

Avatar Fallback

Re: Storbladigt träd/buske eller ogräs ?

axwell  
#349881
Mangan skrev:Men, är man miljövänlig skall man väl spara alla bärande och ovanliga buskar?? :D

"Skämt åsido" sa fläderblomsodlaren, här får vi söka dom bästa platserna för att flädern (Negra) skall överleva och ge stora blomklasar.
Några mogna svarta bär hinner det aldrig bli under vår sommar i mina trakter.

Så självsådd av av trädgårdstypen Negra via fåglar känns inte trolig.

Dom giftiga Druvfläder eller Sommarfläder kan kanske hinna mogna, mer än jag hittills vet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).