Traktorer och processorer

Skogstraktor-vilken ?

44 inlägg 44894 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

tomppa_89  
#219473 Vi har en sisu valmet 665 årsmodell 97, och den går i 40, men ja bor ju i Finland också så ;)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

rikard_e  
#219547
stegmaster skrev:
ned skrev:Valmet 465- 96 gör bara 30km :sad:

Då saknar du et S efter 465, dom var 40km/t traktorer i Finland, men stryptes ner lite på rpm på motor så dom gör ca 37km/t i andra länder.
Har själv en helt orginal 665s som gör 37km/t, fast det er en 30km/t traktor her i Norge, modellar utan S gör vel knappast 30km/t heller, utan snarare 27-28km/t. :sad:
Ingen Valmet 65 modeller har varit 40km/t traktorer i Sverige/Norge, då dom saknar broms på framaxel, eller något 4wd som kopplas inn vid bromsning.
Detta var visstnog inget krav i Finland på denna tiden??


på 355:an så går det i 27 km/h vid toppvarv! men håller man runt 2100 rpm så går det i 22 km/h

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Applegate  
#222259 Är också ute efter ett byte. Kan inte Deutz vara något? Har nära till Deutz service. Tittar man runt 1990 hade de väl en modell 3.65, kan den inte vara något. Har en 5206 idag och behöver snäppet större, starkare osv. Behöver kanske inte bukplåt men gärna vändbar stol. Skall ha lastare så den behöver inte vara utpräglad skogsnisse. Budget c:a 120'. Lite äldre än era förslag men billigare också.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

rikard_e  
#222296 Inte inte fysiska storleken på 3.65:an, Jag var inne på att skaffa en 3.50, men insåg att att stack det upp en gren så skulle dörra gå åt h-vete, då denna är helt i glas

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281400 Inte hänt så mkt på inköpssidan, dock har jag fått nys på en Valmet 705 ca 8500 timmar med lastare.

Min tanke är ca 120 000, åsikter någon ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

alias  
#281405
Zeb skrev:Inte hänt så mkt på inköpssidan, dock har jag fått nys på en Valmet 705 ca 8500 timmar med lastare.

Min tanke är ca 120 000, åsikter någon ?


Här är lite av mina tankar och funderingar:

Normalt sett bra grundkonstruktion på de större X05-modellerna för skogsarbete (vet Gnisten83 förespråkat terratrol transmission istället för override för låg hastighet på backväxlarna, men det är väl standard på 505-705, dock ej på 805 & 905).

Årsmodell?

Märke på framaxeln (samt ev. glapp om lastaren suttit på länge)?

Motorrenoverad (problem med sättningar i fodren på tidiga modeller vill jag minnas)?

Skick?

Lastare (tillverkare och modell)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339990 Det blev en 705 till slut.
Skulle dock uppskatta om någon hade en bild på fästanordning för ventilpaket griplastarvagn.
Med vänlig hälsning Zeb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor-vilken ?

molnia  
#340013 Har för mig att jag har gjort en sammanställning av länkar till trådar om just infästning av ventilpaket i ett inlägg tidigare, men hittar inte det nu, men förmodligen i någon av alla dessa trådar, så nu har du lite att läsa om dessa traktorer.. :mrgreen:

Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen?
obantteg - Stegmaster jaktar valmet/valtra??
stegmaster - Vesslans Valtra A-75 tråd


Valtra Valmet Valtra Valmet
Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55 "Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55"
Anpassa Valmet 705 för skog och snö Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Hyttpansar Valmet 705 Hyttpansar Valmet 705
Valmet 705 Arbetsbelysning Valmet 705 Arbetsbelysning
valmet 6000 serien men flera intressanta detaljar ändå:
Bygge av skogstak till valtra Bygge av skogstak till valtra
Fotsteg Valtra 6xxx Fotsteg Valtra 6xxx
Stegmaster jaktar valmet/valtra?? Stegmaster jaktar valmet/valtra??
Valtra 6000 serien bottenpansar ->johan83 Valtra 6000 serien bottenpansar ->johan83

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340867 Tack för tipsen, det blev en egen konstruktion till slut. Har börjat fundera på hur flusha systemet på skogsvagnen då jag haft hydraulolja i gammeltraktorn och det är 10W/30 i den nya.
Förslag någon ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor-vilken ?

molnia  
#340873 Intressant att höra. Får vi se en bild?
oljan har jag tyvärr inte något svar på.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349800 Köpt kedjor till bakaxeln, pigg 12.5 mm, samt byggt egna till framaxeln. Bör klättra skapligt. Tänkte återkomma med bilder då frötallhuggningen startar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor-vilken ?

molnia  
#349831 trevligt att höra att du har kedjor runt om.
En fyrhjulsdriven traktor som inte har kedjor på alla hjulen, det känns lite som att falla på målsnöret.. :D
kom på det att jag missade en tråd förra gången, dem med rätt titel förstås... :oops:
Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

våran "nya" vagn har ännu inte fått sitt fäste för ventilpaketet färdigutvecklat ännu. får ta tag i det då de andra traktorprojekten är klara. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor-vilken ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349838 Det känns rätt med nya piggkedjor bak och lite halvslitna fram, har ingen lust att fresta framaxeln för mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor-vilken ?

stegmaster  
#349845
molnia skrev:En fyrhjulsdriven traktor som inte har kedjor på alla hjulen, det känns lite som att falla på målsnöret.. :D

Precis,
Dessutan er risken att man faller lengre enn målsnöret. :wink:
För min del handler det mest om om att hålla imot i nerförsbacke.
Om jag inte haft kedjor på alla 4 hadde det inte varit en sjans.
En gång var det faktisk så illa, at min kompis fick köra före så jag hadde lasteren imot hans vinch bak, så att vi var 2 traktorer med kedjor som bromsadet, men som sagt det var endast 1 gång.
Så er det riktig halt och brant, så ska man se upp. Det går snabbt att saxa hele eqvipaget ochså om det svänger :???:
I sånna fall vore det fint om man kunne kört släpvagnsbromsen på et tipputtak, så man kunne bromsa vagnen som man ville.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).