Skogsekonomi

Låsa sina lån.

15 inlägg 8747 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Låsa sina lån.

Oden  
#326932 Hej!

Funderar på att låsa en del av mitt lån på fastigheten. Var på banken idag o diskuterade olika varianter o räntesatser. Banken ifråga Handelsbanken har jag i dagsläget 1.44 % 3 mån rörligt.

1,2,3 år bindnings tid skulle jag ungefär samma procentsats. 5 år så vart det 1.75 8 år 2.45 10 år så "drog" det iväg till 2.75%!

Min tanke är väl att låsa vissa delar av lånet. Skulle kännas skönt att veta att man mäktar med lånen några år framöver!! Brände mig ordentligt 92-93 när jag låg o harvade på räntor runt 10-11% 😡 . Vet att det inte är troligt med såna räntor i dagsläget. Men skulle nog sova djupare på nätterna om jag låser lånet på olika tidsintervall.

Nu till min fundering. Tycker ni att räntesatserna verkar vettiga?
Ni med "superbra" lån som man inte längre kan teckna behöver inte svara då jag bara blir avundsjuk då :mrgreen: !!

Med vänlig hälsning Oden



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

jannee  
#326938 Har varit olönsamt att binda lån de senaste 15 åren, tror nog att banken hugger till lite extra om eller när man vill binda.
Framtiden med en svag regering = vad som helst kan hända.
Viktigast är troligtvis hur den ekonomiska utvecklingen går i övriga Europa, ser inte direkt positivt ut = vi får nog räkna med låga räntor de närmaste 5 åren - dock är osvuret bäst.

Användarvisningsbild

Re: Låsa sina lån.

rokon  
#326946 Jag delar din syn på att låsa en del av sina lån, jag brände mig också en del när Carl Bildt trodde att han skulle kunna försvara den Svenska kronan genom att höja räntan till sin yttersta spets på 500% Jag var tvungen att binda på 12-14 % då. Och Carl Bildt satte jag i kylskåpet efter detta.
Märkligt att så fort någon skriver som du gör så brukar många uppfatta det som att man gör antingen det ena eller det andra. Har märkt det genom åren i olika forum.
Men finessen är ju att inte lägga alla ägg i samma korg!
Själv studerar jag noga ränteutvecklingen, när bindningstiden löper ut mm.
Min strategi nu är 3 lån, ett på 3 månaders och ett på 3 år och ett på 5 år. Riskspridning är A och O.
För tillfället ligger 2 lån nu på 3 månaders för att jag tänker förhandla med bank om min ränta, har nu Swedbank utan rabatt men funderar på SHB och tackar dig för ditt inlägg, intressant att se vad du nu fick. Jag skulle slå till på det i alla fall, och då enligt min strategi.

Användarvisningsbild

Re: Låsa sina lån.

Vardon  
#326989 Hur du än gör kommer du nog senare att konstatera med facit i hand hur du borde ha gjort... Därför ska du göra det som känns rätt för dig nu och ha koll på sina räntekostnader för framtiden är aldrig dåligt. Då tror jag det finns mer pengar att spara på att kontrollera med många låneinstitut och var inte rädd för att byta bank - det är inte så svårt.

Och oavsett vilket är räntan väldigt låg varvid det är läge att både binda och amortera på lånen.
Men att dela upp lånen, i olika storlekar och olika bindningstider tror jag är vettigt.

Det som är viktigt är att väl att du är bestämd att ha fastigheten (som jag antar det är) kvar så länge du har bindningstid nu. Har du redan nu funderingar på att du borde byta för att "nånting" hade jag legat kvar på rörligt.

Jag är väl en skeptiker som tror på en börskrasch snart, en snabb och djup krasch som 2008 och sjunker börsen så kommer väl räntan att stiga och då kommer de rörliga lånen inte att vara så bra längre.

Rent krasst tycker jag det säger sig lite grann självt att när reproräntan är negativ så är det något skumt i görningen.

Användarvisningsbild

Re: Låsa sina lån.

branndal  
#326995 Jag tycker att den absolut bästa lösningen är att sitta kvar på rörliga lån. Låt lånen dras från ett "lånbuffertkonto", du gör månatliga avsättningar till lånbuffertkonto på en nivå som motsvarar t.ex 5 eller 10 år bunden ränta. Vips har du skapat en buffert för räntehöjningen men tagit del av den rörliga räntans fördelar. Detta måste såklart pågå en tid innan du har marginaler för räntehöjningar, men om det inte kommer några räntehöjningar under en ganska lång period har du byggt upp en bra buffert för att fortsatt kunna betala 5 års ränta även när den röliga räntan överstiger det dessutom är du fri att lösa lånen när du vill utan att räntekompensera. Om det sedan mot förmodan inte skulle ske några räntehöjningar som äter upp bufferten kan du göra extraamorteringar någon eller några gånger under de närmsta 5 eller tio åren. Du bör även passa på att förhandla räntan, man borde idag kunna ligga på 1,1% på 90 dagars "rörligt".

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Oden  
#333122 Hej!

Vill börja med att tacka för svaren ifrån er som svarat!
Fick idag skuldebreven ifrån banken. Hoppas de gäller........! Vet inte om de gjort fel? :grin:
Delade upp lånet i 4 delar ett rörligt 3 mån ett 3 årigt ett 5 årigt o ett 8 årigt.
3 mån 0.89
3 årigt 1.01
5 årigt 1.34
8 årigt 1.97
Är mer än nöjd!!! :lol:
Väntar bara att banken ringer o beklagar att de gjort fel.... :cry:
Känns som jag fått ca 0.5 % i rabatt rakt av? Mot vad vad som var överenskommet? Inga jättesummor i mitt fall men iaf en glad överraskning! Om nu inte banken inser att de blandat ihop mig med någon storkund :mrgreen: .

Med vänlig hälsning Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

brassel  
#333157 ser bra ut tycker jag.
bevaka dock vad som händer om tre månader...

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Hema  
#333166 Fasen vilka låga nivåer. Jag måste förhandla.. :)

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333170 De blev nog glada att du delade upp på flera löptider, brukar vara lättare att behålla sådana kunder.

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Oden  
#349347 Hej igen....!

Går i tankar o binda den sista 1/4 delen av lånet som jag har i dagsläget.
Men vart djupt besviken vad banken hade att erbjuda buden låg minst 0.5 % över vad jag fick på försommaren.... 8 års varianten låg nästan 1 % över vad jag fick tidigare!

Såg det på mail ikväll o har inte hunnit prata med min stiliga bankkvinna men funderar om något har ändrats? I bankens tänk?...

Förutom denna reflektion vore det intressant o höra hur ni andra resonerar vad det gäller framtiden o räntor dvs detta som nu sker hos Moder Svea. Dvs hur resonerar omvärlden med det "spännande"... skeende som berikar Sverige nu? Ser omvärlden det som något kommer lyfta Sverige... Eller innebär det att placerare drar örona åt sig? Syftar på den s.k flyktinginvasionen!!

Mvh Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Hema  
#349374 Räntan som bankerna erbjuder, bygger till stor del till vilken ränta bankerna kan låna. Jag skulle nog snarare gissa att hela den europeiska marknaden har kylts av (kanske till stor del av VWs inbromsning, vilket drabbar många underleverantörer.

För om investerarna tappar intresse för att placera sina pengar i Europa och tittar mot andra sidan Atlanten, ja då ökar dollarvärdet och det blir dyrare för bankerna att låna där, vilket faktiskt är fallet.

Men ställ frågan till din bankperson, samt kolla med andra banker. Då din belåningsgrad på 25% är beundransvärd, så har jag svårt och se att du skulle få så kraftig förändring av räntebesked. Sedan så kanske din hintning kan ha en viss uns av sanning, för om vår välfärd går åt pipsvängen, ja då finns det nog risk att bankerna kanske drar åt svångremmen lite iaf.

[OT]Sedan skulle man ju faktiskt kunna ge ett kraftigt underkänt till föregående och dagens regeringar, på hur de har hanterat Sveriges ekonomi. (Statsskulden skall amorteras inte ökas likt någon som direktkvalificerar sig till skuldfällan via sms-lån, som att kissa på sig, det värmer lite i början iaf.) Och samtidigt bedrivigt en oansvarig flyktingpolitik, som varken är bra oss eller flyktingarna. Just nu verker det vara mest lönsamt att bedriva flyktingförläggning, man kan ta ta hur mycket som helst betalt, då det inte finns någon begränsing eller kravspec, samt att de tvingade kommunerna måste fixa boenden. Och som vanligt när kommunen ska skapa/skriva kontrakt blir de överlistade av riskkapitalisterna. Just nu är det fri jakt på flyktingbidrag och om någon säger något så är det för att hjälpa de nödställda eller när det kommer lite mer besvärande frågor, gömma sig genom att sluta svara eller svara att: "Vi har valt/vår policy är att inte kommentera detta/mer" Skamlöst!

Förlåt, men jag blir så besviken när man agerar så oansvarligt att ens agerande leder till att ett främlingsfientligt parti snart riskerar att bli det största partiet i landet bara för att man inte kan se helheten eller ha förståelse för vad ens agerande kan leda till. [/OT] :-L :(

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

jannee  
#349378 Är nog likadant med räntan som med elpriserna. De senaste 5 åren har det varit lönsammast att ha obundet, om det gäller ränta eller elpris - skit samma.
Får jag gissa är obundet lönsammast de närmaste 3 åren, sedan vete katten.

Avatar Fallback

Re: Låsa sina lån.

Hema  
#349380
jannee skrev:Är nog likadant med räntan som med elpriserna. De senaste 5 åren har det varit lönsammast att ha obundet, om det gäller ränta eller elpris - skit samma.
Får jag gissa är obundet lönsammast de närmaste 3 åren, sedan vete katten.

Jag vågar inte sträcka mig till 3 år, men den närmsta tider är jag av samma åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Låsa sina lån.

Vardon  
#349395 Läste på riksbanken att de räknar med att behålla reproräntan på samma nivå fram till första halvan av 2017 ialla fall.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpoliti ... n-och-BNP/

Dock tror jag att det ökade antalet flyktingar kommer att göra att de kortsiktiga utgifterna skenar. Samtidigt som de inte kan sättas i arbete, det kommer att öka inlåning enormt. Satt jag på en massa pengar och lånade ut så skulle jag nog akta mig för att låna till någon som gör av med pengarna direkt på löpande utgifter - innebär högre ränta.

Samtidigt kommer bostadsbristen att öka vilket kommer att trissa upp priserna mer, då måste bostadsbubblan motverkas med att hålla tillbaka räntan.

Så det blir nog ganska oförändrat ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Låsa sina lån.

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#381840 Binda eller inte binda räntan?
Vi ligger nu på en historisk låg nivå när det gäller räntor och framförallt långa räntor. Under 2000-talet har räntorna rört sig emellan en låg nivå på 1-2 % upp mot 5,5-6,0 %, ( 2007 innan Lehman Brothers och 2011 innan PIIGS länderna fick problem i EU). Man tittar oftast bara på rörlig och 1-årsräntan för det är den som syns i media och diskuteras. 5-års räntan har däremot under hela 2000-talet legat kring 4-6 %, men har under det senaste året räntenedgång krupit ned till extremt låga nivåer. Se räntehistorik på http://www.landshypotek.se, just kring vad som har skett under 2000-talet

Bild


Det är aldrig fel att säkra upp ränteläget i lite olika tider. Med tanke på skogens omloppstid kan en 10-åring vara intressant. Personligen tycker jag som tidigare inlägg - lägg lite på 3 eller 5 år samt en större del på rörligt eller en riktigt bra 1-åring.

Martin Sundström
Landshypotek Bank

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).