Föryngring

Markberedning, små avdelningar??

41 inlägg 23229 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedning, små avdelningar??

Seb macahan  
#349224 Hej. Hur gör ni med markberedning på mindre ytor 0,5-2,5Ha. Jag har haft maskiner på mina större hyggen men nu har jag några små ytor på 1,5Ha ungefär. Känns lite onödigt o ta hit maskin bara för det dessutom har vi bara en maskin i Blekinge. Har ni egna grejor, har ni byggt något, grävmaskin, garp-greppet etc? Jag byggde ett garpgrepp förra året när jag skulle stödplantera några fläckar. Men det känns som det sliter rätt mycket på kranen. Hur gör ni eller låter ni dom mindre partierna vara?
Jag tycker mig se för stor variation i tillväxt och annat för o låta bli.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Kse  
#349227 Borde ju gå att smida ihop ett aggregat till kranen där själv aggregatet gör jobbet utan att belasta kranen.
Om man utgår från en gammal grip så borde man ju kunna få ett markberedningsaggregat för en rimlig peng.
Har en färdig ritning i huvudet. :grin:

Såg en härikring som gjort en egen markberedare till sin jordbrukstraktor.
En lastbilsfälg med lite tänder som var "snedsvetad" på en axel och sen fäst i trepunkten, när fälgen rullade så vobblande den fram och gav enligt ägaren bra resultat.
Jag gjorde själv en liknande av en lastbilsbakända en gång för länge sedan.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Kse  
#349230 Eller så går du lös på en gammal tvåradig markberedare och gör om den till en enkelradig, typ nån odriven Fiab harv eller nån fläckare.
Lagom stor för en mindre traktor och när du är igång så gör du en till och säljer vidare.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349271 Här flyttar de även till småskiften och har trailerbilen med hela tiden. Annars så är ju den traditionella hackan ett alternativ. Att trycka ner pots direkt i mossan funkar också om det inte är mycket gräs. Eller fräs på röjsågen.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

ananders  
#349286 Kan man tänka sig att hyra en mindre grävmaskin (5-6 ton ) och göra en fläckmarkberedning. En sådan gjordes på ca 2 ha stort hygge hemma i våras, det tog ca 11 timmar.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

alias  
#349287 Hade nog satsat på att köpa ett Moheda MB4 (eller leja någon som har ett):

http://www.mohedasystem.se/produkter/markberedare

Själv gillar jag plantering i omvänd torva framför harvspår.

Har du egen halvstor grävmaskin så hade jag nog valt att höglägga med denna om jag vore i din situation (vet inte om jag blandar ihop dig med någon annan på forumet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Fredrik Reuter  
#349290 Hej,
Det beror ju lite på vilket resultat du är ute efter.

En idé vore ju om du testade med metoden som vi diskuterat några gånger tidigare på skogsforum - rotstocken från en pattagran släpandes efter traktorn. Grenarna har du inte kapat ända in till stocken givetvis.

Då skulle det kunna bli två flugor i en smäll, du får markberett och vi andra får reda på hur det fungerar... :-BD :wink:

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

jannee  
#349294 Under 0,5 ha biter jag i det sura äpplet och planterar barrot. Större ytor självklart in med en markberedare, visst flyttning kostar men sedan är problemt av mindre karaktär. Plantorna tar sig bra, (o)gräset kommer inte att ställa till några större problem även bräken bromsas något.
Du har tagit bort groten eller?, i så fall kan man s.a.s. kvitta roten mot markberedningen.
Du Zeb har väl för övrigt häcken full, gör det enkelt och smidigt - tid kostar också pengar.
Har man tid i överflöd - inget annat för sig, kan man lika väl offra tid och svett och plantera stora barrot, dessa växer otvivelaktigt bäst (snabbast).

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

bgl  
#349303 Jag håller med sign jannee, stora barrot på små hyggen, i alla fall på bättre boniteter. Är det ett vindutsatt läge slipper man då också fundera på den obesvarade frågan: medför markberedning assymetrisk rottillväxt som kan göra träden vindkänsligare?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Hammaren  
#349313 Jag har planterat stora svepot direkt efter avverkning med bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Seb macahan  
#349321 Jo tiden är alltid en faktor. Men jag råkar vara så funtad att jag gillar o jobba när jag är ledig. Helgerna finns och då är det lek i skogen för mon del. Nu finns det annat o göra om helgerna å men det är ju kul o göra jobb åt sig själv. Grävmaskin har jag tillgång till så det kanske blir så. Men ville höra lite hur ni andra gör. Nu ska jag sätta tall som blir inhägnad och vill prova o göra så rätt det går. Terrängen är inte optimal för harv utan fläckberedning passar nog bättre på just denna avdelning. Tittade lite på "sit rights" skopa de kallar för optimal. Endast 39tsk+m!!!! Det får nog bli kabelskopan i stället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Amatörhuggare 62  
#349337
1446573961_m_20151030_083745.jpg
1446573832_m_20151030_105401.jpg
1446573711_m_dsc00970.jpg
Till små områden kör jag med denna

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349361 Kul grej den sista, men jag tror att man trailar en riktig markberedare rätt många gånger för vad den kostar.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Vardon  
#349362 Nu har jag bara markberett en gång och det är nog 20 år sedan men då lånade / hyrde vi ett aggregat likanande det amatörhuggar visade, tror det var från Mellanskog eller dylikt. Hade det över helgen och körde av hygget med jordbrukaren. Finns det såna lösningar i ditt område kan det vara en idé.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

ulfgustav  
#349382 För ca 10 år sedan så hade jag en yta ca 5 ha som skulle markbereddas, det var en fröträdsställning.
Jag fick ingen entreprenör att göra det då det fanns en synnerligen sank överfart som de bedömde som ofarbar med sina maskiner. Goda råd var dyra ville få detta gjort så året efter hade jag plockat ihop lite skrot, bla krökt huvudarm från en kran samt ett boggieband, hade plockat ihop detta satt kätting i ena änden på kranarmen att passa draget på maskinen.
Högg ett lass med okvistad björk åkte med min gamla VMV stalo dit med björk och skrot. lade ut björkmattan för överfarten sedan var jag inne på fast mark kopplade skrotet bakom maskinen och började köra, resultatet blev överförväntan, skrotet rullade runt och över stubbar och stenar så man körde aldrig fast så det fungerade, blev ca 12 tim körning totalt, efter första dagen så var jag nästan sjösjuk när jag lämnade maskinen. Nu är det fin plantskog där och planen var att röja i år men tyvärr så kom det annat emellan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).