ATV och UTV i skogen

TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

85 inlägg 32933 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#349302 En bekant till mej berättade att det krävs ett terrängkörkort för att köra fyrhjuling inom skogsbruket. Har sökt på nätet men inte hittat något om terrängkörkort.
Med tanke på motorsågskörkortet så är det kanske inte omöjligt att det är så!

Någon här inne som vet något?

Mvh.

Lars


Senast redigerad av Lars Björk ons 04 nov 2015, 13:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT

skogsbonne  
#349306 Terränghjuling heter kortet


http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... nghjuling/

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Lars Björk  
#349308 Trodde jag med men han hävdar att förarbeviset är för Polisen och det här terrängkörkortet är när man i arbetet kör en fyrhjuling.
Får sno runt lite mer på nätet och se om jag hittar något.

Mvh.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Carlfritidshuggare  
#349328 Kolla högt upp i portalen. Har man körkort äldre än 1 januari 2000 är det ok att köra.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

anersimyra  
#349331 Arbetsgivare eller beställare kan kräva att du har utbildning på terränghjuling, annars gäller andra körkortsklasser. Ett B körkort räcker om du tagit kortet före år 2000 vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

anersimyra  
#349332 Förarutbildning för terränghjuling är alltså inte detsamma som ett förarbevis. :geek:

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Lars Björk  
#349338 Nu börjar det ljusna!
Hittade det här efter mycket letande.
https://r1.se/UTBILDNINGAR/FORETAGSUTBILDNING/TERR%C3%84NGK%C3%96RKORT.html
Tydligen så är det Arbetsmiljöverket som ställer kravet!
Tittar man på det som står på den sidan så är det samma människor som ska ha ett motorsågskörkort som ska ha ett terrängkörkort om de använder en fyrhjuling.
Hmm... Börjar bli mycket nu!

Mvh.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT

tallen100  
#349340 Ja!!! äntligen ett körkort till!!!, det är så roligt med "nya påhitt" och man lär sej ju så mycket nytt, Och billigt brukar det ju oftast vara :grin: :grin:
Nä nu får det väl ändå vara nog med alla j#vla påhitt! 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Lars Björk  
#349343 Om jag har fattat det rätt när jag läst allt på sidan https://r1.se/UTBILDNINGAR/FORETAGSUTBILDNING/TERR%C3%84NGK%C3%96RKORT.html
Så är det inte bara inom skogsbruket utan även andra yrken.
Blir lite förvirrad om det där med att det kan räcka med ett förarbevis om man inte kör i avancerad terräng.
Trodde helt klart att för oss som har ett B körkort innan 1 januari 2000 så behövdes det inte något förarbevis.
Rätta mej gärna om jag har fel!?

Mvh.

Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Hammaren  
#349359 Tur man har en traktorreggad hjuling då!

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT

jannee  
#349363 Var väl ändå i grevens tid :lol: , utbildning + förarbevis måste väl vara en självklarhet, eftersom detta INTE ingår i förskolans (dagisets) utbildningsplan.
Vi vuxna (eller övermogna) fick med oss allt viktigt i modersmjölken eller lära i koltåldern. :mrgreen:
Sunt förnuft och förstånd = självklarhet

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT

Lars Björk  
#349441 Jag gjorde som så att jag ringde Arbetsmiljöverket. Blev kopplad både hit och dit till jag fick prata med någon jurist.
Det är så här att redan 2006 kom regler om utbildning på fyrhjuling. De anser att det är " utrustning med särskilda risker " och då krävs utbildning. Utbildningskravet som de ställer gäller oavsett vad fyrhjulingen är registrerad som. Så även om den är traktor registrerad eller MC registrerad så är det utbildning som gäller.
De skall enligt han göras en massa kontroller nästa år på de som nyttjar fyrhjulingar.

Skönt att man nu vet i alla fall. Sedan kan man tycka vad man vill om alla krav som ställs från höger och vänster!

Får väl mejla de där utbildarna och se vad de säger! Kanske lika bra att ta tag i det innan alla andra också får för sig att göra det. Blev lite hysteriskt med motorsågskörkortet!

Mvh.

Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349464 Terrängkort gäller väl inte för en själv i den ärligt ägda egna skogen.
Men om du som arbetsgivare har anställd då måste du se till att de som kör har utbildning för detta, troligtvis.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349473 Gick själv en utbildning 20101103, för fyrhjuling skall följa AFS2006:04
Utbildning gick dock ut igår, är ju nått som skall förnyas vart 5:år också...

verkar dock inte som att detta är "lika viktigt" som motorsågskortet....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar