Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 85730 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#349192 Hela grejen med mitt bygge är: Egentligen är det inte lönande varken o bygga egna takstolar, bygga väggar i trä mm. Det är mer lönande att jag är ute o bygger åt kunder och låter någon annan bygga hall. Men tack vare alla stormar genom åren så hade jag en massa virke liggande. O då känns det onödigt o köpa en stålhall. Dessutom passar det kontoutdragen bättre o bygga så mycket som möjligt med eget material och på helger så får man knoga på med jobb i veckorna. Om några år bygger jag nog en större ren "maskinhall" där jag kan ha förvaring.
Bra att du gjuter kantbalk istället för plint. Blir betydligt lättare o gjuta golv sen samt att spantsättning och annat underlättas. Jag vet att jag för några år sen tog in pris på plintgrund och blev förvånad hur dyrt det var med Prefab plint till en hall. Vet inte hur många hallar som varit ett elände o få upp pga alla "hemmafixade" plintar i plåttunnor som står lite hit och dit. Men är det bara noggrant gjort funkar ju det också. Kommer du att montera själv eller ska leverantören bygga klart?

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349244 Har nog inte övervägt att bygga helt i egen regi, farsan som har varit Byggnadssnickare i alla år är 87 så de är 15 år försent ...
Jag har inte tillräckliga kunskaper själv för ett sånt projekt så de blir en färdig hall med byggare från trakten, folk som jag träffat mycket i mitt arbete som elektriker.

När jag fick in priser på stålhallar ingick plintgrund o stomresning så jag har ingen uppfattning vad plintgrunden kostade i sej själv.

Nu blev de dock en trähall så nu får dom gjuta en kantbalk att sätta denna hallen på som är konstruerad lite åt stålhallshållet men helt i trä som väl passar bra på en skogsfastighet :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JensSkoog  
#349246
Seb macahan skrev:Hela grejen med mitt bygge är: Egentligen är det inte lönande varken o bygga egna takstolar, bygga väggar i trä mm. Det är mer lönande att jag är ute o bygger åt kunder och låter någon annan bygga hall. Men tack vare alla stormar genom åren så hade jag en massa virke liggande. O då känns det onödigt o köpa en stålhall. Dessutom passar det kontoutdragen bättre o bygga så mycket som möjligt med eget material och på helger så får man knoga på med jobb i veckorna. Om några år bygger jag nog en större ren "maskinhall" där jag kan ha förvaring.

Undrar om du får skatta för dit arbete på egen fastighet i Sverige? Här i Norge har vi haft tilfällen av att bygningsarbetare som gjort arbetet själv på fritiden har fått det. Inte trevligt när man jobbat hårdt för att holla priset nere 😈

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349252 Arbete har jag inte hört nåt om men uttag av virke för eget bruk däremot

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#349315 Jag behöver ju inte skatta för virke jag köper in till gården då behöver väl jag inte skatta för eget? Ska jag renovera huset är det ju en annan sak men en verkstad ligger ju i näringen. Gällande arbetet borde det vara lika dant. Annars skulle man bli skönbeskattad för allt ej debiterbart till kund.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

alias  
#349326
Seb macahan skrev:Jag behöver ju inte skatta för virke jag köper in till gården då behöver väl jag inte skatta för eget? Ska jag renovera huset är det ju en annan sak men en verkstad ligger ju i näringen. Gällande arbetet borde det vara lika dant. Annars skulle man bli skönbeskattad för allt ej debiterbart till kund.


Det är väl snarast frågan hur man skall hantera det bokföringsmässigt om man köper in mycket material till t.ex. en nybyggnation av en maskinhall. Rent spontant så tror jag att många gör direktavdrag för inköpt material även till nybyggnationer i näringsverksamheten istället för att (som jag tror är det korrekta) redovisa byggnaden som ett avskrivningsobjekt på X antal år. Vid reparationer och mindre renoveringar så kan det nog vara korrekt att göra direktavdrag för inköp av material och arbete, men vid nybyggnationer så känns det mer tveksamt.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349329 Jo, det skall ju egentligen skrivas av. Är det 4% per år för ekonomibyggnader?

Det där med uttagsbeskattning blir vara aktuellt om du snickrar på mangårdsbyggnaden. Men har inte hört nåt om det i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Camwood  
#349335 Tänk på det att renoverar du och bygger om en ekonomibyggnad på gården så gäller direktavdrag för alla kostnader men om du river och bygger nytt så måste avdraget delas upp på många år. Reglerna för renovering och ändring av funktion för gamla lador är väldigt generösa. Så rädda en lada o tjäna pengar och hjälp till o bevara vårt kulturarv.
1446572826_kalklada.jpg

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349353 Var så länge sen jag sågade upp eget virke så jag har rört ihop äppel o päron :oops:

Sen är de 25års avskrivning då på nybyggnad ja, klart de görs direkt på endel $-) men de måste väl ändå bli i rimliga proportioner annars undrar nog skattmasen

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351043 Så idag hände det lite grand med planen, 15 dumperslass med fyll och grävmaskin med en van förare ger lite ett färdigare utseende på planen :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352534 Lite schaktning för kantbalkar o hoppla lite mer sten som hoppade fram i dagsljuset :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

åberg  
#353093 Sådärja, bara att bära undan de sista så är det klart. :mrgreen:

Ska de "demonteras" för enklare bortforsling? Eller vad är det för maskin som ska till för att knuffa undan? Behöver vara nåt stöddigt ser det ut som.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#353094 Ja vädret har ju påmint en om hur skönt det hade varit med ett skydd för just väder. Men nu börjar det kännas nära

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353109 Ditt ser närmare ut ett skydd än mitt, som nu med har 25cm snö över alltihop :surp:
Jo byggarn undrade om de kunde ligga kvar men jag svarade bara om de kunde ligga på översta hyllan i pallstället så jag slapp att flytta dom så ofta :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

TheJo  
#353127 Alltid roligt att se bilder på maskinhallsbyggen :)
Även om man blir lite avundsjuk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).